پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۲۶
|
کد خبر: ۷۹۱
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در جمع ورزشکاران زورخانه پوریای ولی؛

فرهنگ پهلوانی، زاییده هزاران سال تفکر ایرانی

دکتر یعقوب محمدی فر گفت: فرهنگ پهلوانی، زاییده هزاران سال تفکر ایرانی است. یکی از مصادیق بارز فرهنگ پهلوانی حفاظت و حراست از عهد و وفاست. در زمان های قدیم پهلوانان نقش در پروتکل های اجتماعی روستایی و شهری داشته اند و به عنوان یک عنصر بسیار مهم مطرح بوده اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا صبح روز چهارشنبه در جمع ورزشکاران زورخانه پوریای ولی دانشگاه بوعلی سینا، به مناسبت هفته گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای گفت: می دانیم این روزها دانشمندان ما را در کشورهای دیگر مصادره به مطلوب می کنند، این گونه که مجسمه آن ها را می سازند و به اسم خود تمام می کنند.

وی افزود: اخیرا، در یکی از دانشگاه های ترکیه مجمسه بوعلی سینا را ساختند. این ها متعلق به همه جوامع است اما این کار مصادره نابحقی است. در رابطه با ورزش ها و سنت ها هم همین است. اما خوشحالیم که حداقل این اتفاق در رابطه با ورزش زورخانه ای و پهلوانی صورت نگرفته است.

وی تشریح کرد: فرهنگ پهلوانی، زاییده هزاران سال تفکر ایرانی است. یکی از مصادیق بارز فرهنگ پهلوانی حفاظت و حراست از عهد و وفاست. در زمان های قدیم پهلوانان نقش در پروتکل های اجتماعی روستایی و شهری داشته اند و به عنوان یک عنصر بسیار مهم مطرح بوده اند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: این موضوع به گونه ای است که اگر در زورخانه دقت کنید هر جزء آن یک فرهنگ جداگانه دارد. با پذیرش دین مبین اسلام در ایران این فرهنگ با الگوگیری از امیرالمومنین علی علیه السلام، غنی تر شده است. بعضی از افراد از افتخارات ما هستند؛ در مبارزه با ظلم، امام حسین یک سمبل است، طوری که حتی گاندی که به اسلام ایمان ندارد و یک هندوست و دارای تفکر خاص خودش است، امام حسین علیه السلام را به عنوان یک الگو در مبارزه و ایستادگی معرفی می کند.

دکتر محمدی فر اظهار کرد: خیلی خوب است اگر کتاب های نویسندگانی را بخوانیم که هیچ تعصبی به گروه و فرقه خاصی ندارند و کاملا بی طرف و واقعی، الگوهای دینی ما را مطرح می کنند.

وی افزود: زورخانه محلی است برای تبادل افکار مبارزه با ظلم. خیلی از فرهنگ ها مسائل گمشده ای دارند که مردمان آن به دنبال زنده کردن آن فرهنگ هستند. به عنوان مثال در دنیا تنها کشوری که مردهایشان دامن می پوشند اسکاتلند است. درست است که این فرهنگ منسوخ شده است اما در یک روز مشخص دامن می پوشند تا فرهنگ قدیمی خود را نشان دهند. چون این فرهنگ برایشان مهم بوده است، حتی اگر برای دیگران قابل تمسخر باشد.

محمدی فر بیان کرد: خوشحالیم که فرهنگ زورخانه در دانشگاه بوعلی سینا رواج دارد و به همت مسؤولین ادوار قبل دانشگاه، این زورخانه در دانشگاه بوعلی سینا تأسیس شد.

وی تأکید کرد: ما باید ادبیات زورخانه را نیز در یک مجموعه مکتوب و مصور جمع آوری کنیم؛ زیرا که این مهم بخش شفاهی فرهنگ ما است.

وی در پایان گفت: امیدواریم کارهایی را که در این زمینه انجام می دهیم مفید به فایده باشد. ما به کمک هم نباید بگذاریم این فرهنگ از بین برود. این فرهنگ مانند آتشی است که نباید بگذاریم آهسته آهسته خاموش شود. فرهنگ مثل یک رودخانه است که اگر بماند می گندد. ما باید آب این رودخانه را همواره در جریان نگهداریم، تا این آب حتی در پایین دست هم مورد استفاده باشد و روشن و زلال باقی بماند و به شفافیت آن کمک کنیم تا بتوانیم این فرهنگ را به نسل های بعد منتقل کنیم. یادمان باشد وقتی که پدیده مدرنیته وارد ایران شد، در این صدد بود که فرهنگ زورخانه ای را از بین ببرد. خوشبختانه این پدیده، عمر کمی در ایران داشت و ما باید رجعتی به سمت خود داشته باشیم و این فرهنگ را تا روزی که بر این مسند هستیم زنده نگهداریم.

گفتنی است در پایان این جلسه، ورزشکاران زورخانه پوریای ولی دانشگاه بوعلی سینا، پس از بیان پیشنهادات خود به رئیس دانشگاه، با اهداء هدیه ای از دکتر یعقوب محمدی فر به عنوان مروج فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای تجلیل کردند.

خبرنگار: انتصامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست