پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۶۶
|
کد خبر: ۸۳۸
"کو شاری" در نشست خود با رئیس دانشگاه بوعلی سینا:

سازمان D8 باید عملی محور و نتیجه گرا باشد

"کو شاری"، دبیر کل سازمان همکار های اقتصادی گروه۸ (D8) در نشست با رئیس دانشگاه بوعلی سینا و اعضای شورای این دانشگاه، گفت: برای عملیاتی شدن اهداف سازمان D8 باید از اتاق فکر، اساتید و افراد کاربلد استفاده کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، "کو شاری" دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی گروه ۸ (D8)، صبح دوشنبه 25 تیر، در نشست دیدار خود با رئیس دانشگاه بوعلی سینا و رؤسای دانشکده های این دانشگاه، ضمن تشکر از رئیس دانشگاه بوعلی سینا، گفت: بسیار خوشحالم که این فرصت را پیدا کردم تا با رؤسای دانشکده های این دانشگاه، معاونین آن و برخی از اساتید دیدار داشته باشم.

کو شاری ضمن معرفی خود به عنوان دبیر کل جدید سازمان D8 افزود: من یک سال پیش برای این کار کاندید شدم و الان ۷ ماه است که این مسؤولیت به عهده من است. من دیپلمات خارجی هستم و قبلا هم سفیر بوده ام. همچنین از تمامی شغل های دولتی بازنشسته شدم.

دبیر کل جدید سازمان D8 ادامه داد: همانطور که مطلع هستید D8 در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۹۷ در حدود ۲۰ سال پیش توسط "مرحوم نشم الدین ارمغان" تأسیس شد. وقتی هم که من کاندید شدم به این فکر افتادم که این بهترین فرصت برای گسترش همکاری و فعالیت های اقتصادی بین کشورها است.

وی با اشاره به اینکه ۸ کشور اندونزی، مالزی، ایران، ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان و نیجریه در D8 شرکت دارند، گفت: اگر به ترکیب این ۸ کشور نگاه کنید، می بینید که همه جزء کشورهای بزرگ اسلامی هستند و جمعا جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر دارند.

کو شاری تأکید کرد: تولید ناخالص ملی این کشورها ۳/۷ تریلیون دلار است؛ این رقم، رقم بسیار بزرگی است و فرصت خوبی ایجاد کرده تا این کشورها باهم همکاری اقتصادی داشته باشند.

دبیر کل جدید سازمان D8 تصریح کرد: وقتی که این سازمان شروع به کار کرد در نظر داشتیم که روی چند حوزه مختلف تمرکز ویژه داشته باشیم که این حوزه ها حوزه هایی چون بازرگانی، صنعت، کشاورزی، غذا، حمل و نقل، انرژی و توریست هستند. بعد از این، تصمیم گرفتیم ابزارهایی را برای تسهیل رابطه بین این ۸ کشور ایجاد کنیم که این تسهیلات شامل تسهیل در کارهای گمرکی و غیره است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است که این موارد تصویب شده است اما در عمل چیزی را مشاهده نمی کنیم و بعد از ۲۰ سال تازه وارد مرحله اجرایی آن شدیم و تمرکز ما این بود که بتوانیم تمامی موارد گفته شده را اجرایی کنیم. البته در نشست سران این کشورها که سال گذشته در استامبول برگزار شد، یک سری راه کارها برای عملیاتی شدن موارد گفته شده ارائه گردید.

کو شاری با تأکید بر گسترش حوزه های گفته شده افزود: ما تصمیم داریم در حوزه های سلامت، آموزش، علم و فناوری نیز پیشروی کنیم و سبک زندگی مردم را بهبود ببخشیم. به هیمن خاطر باید وارد عمل شویم و این مستلزم این هست که ما از اتاق فکر و اساتید کاربلد استفاده کنیم.

دبیر کل جدید سازمان D8 تأکید کرد: به نظر من سازمان D8 باید عملی محور و نتیجه گرا باشد.

کو شاری ادامه داد: وقتی که بحث تأسیس دانشگاه های D8 مطرح شد تصمیم گرفتم که خودم از نزدیک نظاره گر کار باشم و به همین خاطر هم من کمال تشکر را از جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بوعلی سینا برای تأسیس دانشگاه D8 دارم. این اقدام و ابتکار، بسیار برای ما مهم است، چون این بازوی علمی سازمان D8 خواهد بود.

وی با اشاره به بهبود ارتباط با رؤسای ۸ دانشگاه با تأسیس دانشگاه بین المللی D8 گفت: امیدوارم ما اقدامات عملی در حوزه تحقیق و توسعه نیز داشته باشیم. من خیلی دلم می خواهد تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم و مهم تر از آن بخش خصوصی است. با این کار در حوزه تحقیق و توسعه و خدمت به بشریت گام های بزرگی را برمی داریم.

کو شاری افزود: نکته مثبتی که وجود دارد این است که جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از مردم در این ۸ کشور زندگی می کنند و این برای ایجاد همکاری بسیار قابل توجه است.

دبیر کل سازمان D8 گفت: من مطمئن هستم که اگر تعهد کافی از قسمت های مختلف داشته باشیم همکاری بسیار خوبی را در زمینه اقتصادی می توانیم نظاره گر باشیم.

وی در پایان افزود: طبق گزارشاتی که من خوانده ام سازمان D8 تا سال ۲۰۵۰ سومین سازمان بزرگ اقتصادی بعد از چین و هند خواهد بود. به خاطر عملی شدن این هدف، نیاز به همت همگانی و ابتکار عمل خواهیم داشت و امیدوارم با همکاری یکدگیر بتوانیم موارد گفته را عملی کنیم.

خبرنگار: انتصامی
عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست