پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۲۹
|
کد خبر: ۸۴۳
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم:

دانشجویان کارشناسی در اولویت طرح مهارت‌افزایی هستند

محدرضا آهنچیان گفت: طرح مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی در اولویت قرار دارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، محمدرضا آهنچیان گفت: برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در مرحله نخست فقط در دوره کارشناسی صورت می‌گیرد و در این مرحله، دوره‌های دیگر تحصیلی در اولویت ما نیستند.

وی درباره برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد گفت: در حال حاضر دوره مهارت‌افزایی در دوره کارشناسی تعریف شده است. در سال‌های گذشته، تمرکز توسعه دوره‌های تحصیلی بیشتر شامل تحصیلات تکمیلی شد و به کیفیت دوره کارشناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، از این رو طرح مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر دانشجویان دوره کارشناسی بتوانند مهارت‌های لازم در زمینه کار و حضور در فضای کسب و کار را پیدا کنند، پس از پایان تحصیل، برای ورود به بازار کار آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری خواهند شد

وی ادامه داد: اگر از هر ۱۰ دانشجوی دوره کارشناسی بپرسید که بعد از پایان دوره می‌خواهند وارد بازار کار شوند یا اینکه ادامه تحصیل بدهند، اکثراً می‌خواهند با حقوق متعارف وارد بازار کار شوند.

آهنچیان بیان کرد: یکی از دلایل مهمی که ما مهارت‌افزایی در دوره کارشناسی را مدنظر قرار داده‌ایم این است که از سیل دانش آموختگان این دوره به سمت کارشناسی ارشد بکاهیم، آن‌چنان که اکنون حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۰۰ هزار دانشجوی دوره دکتری تخصصی داریم، این تعداد دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است و حتماً باید تدبیری برای توازن بخشیدن به تمایل دانش آموختگان کارشناسی برای ادامه تحصیل اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: فرض ما این است دانشجوی کارشناسی که توانست مهارت بیاموزد در صورت علاقه‌مندی به ادامه تحصیل این مهارت را به دوره‌های بالاتر هم انتقال می‌دهد، بنابراین نیازی نیست که در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بار دیگر آنها را وارد طرح مهارت‌افزایی کنیم. در حال حاضر اولویت با دوره کارشناسی است، اما در آینده بر حسب ارزیابی از میزان موفقیت این طرح، شاید تصمیم بگیریم که دوره‌های مهارت افزایی در کارشناسی ارشد را نیز فعال کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی بیان کرد: هدف این طرح اشتغال‌زایی و کاریابی نیست و از طریق این طرح، دانشگاه‌ها تحت هیچ شرایطی به سمت کاریابی نخواهند رفت بلکه در حین دوره، آموزش دانشجویان را به سمت درک شایستگی های شغلی؛ پرورش آن شایستگی‌ها و هدایت به سوی شغل مناسب جهت می‌دهند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو