پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۷۷
|
کد خبر: ۷۵۸
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در جمع معاونان پژوهش و فناوری منطقه 4 کشور؛

تیم سازی برای تبدیل ساختار آموزشی به پژوهشی و فناوری از اهم اولویت هاست

دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در جمع معاونان پژوهش و فناوری منطقه 4 کشور، در دانشگاه بوعلی سینا گفت: شناسایی فناوری های جدید با توجه به زمان استفاده و بهره مندی از آن ها با ایجاد همفکری و کار مشترک تیمی بین دانشگاه ها، مراکز آموزشی و قطب ها میسر است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه 4 کشور که صبح امروز 28 خرداد، به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا در حال برگزاری است، بیان کرد: شناسایی فناوری های جدید با توجه به زمان استفاده و بهره مندی از آن ها با ایجاد همفکری و کار مشترک تیمی بین دانشگاه ها، مراکز آموزشی و قطب ها میسر خواهد شد.

وی با اشاره به این که ایجاد آزمایشگاه و تجهیزات برای تمام دانشگاه ها امکان پذیر نیست، افزود: دانشگاه ها با همفکری و تعامل می توانند با توسعه مجموعه های تحقیقاتی و پژوهشی در منطقه 4، ارتباط با جامعه و فعالیت های صنعتی خود را گسترش دهند.

دکتر برومند در ادامه گفت: تربیت و آموزش دانشجویان اشتغال پذیر ، نقش عمده ای در حل مشکلات کشور در زمینه های مختلف دارد و این امر با توجه به تقاضامحور شدن رساله های تحصیلات تکمیلی انجام پذیر است.

وی اضافه کرد: روند اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل از طریق اداره بیمه، نیروی انتظامی، گذرنامه و ... قابل پیگیری و استناد است که این موضوع در کاهش یا افزایش ظرفیت دانشگاه های مربوطه تأثیرگذار است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یادآور شد: آموزش باید متحول شود و دانشجوی فارغ التحصیل باید آمادگی کارآفرینی را داشته باشد و این امر در گرو آموزش صحیح دانشجو در راستای انجام پروژه های تیمی با نگاه خلاقانه برای حل مسأله همراه با ایجاد زمینه های کسب و کار درست است.

وی همچنین با اشاره به پیشینه آموزش عالی در ایران به خصوص اوایل انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در سال های اول انقلاب شکوهمند اسلامی، دغدغه کشور آموزش بود، که تعداد دانشجویان از حدود 170 هزار دانشجو در حال حاضر به حدود 4 میلیون و 300 هزار دانشجو در سراسر کشور رسیده است؛ این موضوع پیشرفت قابل توجهی است اما باید در نظر داشت که رشد کمی آموزش عالی در حوزه هایی مثل آموزش به حد کافی رسیده است و دیگر نیازی به توسعه کمی آن به این شکل نیست.

دکتر برومند ادامه داد: در اواسط دهه 70 دانشگاه ها وارد عرصه پژوهش شدند و با کمی تأخیر البته در سال های بعد به رشد چشمگیری در این زمینه رسیدند، اما نباید غافل شد که در سطح دنیا، دانشگاه ها به سمت فناوری و در مرحله دیگری به سمت کارآفرینی و تولید ثروت و منابع از داشته های علمی خود در حال حرکت هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی جهان که رقابت های سختی بین دانشگاه ها جریان دارد، وظیفه دانشگاه ها و مراکر علمی کشور ما این است که علاوه بر آموزش و پژوهش، به خلق فناوری و رواج تولید بپردازند تا از چرخه رقابت جهانی حذف نشوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین با اشاره به اهمیت اجلاس معاونین پژوهش و فناوری در مناطق تأکید کرد: اجلاس معاونین پژوهش و فناوری د رمناطق ده گانه باید به طور منظم و با برنامه تشکیل شود و اعضای این جلسات باید با محتوا و فکر خلاق در نشست ها حضور پیدا کنند تا خروجی جلسات به عنوان ایده و سیاست ها کلی و کلان مناطق در اختیار مجموعه مدیریت وزارت علوم قرار گیرد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی خود برای حضور فصلی در جلسات مناطق، گفت: منطقه 4 از جمله مناطقی است که دارای پتانسیل های ویژه و خوبی در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی، فناوری و صنعتی است و لازم تا در جلسات این منطقه پیرامون این موضوعات بحث های جدی و محتوایی صورت گیرد.

خبرنگار: قاسمیه

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست