پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۹۱
|
کد خبر: ۸۸۱
وزیر علوم یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سال ۲۰۱۹ را اعطای «جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا» عنوان کرد و خواستار تعیین زمان اهدای این جایزه شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، رضا فرجی دانا نماینده شورای عالی در شورای اجرایی کمیسیون و برخی دیگر از مسئولان از دستگاه های مرتبط برگزار شد.

غلامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سال ۲۰۱۹ اعطای «جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا» است، تاکید کرد: زمان اهدای این جایزه باید سریعا تعیین و فراخوان و ارزیابی‌های آن نیز که زمان‌بر است، متعاقبا اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث جنگل‌های هیرکانی باید مستندات علمی بیولوژیک از جمله گونه‌های گیاهی نیز لحاظ شود؛ زیرا بیشترین گونه‌های گیاهی در منطقه شمال و حاشیه خزر در خاک ایران است.

ضرورت معطوف شدن برنامه‌های کمیسیون ملی یونسکو به برگزاری بزرگداشت جندی شاپور و سهروردی

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران نیز در این نشست با بیان اینکه امسال و سال آتی شاهد برگزاری بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و همچنین بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی هستیم، اظهار داشت: ضروری است برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی کمیسیون ملی یونسکو معطوف به این دو رویداد شود.

وی افزود: شیخ اشراق سهروردی و جندی شاپور چهره‌های شناخته شده‌ای در دنیا هستند و این دو مراسم فرصتی استثنایی برای کشورمان به منظور معرفی این دو چهره محسوب می‌شود تا نسل نو احساس غرور و افتخار کند؛ چرا که ۵۰۰ سال قبل از دانشگاه سوربن، در کشورمان دانشگاه جندی شاپور مشغول فعالیت بوده است.

دکتر ایوبی تصریح کرد: در این راستا چندین کمیته علمی، فرهنگی و هنری تشکیل شده است و بسته پیشنهادی برای هر دو رویداد نیز آماده شده است.

وی فراخوان برای نماد شیخ اشراق، برپایی نمایشگاهی از آثار بزرگان خوشنویسی کشور، تهیه فیلمنامه و نمایشنامه درخصوص شیخ اشراق، برگزاری همایش بین‌المللی در ایران و فرانسه و اجماع درخصوص پرتره شیخ اشراق را برخی از برنامه‌های برگزاری بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی برشمرد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌هایی در ایران، سوربن، یونان و هند، رونمایی از مقالات شمس تبریزی که به فرانسه ترجمه شده در شهریورماه سال جاری برخی از فعالیت‌های بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور است.

وی افزود: قصد داریم به منظور فراگیر شدن این دو رویداد، با ایجاد سازوکار به منظور هم‌افزایی، انجمن‌های علمی کشور را دخیل کنیم و از ظرفیت‌های کرسی‌های علمی نیز بهره‌مند شویم.

دکتر ایوبی درخصوص جنگل‌های هیرکانی گفت: با همکاری انجمن سینمایی جوان فراخوان مسابقه فیلم کوتاه و عکس از جنگل‌های هیرکانی اعلام شده است؛ تا از ظرفیت‌های هنر برای ثبت جنگل‌ها استفاده بهینه شود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور در برگزاری بزرگداشت جندی شاپور و شیخ اشراق

احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نیز در این نشست اظهار داشت: باید کلیه دانشگاه‌های کشور بر اساس ظرفیت‌ها و بودجه خود بخشی از برگزاری دو رویداد بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و همچنین بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی را برعهده گیرند.

شرکت کنندگان در شورای کمیسیون ملی یونسکو – ایران به «بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص تأسیس کارگروه‌ها یا کمیته‌های ملی جدید»، «بررسی و تبادل نظر درخصوص برنامه‌ریزی به منظور بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی»، «بررسی و تبادل نظر درخصوص تشکیل کمیته ملی دیداری و شنیداری» و «بررسی و تبادل نظر درخصوص پیشنهادات دستگاه‌های مختلف برای برنامه‌های پیش روی کمیسیون ملی یونسکو» پرداختند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست