پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۵۸
|
کد خبر: ۱۰۲۴
دکتر محمدعلی زلفی گل دبیر انجمن شیمی ایران گفت: از 56 هزار مقاله بین المللی کشور، حدود 8هزار مقاله یعنی 13 درصد آن برای شیمی است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و دبیر انجمن شیمی ایران، در سومین سمینار شیمی کاربردی ایران بیان کرد: رشته شیمی به عنوان اولین رشته در دوره دکتری در دانشگاه شیراز تأسیس شد و بعد از آن سایر رشته ها در دوره دکتری تأسیس شدند.

وی اظهار کرد: اگر امروزه رشته شیمی در کشور پیشگام است به واسطه بزرگان علمی، ازخود گذشته و جسور است.

دبیر انجمن شیمی ایران گفت: در سال 1365 رشته شیمی به عنوان اولین رشته در دوره دکتری در دانشگاه شیراز تأسیس شد و بعد از آن سایر رشته ها در دوره دکتری تاسیس شدند بنابراین رشته شیمی پیشگام و پیشتاز بوده و ان شاءالله خواهد بود.

دکتر زلفی گل یادی از بزرگان شیمی کرده و ادامه داد: طی سالیان گذشته تعدادی از بزرگان شیمی همچون دکتر حسین آقا بزرگ استاد دانشگاه خوارزمی، دکتر مهدی رشیدی استاد دانشگاه شیراز، دکتر امان الله امین زاده استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر منصوررحیمی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر عباس شفیعی استاد دانشگاه تهران، دکتر سرافراز یزدی استاد دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر رحیم زاده استاد دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر دانشور استاد دانشگاه تبریز از میان ما رفتند.

وی تصریح کرد: انجمن شیمی ایران یکی از قدیمی انجمن های کشور است و خوشبختانه در انجمن شیمی انتخابات کاملا دموکراتیک انجام می شود.

دکتر زلفی گل در ادامه گفت: دو سال گذشته شیوه نامه تعامل دانشجویی با انجمن شیمی ایران تبیین شده و خواهشمندیم دانشجویان از این پتانسیل استفاده کنند؛ در سال گذشته آئین نامه ای تصویب شد که در آن رتبه های اول تا سوم هر ورودی در دوره کارشناسی با نامه نماینده انجمن در دانشکده به صورت رایگان در طی دوره 4ساله عضو انجمن شود.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته کتاب پیشگامان علم شیمی توسط انجمن شیمی تهیه شد که درآن 500 نفر اول علم شیمی ایران استخراج و در کتابی منتشر شد و کتابی در مورد تاریخچه علم شیمی در ایران نیزدر حال تدوین است.

دبیر انجمن شیمی ایران در ادامه اظهار داشت: انجمن شیمی ایران سالیانه بین 6تا 12 سمینار ملی و بین المللی برگزار می کند که در این سمینار ها سعی شده توزیع جغرافیایی لحاظ شود.

زلفی گل گفت: انجمن شیمی ایران به واسطه تلاش های پیشکسوتان، ساختمانی 185متری در بهترین جای تهران و یک اپارتمان 90متری در خیابان کارگر خریداری کرده است تا علاقه مندان به این علم برای همکاری با انجمن به سختی نیفتند.

وی افزود: انجمن شیمی ایران شیوه نامه ای برای برگزاری همایش ها و سمینارها را تدوین کرده و در اختیار میزبان قرار می دهد تا طبق این شیوه نامه پیش برود، که خوشبختانه تا سال 1400سمینار های انجمن بسته شده و جاهای مشخصی دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد: انجمن شیمی ایران 7 مجله بین المللی را مدیریت می کند و اخیرا مجله فارسی خود را تأسیس کرده که مدیر مسؤول آن دکتر مهدی بیات از دانشگاه بوعلی سینا است.

دکتر زلفی گل بیان کرد: در انجمن شیمی 15کمیته وجود دارد که بیش از 300نفر در این کمیته ها مشغول به فعالیت هستند و از همه علاقه مندان دعوت می کنیم تا عضو انجمن شوند.

دبیر انجمن در ادامه از شیمیدان برجسته سال یادی کرد و گفت: دکتر علیرضا ختایی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز به عنوان شیمیدان برجسته معرفی شد که زمینه تحقیقاتی وی شیمی کاربردی، نانو فناوری و تصفیه آب و پساب است.

وی در پایان افزود: از 56 هزار مقاله بین المللی کشور حدود 8هزار مقاله یعنی 13 درصد آن برای شیمی است و من معتقدم بیش از 20درصد متعلق به علم شیمی است که یک افتخار محسوب می شود.

خبرنگار: اسماعیلی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری