پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۸۴
|
کد خبر: ۱۰۳۴
دکتر قاسم احمدی لاشکی در اجلاس معاونین اموزشی دلنشگاه های کشور گفت: مهم ترین عامل موفق نبودن فارغ التحصیلان را در حوزه کاریابی و اشتغال، عدم تناسب بین فرایندها و رشته های آموزشی است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور که در سالن سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد ضمن تشکر از ریاست دانشگاه بوعلی سینا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تمامی معاونان حاضر در جلسه، مباحثی را در حوزه آموزش عالی کشور بیان کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه فضای جلسه را به گونه ای متفاوت از موضوعات مطرح شده خواهم برد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه جمعیت دانشجویان ما در کشور حدود ۲۷ برابر شده است؛ اما آیا صرفا افزایش جمعیت دانشجو می تواند مشکلات کشور را حل کند؟! آیا افزایش تعداد هیات علمی و استفاده مناسب از آن ها در دانشگاه ها می تواند کارساز باشد؟! 

احمدی لاشکی تصریح کرد: ما در چند دهه اخیر تغییر چندانی در ساختار و محتوای وزارت علوم مشاهده نکرده ایم، نظام آموزش عالی کشور به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی مسوولیت تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص مورد نیاز جامعه را بر عهده دارد؛ در صورتی که خروجی این نظام آموزشی‌ صرفا فارغ التحصیل بوده است.

وی اظهار کرد: نمی توان حل تمامی این مشکلات را فقط بر عهده وزارت علوم یا وزارت آموزش و پروش رها کرد بلکه ما تصمیم گیران کشور، مجلس شورای اسلامی، وزارت خانه ها و دولت باید با برنامه ریزی های جدید، یکپارچه و هماهنگ به حل مشکلات کمک کنیم؛ چراکه جذب فارغ التحصیلان را در بازار کار منوط به توانایی ها و ویژگی های آنان که در طول دوران تحصیل کسب نموده اند.

عصو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب قانون جامع مهارتی در سال ۹۶ گفت و افزود: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم وسازمان فنی و حرفه ای در حوزه کار، در حل مشکلات پراکنده بودند که با تصویب این قانون باهم هماهنگ شدند و نقش برجسته ما در برنامه توسعه ششم به مهارتی قابل تشخیص است.

نماینده مجلس مردم نوشهر و چالوس ضمن تاکید بر این موضوع که آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها و مدارس باید توسعه یابد و دانش آموزان باید به طرف آموزش مهارتی پیش بروند افزود: آموزش و پرورش باید آموزش مهارتی را تا سال ۱۴۰۰، از ۳۸ درصد سال ۹۶ به ۵۰ درصد، و هم چنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید اموزش مهارتی را به ۳۰ درصد، آمار مهارتی کاردانی ها باید سالی یک درصد افزایش و تا ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد رسیده باشد.

دکتر احمدی همچنین از نیاز به تغییر رویکرد ها گفت و اضافه کرد: در نحوه برگزاری کنکور به تفکر و تامل نیاز داریم؛ از مشاهده آمار و تعداد داوطلبان کنکور ۹۷ در می یابیم که اکثر دانش آموزان به سمت رشته تجربی گرایش پیدا کرده اند و این نشان دهنده این است که آینده شغلی را فقط در پزشکی می بینند و رقابت بین گروه های مختلف درسی از بین رفته است؛ اینها نیاز به ساماندهی دارند.

وی از ضرورت توزیع عادلانه آموزشی گفت و خواستار توزیع دانشکده های قوی در توابع و شهرستان های هر استان شد ومتذکر شد: قلب دانشگاه آموزش است؛ مهم ترین عامل موفق نبودن فارغ التحصیلان را در حوزه کاریابی و اشتغال، عدم تناسب بین فرایندها و رشته های آموزشی با مهارت ها و بازار کار دانست و تشریح کرد: باید رشته های دانشگاهی مرتبط با موقعیت جغرافیایی در هر استان تقویت و سرمایه گذاری شود؛ دانشگاه ها باید به صورت پروژه محور و فعال مسائل و مشکلات کشور را بررسی و به حل آن ها کمک کنند.

وی در نهایت ضمن تاکید بر جمع آوری تمامی مدارس مختلف اضافه کرد: ما با تمام وجود در خدمت وزارت علوم هستیم و از برنامه های دانشگاهیان حمایت و پشتیبانی می کنیم.

خبرنگار: اسدی
عکس: امامی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست