پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۳۱
|
کد خبر: ۱۰۳۷
دکتر محمدی فر در کنگره ملی بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران:

تکنولوژی باید مُسخّر انسان باشد

دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: علوم تک بعدی نیستند و به شدت بر همدیگر و در نهایت بر زندگی بشر و کیفیت زندگی او تاثیر می گذارند؛ موضوع تکنولوژی، باید موضوع انسان باشد و انسان نباید اسیر تکنولوژی شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره ملی بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران، محوریتی که تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی به دنبال آن هستند را، انسان و آنچه که در حول انسان می گردد برشمرد و اظهار کرد: ما امروزه داریم از جدیدترین خلقت خداوند بر روی کره خاکی سخن می گوییم؛ براساس شواهد و مدارک موجود انسان حدوداً ۲ میلیون سال پیش پا به عرصه گیتی گذاشته است.

دکتر محمدی فر افزود: تغییرات شگرفی که بشر توانسته است در چند سده اخیر در کره زمین ایجاد کند بر همگان پوشیده نیست؛ یکی از جدیدترین و تاثیر گذارترین و ضعیف ترین موجود از نظر جثه و قوی ترین از نظر فکر و اندیشه انسان است.

وی در این مراسم مدارکی را از تغییر تکنولوژی که در هر دوره ای در زندگی بشر بوده است را معرفی کرد و ادامه داد: حدود ۱۰ هزار سال پیش، زمانی که بشر از دوره پارینه سنگی به نوسنگی می رسد، توانایی کشاورزی کردن، اهلی کردن حیوانات و استفاده بیشتر از طبیعت را کسب می کند؛ پس از آن در دوره عصر مس و سنگ سبب تحولات اجتماعی، هم چنین عصر آهن که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد و آتش به عنوان یک پدیده مهم توانستند تحولات شگرفی را در زندگی بشر ایجاد کنند.

دکتر محمدی فر خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ هزار سال پیش نخستین تحولات زندگی بشر با یکجا نشینی و ایجاد نخستین دهکده ها آغاز شد که در هلال حاصلخیزی، واقع در دامنه های زاگرس، نخستین جوامع کشاورزی و یکجا نشینی ایجاد شد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به سیر تحول آلات کشاورزی و زندگی مردم در طول تاریخ افزود: مهم ترین اتفاق زندگی بشر دست یافتن به تکنولوژی سفال است که کشور ایران حدود ۸ هزار سال پیش از میلاد به مهم ترین اتفاق زندگی بشر، یعنی تکنولوژی سفال دست یافت.

محمدی فر همچنین نمونه هایی از ابزار های کشاورزی و استفاده از چاه های آب را در کشور های مصر، چین، ایران، بین النهرین و خاورمیانه را ذکر کرده و اضافه کرد: این ابزار سبب گسترش جوامع بشر، تغذیه و عاملی جهت رشد جمعیت شدند؛ این تحولات در زندگی بشر باعث شد که بشر به رتبه بندی اجتماعی برسد.

وی در ادامه عصر آهن را زمینه ایجاد نخستین امپراطوری ها دانست و تصریح کرد: در این عصر با تولید ابزار کاراتر، شمشیرهای بران تر و ابزارهای جنگی با کیفیت تر تحولات جدی در زندگی بشر ایجاد شد؛ طبق کاوش های باستان شناسی بیشترین تکنولوژی که از آهن استفاده شده است، تولید ابزار های جنگی است و این آهن است که جوامع را بر همدیگر برتری می دهد.

دکتر محمدی فر بیان کرد: عصر آهن و تکنولوژی های جدید سبب ایجاد پارامتر هایی از جمله رشد جمعیت، رشد‌ تکنولوژی، قوی شدن دولت های محلی، رشد کشاورزی و دامداری، رشد معماری، رشد اقتصادی، گسترش تجهیزات نظامی و ظهور ادیان یکتا پرستی شده است.

وی در نهایت از تاثیر علوم بر یکدیگر گفت و افزود: علوم تک بعدی نیستند و به شدت بر همدیگر و در نهایت بر زندگی بشر و کیفیت زندگی او تاثیر می گذارند؛ موضوع تکنولوژی، باید موضوع انسان باشد و انسان نباید اسیر تکنولوژی شود؛ امیدواریم که ارتباط ایجاد شده در این کنگره در راستای تعامل و هم افزایی باشد، دانشگاه های ما باید درکنار هم افزایی کنند و علم و تکنولوژی را توسعه دهند.


خبرنگار: مولوی
عکس:امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست