پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۵۴
|
کد خبر: ۱۰۵۹
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم:

شبکه استانی تضمین کیفیت آموزش عالی راه اندازی می شود

دکتر سعدان زکایی در هشتمین نشست هیأت های استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت: با هماهنگی های انجام شده، شبکه استانی تضمین کیفیت آموزش عالی در نیمه دوم امسال راه اندازی می شود.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، در این نشست دو روزه که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، دکتر سعدان زکایی با بیان اینکه سنگینی کار نظارت و ارزیابی مراکز آموزش عالی بر عهده همکاران این حوزه در مناطق مختلف کشور است که با همتی ویژه در این خصوص انجام وظیفه می‌کنند،، اظهار داشت: ارزیابی عملکرد بدون سعی و تلاش و حمایت شما همکاران استانی انجام نمی‌گرفت و اگر بستر الکترونیکی نظارت و ارزیابی کامل شود، شاهد کاهش بازدیدهای میدانی خواهیم بود و همکاران این حوزه می‌توانند به شاخص‌های مرتبط با بحث نظارت و ارزیابی بیشتر بپردازند.

وی افزود: موضوع اصلی مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، استقرار نظام ناتک بوده که در این خصوص قدم‌های مؤثری برداشته شده و البته نیاز به استمرار بیشتر دارد.

دکتر زکایی با اشاره به عدم هماهنگی بودجه اختصاص یافته با برنامه‌های مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: یکی از بحث‌های اصلی این نشست، جدی گرفتن برنامه‌های بهبود کیفیت در دانشگاه و عملیاتی کردن آنها است تا بتوان قدم‌های مؤثری در راستای ارتقای کیفیت برداشته شود که البته این کار در نشست‌های داخلی هیئت‌های استانی نیزباید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این نشست دو روزه گزارش‌هایی از هیئت‌های نظارت استانی ارائه می‌شود که چه پارامترهایی را در ارزیابی مراکز آموزش عالی کشورمد نظر داشته‌اند تا نقاط قوت و ضعف عملکرد آنها بررسی شود که این موضوع مورد تائید وزیر علوم هم می‌باشد که ایشان در جلسه شورای نظارت، ارزیابی عملکرد هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی آموزش عالی کشور را خواستار شد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه در شرایط کنونی و تخصیص بودجه به صورت انقباضی باید برنامه‌ها را بر اساس اولویت‌های مورد نظر تنظیم کنیم، اظهار داشت: در سال گذشته برنامه‌ای جهت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای همکاران حوزه نظارت و ارزیابی اعلام شد که با هماهنگی‌های انجام شده، این دوره‌ها از نیمه دوم امسال برگزار می‌شوند.

دکتر زکایی با بیان اینکه در چند سال اخیر بحث کیفیت به یک بحث عمومی تبدیل شده است، گفت: در ستاد وزارت علوم هم با هماهنگی وزیر علوم بحث ارتقای کیفیت در سیاست‌های حوزه ستادی وزارت نیز پی گیری می‌شود و کارگروهی برای ارتقای کیفیت سیاست‌های راهبردی وزارت تشکیل شده و تا کنون چندین جلسه برگزار کرده که مصوبات آن به سیاست‌های هیأت‌های نظارت استانی هم تسری می‌یابد.

وی افزود: موضوع و محور اصلی این نشست، ارائه روش‌ها و برنامه‌های مناسب برای نظارت و ارزیابی در زیر نظام‌های آموزش عالی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی است که در قالب ۴ کار گروه "اعتماد بخشی و پذیرش مرجعیت دانشگاه منتخب"، " شیوه نامه بازدید از مؤسسات آموزش عالی"، " آموزش همکاران" و " نظارت الکترونیکی" مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

دکتر زکایی در پایان گفت: از دیگر برنامه‌های این نشست می‌توان به مواردی از قبیل: ارائه روش‌ها و برنامه‌های موفق دبیران و کارشناسان هیأت‌های استانی در خصوص نحوه نظارت و ارزیابی زیر نظام‌های آموزش عالی، فعال سازی ظرفیت‌ها در حوزه فرایندهای نظارت و ارزیابی، بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت‌های آموزشی، پژوهش و فناوری و فرهنگی و اجتماعی با حضور مدیران حوزه‌ها اشاره کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست