پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۵۲
|
کد خبر: ۸۱۴
سعید نمکی گفت: بنا نداریم در شرایط سخت، مشکلات مالی و اقتصادی بدی به دانشگاه ها تحمیل کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در خصوص ارتقا رتبه این مراکز در طرح بین المللی در وزارت علوم گفت: درست است که کشور روزهای سختی را می گذراند و ممکن است روزهای سخت تری نیز در پیش داشته باشیم اما ما معتقدیم دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در این روزهای سخت باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که در این شرایط این مراکز به عنوان مغز متفکر جامعه به شمار می روند.

وی افزود: بنا نداریم در شرایط سخت، مشکلات مالی و اقتصادی بدی به دانشگاه ها تحمیل کنیم.

نمکی خاطرنشان کرد: هنر مدیران مدیریت در شرایط سخت است و ما خودمان را برای این شرایط آماده کرده ایم.

وی افزود: حمایت های بودجه ای از آموزش عالی را در سال جاری بیشتر خواهیم کرد و در سال گذشته نیز بودجه مربوط به بخش آموزش دانشگاه ها به صورت صددرصدی تخصیص داده شد و برای بودجه پژوهش نیز تخصیص صددرصد به خزانه اعلام کردیم اما در آخرین روزهای سال به دلیل کمبود منابع این موضوع به صورت کامل تخصیص نیافت.

وی عنوان کرد: امسال برنامه داریم کمبود تخصیص های بودجه ای در آموزش عالی را جبران کنیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: غذای یک دانشجوی خارجی در ارزان ترین شرایط زیر ۱۰ دلار است اما در کشور ما این میزان زیر دو دلار محاسبه شده است.

وی تاکید کرد: هیچ دانشگاه پیشرفته ای در دنیا از زمان تشکیل تاکنون شرایط دانشگاه های ما را نداشته و بزرگترین دانشگاه های جهان را فئودال ها ایجاد کردند و فئودال های اروپا و آمریکا دانشگاه می ساختندو مشوق تحصیل بچه های رعیت شان بودند.

نمکی تاکید کرد: باید مدل های رده بندی مرتبط با کشور نیز تدوین شود تا علاوه بر پیشرفت در ارزیابی های بین المللی دانشگاه های کشور دچار یاس نشوند.

وی گفت: خریدار اصلی خدمت دانشگاه های دنیا بخش خصوصی است اما متاسفانه در کشور ما این شاکله وجود ندارد.

نمکی عنوان کرد: امروز دانشگاه های ما حساس ترین زمان حضور خود را در تاریخ کشور می گذرانند بنابراین این مراکز نباید جزیره ای فعالیت کنند بلکه باید به صورت به هم پیوسته برنامه ریزی کنند تا تاثیر فعالیت آنها در روند توسعه ملی بیشتر شود.

وی گفت: متاسفانه هنوز علم باوری و دانشگاه محوری در توسعه کشور نقش حساس و جدی خود را ندارد و در بسیاری از موارد به این هرم به صورت وارونه نگاه می کنیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: تا زمانی که سیاست گذاران و تصمیم گیران در سطح ملی دانشگاه ها را به عنوان اتاق فکر ندانند چرخه فعالیت در کشور معیوب خواهد بود.

نمکی گفت: هر چقدر از این اتاق فکر دور بمانیم ضرر خواهیم کرد. چرا که در زمانی که بی خردی و خردستیزی به میان می آید دانشگاهها باید حرف بزنند.

وی ادامه داد: استادان دانشگاه ها باید حرف بزنند و راهکار ارائه کنند و ما در سازمان برنامه و بودجه از نظرات این اقشار استقبال خواهیم کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست