پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۰۷
|
کد خبر: ۱۰۶۳
وزیر علوم در هشتمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی:

آغاز ساماندهی آموزش عالی از سال تحصیلی جدید

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی که در محل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، گفت: ساماندهی آموزش عالی یک تکلیف قانونی است و اجرای آن از سال تحصیلی جدید آغاز می شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، در این نشست دکتر منصور غلامی با بیان اینکه در گذشته، در مجموعه آموزش عالی گسترش نسبتاً وسیعی داشتیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت ها، نظارت و ارزیابی در همه برنامه های در حال اجرا در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جهت ارتقای کیفیت بسیار مهم است.

وی افزود: علت سختی کار این است که استانداردهای آموزش عالی را در دوره گسترش کمی آموزش عالی نتوانستیم اعمال کنیم.

وزیر علوم گفت: مجموعه آموزش عالی کشور باید جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان حفظ کند و در این خصوص و برای ارتقای استاندارد های موجود در دانشگاه ها به نتایج ارزیابی هیئت های نظارت و ارزیابی استانی احتیاج داریم و در ستاد وزارت، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها برگرفته از نتایج حاصل از گزارش های هیات های نظارت استانی است.

دکتر غلامی گفت: در بحث ساماندهی باید توجه کرد تا کیفی سازی آموزش عالی به عنوان یکی از اصول مهم مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی شاخص های آن موجب ارتقای کیفیت شود و در این راستا نتایج ارزیابی های هیئت های نظارت استانی برای مدیران و برنامه ریزان بسیار کارآمد است و به ارتقای کیفیت در آموزش عالی کمک می کند.

وی افزود: ما باید حضور موثر خود در حوزه آموزش عالی در سطح بین المللی را حفظ کنیم و پذیرش دانشجویان خارجی را به تعدادی که در قانون برنامه ششم مشخص شده است برسانیم، البته در کنار دانشجویان بورسیه، دانشجویان شهریه پرداز هم باید پذیرش شوند.

وزیر علوم در ادامه گفت: اگر دانشجویی دانشگاه های ایران را برای تحصیل انتخاب کند طبیعتاً امکانات و شاخص های ما با سایر کشورها مقایسه خواهد شد و ما حتی در روند کیفی سازی ها هم باید بیشتر دقت کنیم تا به عنوان یکی از کشورهای سرآمد و هدف در حوزه علم و فناوری در جهان ومنطقه معرفی شویم.

وی با بیان اینکه استانداردهای آموزش عالی هر قدر بهتر تعریف شوند می توانند به تصمیم گیری های برنامه ریزان کشور کمک کنند، اظهار داشت: اگر مراکز آموزش عالی کشور از نتایج بررسی هیات های نظارت و ارزیابی استانی در برنامه ریزی های درون دانشگاهی استفاده کنند، برنامه ها به صورت منظم و هماهنگ پیش می روند.

دکتر غلامی افزود: در شاخص های کیفی دانشگاه ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر پرداخته شود، البته در شاخص های پژوهشی و ثبت مقالات و اختراعات و رتبه بندی های جهانی وضعیت خوبی داریم ولی هیچکدام از این شاخص ها جذابیتی برای پذیرش دانشجویان خارجی ایجاد نکرده است.

وزیر علوم گفت: قطعاً بعد ازگذشت یک دوره و استفاده از نتایج عملکرد نظارت و ارزیابی هیات های استانی، تلاش های این عزیزان در تصمیمگیری ها منجر به ساماندهی و نظارت کلان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می شود وبه دست آمدن این وضعیت با توجه به رشد کمی فراوان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کار دشواری است و در بحث ساماندهی به برون دادهای نظارتی نیز احتیاج داریم.

وزیر علوم با بیان اینکه ما تکالیف قانونی مان در قبال ساماندهی آموزش عالی کشور را با قاطعیت انجام می دهیم، گفت: در این ارتباط نظرات کارشناسی و زحمات هیئت های نظارت و ارزیابی استانی حتماً مد نظر خواهد بود.

وی افزود: انجام امور باید به گونه ای باشد تا نظرات کارشناسی هیات های نظارت و ارزیابی به درون سیستم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منتقل شوند تا آنها بتوانند در عملکردشان نظارت داشته باشند و بر نقاط قوت وضعف خود اشراف داشته و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشند.

وزیر علوم با تاکید بر توجه بیشتر به موسسات آموزش عالی کوچک و سعی در ارتقای کیفی آنها گفت: دکتر زکایی تاکید فراوانی بر عملکرد هیات های نظارت و ارزیابی استانی دارند و از آنها حمایت های زیادی می کنند. مطمئن باشید که زحمات شما تاثیر گذار است و تاثیرات آن را به صورت مقطعی مشاهده می کنید. به طور مثال در تصمیم گیری های شورای گسترش آموزش عالی و یا در رتبه بندی های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اطلاعات ارائه شده شما بسیار موثر است.

دکتر غلامی با بیان اینکه درنظارت و ارزیابی ها به درون حرکت کنید وهمچنین نگاهی به آینده مراکزآموزش عالی نیزداشته باشید، گفت: نوآوری و تغییر در شاخص ها و چارچوب ها در امر نظارت و ارزیابی و تجدید نظرها باید از اهداف اصلی هیات های نظارت و ارزیابی استانی باشد.

وی افزود: نتایج نظارت و ارزیابی باید قادر باشد برنامه های کلان دانشگاه ها را نقد و بررسی کند تا دانشگاه ها با استفاده از نتایج ارزیابی در هزینه ها صرفه جویی کرده و در بازنگری برنامه ها ی شان از این نتایج استفاده کنند.

دکتر غلامی در خصوص بحث ساماندهی زیر نظام های آموزش عالی گفت: ممنوعیت پذیرش دانشجو در مؤسسات وابسته و دستگاه های اجرایی، منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها، ساماندهی دانشگاه های جامع علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه ای از جمله این موارد بوده است.

وزیر علوم در پایان خطاب به اعضای هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: شما در نظارت و ارزیابی ها مأمور به نتیجه نیستند، وظایفتان را به نحو احسن انجام دهید و مأیوس نشوید و ما در زمان لازم از نتیجه کار شما بهره می گیریم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست