پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۶۸
|
کد خبر: ۹۳۳
دکتر علی اکبر عروتی موفق در تشریح انتخابات کانون های فرهنگی و هنری:

سیاست شورای فرهنگی دانشگاه مبتنی بر حمایت از کانون های فرهنگی و هنری است

دکتر اکبر عروتی موفق، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا به شرح و توضیح انتخابات کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه پرداخت.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

دکتر اکبر عروتی موفق، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا به شرح و توضیح انتخابات کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه پرداخت.

معاون فرهنگی دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار بسنا ابتدا به معرفی اجمالی برخی از مجموعه های فرهنگی موجود در دانشگاه پرداخته و افزود: در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا 58 انجمن علمی دانشجویی وجود دارد که 53 انجمن فعال و5 انجمن هم نیمه فعال می باشند.

وی ادامه داد: در بین این انجمن ها، انجمن ارتباط با صنعت و کارآفرینی به عنوان دو انجمن بین رشته ای فعالیت های چشم گیری دارند. طرح کارستان از جمله طرح های کم نظیری بود که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری و مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه بوعلی سینا و توسط انجمن های علمی به ثمر نشست.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مورد کانون ها این چنین توضیح داد: مجموعا 13 کانون فرهنگی هنری در دانشگاه بوعلی سینا در دو بخش خانم ها وآقایان و با همکاری هم، بر اساس مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: 4 تشکل اسلامی با گرایش ها و سلایق سیاسی مختلف و در کنار آنها بسیج دانشجویی، اساتید و کارمندان نیز در دانشگاه فعال هستند. هیأت دانشجویی و مجموعه کانون های خوابگاهی هم با نظارت و همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به فعالیت های فرهنگی و مذهبی می پردازند. همچنین علاوه بر این حدود 37 نشریه دانشجویی فعال و نیمه فعال نیز در دانشگاه وجود دارند که مجموعه این ها تنها بخشی از فعالیت های فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا است.

دکتر عروتی موفق در خصوص انتخابات کانون های فرهنگی و هنری نیز که در خرداد ماه سال جاری برگزار شد، تشریح کرد: فعالیت کانون های فرهنگی و هنری تا به حال همانند بسیاری از دانشگاه ها به صورت کاملاً حمایتی بوده، چرا که بسیاری از آن ها شرایط لازم مندرج در آیین نامه را جهت فعالیت دارا نبوده اند. ولی چون سیاست شورای فرهنگی دانشگاه مبتنی بر حمایت بوده با حداقل شرایط به علاقمندان فرصت داده شده تا در زمینه های فرهنگی و هنری فعالیت نمایند. البته همین تعداد اندک هم با همدلی و همکاری خوبی که داشتند و با حمایت و راهنمایی کارشناسان علاقمند این حوزه، توانسته اند برنامه های خوب و جشنواره های متعددی را برگزار نمایند.

وی اضافه کرد: این بحث صرفاً مختص دانشگاه بوعلی سینا نبوده و در بسیاری از دانشگاه ها نیز چنین می باشد. علی رغم پیگیری های مدیر فرهنگی دانشگاه و کارشناسان کانون ها در جهت ترغیب اعضای کانون ها به تهیه اساسنامه، صرفاً دو کانون اقدام به تهیه اساسنامه نموده اند که آن نیز در جلسه مهر ماه 96 شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مطرح و به علت وجود نواقصی جهت انجام اصلاحات به کانون های مربوطه عودت داده شد.

عروتی خاطرنشان کرد: از مهم ترین اهداف معاونت فرهنگی و اجتماعی درسال تحصیلی آینده، پیگیری تهیه اساسنامه از سوی کانون ها و سپس طرح آن در شورای فرهنگی و اجتماعی و اجرایی نمودن دقیق آیین نامه کانون ها به شرط حصول شرایط قانونی است. امیدواریم این مهم در ماه های اولیه سال تحصیلی 97-98 انجام گرفته و منجر به تشکیل مجمع عمومی کانون ها و انتخابات شورای مرکزی توسط اعضای مجمع باشد. البته ریاست محترم دانشگاه نیز قول مساعد داده اند تا با تشکیل جلسات فوق العاده شورای فرهنگی و اجتماعی، به فرآیند تصویب اساسنامه ها کمک نمایند.

وی در ادامه در خصوص تعداد کاندیداها، افراد تأیید و رد صلاحیت شده و همچنین رأی دهندگان در این انتخابات تبیین کرد: تعداد کل کاندیدا های این دوره از انتخابات 197 نفر بوده، که از این تعداد 12 نفر به علت مشکل آموزشی (یعنی دو نیمسال متوالی یا سه نیمسال مشروطی متناوب) و 5 نفر هم به علت عدم رعایت آئین نامه عفاف و حجاب و نیز سند دانشگاه اسلامی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تمامی دانشگاه ها ابلاغ گردیده، و بر اساس استعلام از اداره کل آموزش دانشگاه و دبیرخانه کمیته انضباطی صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادامه داد: همچنین 2 یا 3 نفر نیز در نیمسال آخر تحصیلی خود بودند و لذا تا آخر سال تحصیلی نمی توانستند در دانشگاه حضور داشته باشند. به جز این تعداد ، بقیه کاندیداها تأیید صلاحیت شده، که از گرایش های مختلف فرهنگی بوده و به رقابت فشرده با هم پرداختند. لازم به ذکر است که در این انتخابات حدود 1800 نفر از دانشجویان دانشگاه شرکت کردند.

وی اظهار کرد: چیزی که حساسیت این انتخابات را بالا برد، رقابت بین سلایق گوناگون دانشجویان و متأسفانه ورود برخی از تشکل ها و جریانات سیاسی بود. حال آن که انجمن های علمی و کانون ها باید کاملا به دور از جریانات سیاسی فعالیت نمایند و تمام تأکید ما هم در سالیان گذشته این بوده که علاقمندان به فعالیت های سیاسی می توانند با عضویت در تشکل های اسلامی به فعالیت بپردازند. مسلماً رقابت سنگین از یک طرف و این که برای اولین بار در کانون ها با این گستردگی انتخابات برگزار می شد، اعتراضاتی توسط برخی از کاندیداهای محترم و برخی از طرفداران آن ها مطرح گردید.

عروتی موفق اضافه کرد: با دستور دکتر یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا و نظارت دکتر احمد رضوانی مفرد به عنوان نماینده رئیس دانشگاه، تمامی اعتراضات وارده، طی چند جلسه مورد بررسی قرار گرفت و علیرغم برخی کاستی ها در مرحله برگزاری انتخابات، شمارش و تجمیع آراء توسط گروه منتخب دانشجویی و نمایندگان کاندیداها و با نظارت دقیق آن ها با دقت تمام انجام پذیرفته و با تهیه 12 صورت جلسه در طی مراحل مختلف شمارش آراء انجام گردید. در نهایت گروه ناظر بر فعالیت کانون ها، پس از بررسی کامل مراحل فوق الذکر، صحت شمارش و تجمیع آراء انتخابات را تأیید کرده و نهایتا ًصورت جلسه به تأیید و امضای هیأت ناظر بر فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری رسید.

وی گفت: در بررسی اعتراضات صورت گرفته آراء یکی از کاندیداها ابطال گردید. اما در عین حال سایر اعتراضات و اشکالات مطرح شده یا وارد نبود و یا به نحوی نبود که به ابطال کلی انتخابات منجر شود. به همین علت هیأت ناظر، صحت انتخابات را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: همان طور که قبلاً بیان شد، یکی از مهم ترین وظایف منتخبین، ایفای نقش هیأت مؤسس می باشد. یعنی در اسرع وقت با تهیه و تصویب اساسنامه و عضوگیری زمینه تشکیل مجمع عمومی را فراهم نمایند.

دکتر عروتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا افرادی بدون کسب حد نصاب رأی آورده اند یا خیر پاسخ داد: این رأی گیری با مکانیزم حد نصاب نبوده بلکه بحث نسبی بودن مطرح می باشد و به علت تفاوت رقابت در بین کانون ها، هر کانون با توجه به تعداد اعضای خودش بطور نسبی سنجیده شده و به ترتیب دارندگان بالاترین آراء معرفی گردیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در پاسخ به این سوال نیز که آیا تعداد اعضا کانون ها ارتقاء داشته یا خیر اظهار داشت: خیر، آیین نامه اعداد 3 ،5 و 7 نفر را برای تعداد اعضا پیشنهاد می کند، برای این که همه کانون ها بتوانند وارد عرصه انتخابات شوند ما تعداد 3 نفر را انتخاب کردیم که نقش هیأت مؤسس را هم ایفا خواهد نمود.

وی تصریح کرد: چیزی که دکتر فرهاد سراجی مدیر امور فرهنگی دانشگاه در خصوص ارتقاء تعداد اعضا کانون ها مطرح کرده بودند، مبنی بر پیشنهاد دوستانی بوده که ارتقاء تعداد اعضا را برای رفع دغدغه ها بهتر می دانستند، البته این پیشنهاد با شرط این که این مسأله به تصویب هیأت ناظر برسد مطرح شده بود و نظر قطعی نبوده است.

دکتر عروتی موفق در پاسخ به این بحث که آیا برخی از کاندیداها جزء عوامل اجرایی بودند یا خیر بیان کرد: بعد از بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که در اولین ساعت شروع انتخابات به علت کمبود نیرو، یکی از کاندیداها را که به عنوان کار دانشجویی در طول سال نیز در خانه فرهنگ فعالیت داشته (برای یک ساعت) به کار گرفته شده بود، البته لازم به ذکر است که این شخص تنها به توزیع تعرفه ها، مشغول بوده و تمام کسانی که در محل اخذ رأی حضور داشته اند اظهار کرده اند که از طرف ایشان کوچکترین اقدامی که سلامت و صحت انتخابات را به مخاطره بیاندازد صورت نگرفته است، شاهد بر این مسأله نیز تعداد آراء خود ایشان می باشد که تا آخر وقت از 15 رأی تجاوز نکرده بود با این وجود به علت اینکه این مسأله خلاف قانون بوده، آراء این شخص بر اساس نظر گروه ناظر ابطال گردید.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار بسنا که چه تعداد اعتراض از جانب کاندیداها در این خصوص ارسال شده است گفت : در تاریخ 2/3/97 دو پیامک از سوی کارشناس کانون ها به کاندیدا ارسال شده که یکی در خصوص جلسه توجیهی انتخابات بوده و دیگری اعلام زمان آغاز تبلیغات کاندیدا بوده است. با کاندید های رد صلاحیت شده هم با تلفن دانشگاه تماس گرفته شده و دلائل رد صلاحیت به آنها توضیح داده شد.

وی افزود: پیش از شروع انتخابات هیچ گونه اعتراضی به معاونت فرهنگی ارسال نشده بود. حتی در جلسه توجیهی هم که با حضور اکثریت قریب به اتفاق کاندیداها در سالن جلسات خانه فرهنگ تشکیل شد، هیچ اعتراضی مطرح نشده و خود کاندیداها اقدام به انتخاب ناظر انتخاباتی نمودند. اما در ساعات ابتدائی شروع انتخابات اعتراضاتی گزارش شد، که هیچ کدام از آن­ها دلیل محکمی از تخلفی که مبنی بر بطلان انتخابات باشد را نداشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که علاقمندان به فعالیت های فرهنگی و هنری با تنوع گرایشات و سلایق و با صبر و مدارا در کنار هم و با احترام متقابل که لازمه محیط های فرهنگی است، بتوانند در چارچوب قوانین و مقررات در جهت نیل به ارزش های متعالی اسلامی و ایرانی و با تأکید بر هویت ملی و اسلامی، ارتقاء سطح همکاری جمعی و بسط و تعمیق فرهنگ مشارکت در دانشگاه فعالیت نمایند.

خبرنگاران: قیاسی و مولوی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر