پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۷۴
|
کد خبر: ۱۰۷۳
دکتر غلامی در چهارمین گردهمایی سراسری خیرین آموزش عالی:

خیران آموزش عالی، پیشران توسعه کشور هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خیران آموزش عالی را پیشران توسعه کشور دانست و آمادگی وزارت علوم برای پشتیبانی از خیران را در برنامه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اداری، سازمانی و قانونی اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر منصور غلامی در جمع خیران آموزش عالی اظهار داشت: جمع حاضر به عنوان اشخاص حامی آموزش عالی، پژوهش و فناوری در کشور باعث افتخار هستند و قطعاً بخش دیگری از این جمع که فرصت حضور نداشتند نیز موجب افتخار کشور و جامعه علمی کشور می‌باشند؛ کسانی که نگاهی راهبردی در جهت تقویت آینده جوانان کشور به عنوان مدیران و آینده‌سازان کشور در هر بخش جامعه دارند.
به گفته وی نگاهی که اخیراً اتفاق افتاده و باعث خوشحالی است؛ حمایت از بخش پژوهش می‌باشد که با اقبال و استقبال عزیزان و حامیان و خیرین گرانقدر از این بخش مهم روبه رو شده است چرا که حمایت از مجموعه‌های پژوهشی با توجه به ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی و فراهم شدن زیرساخت‌های تجهیزاتی، مادی و فضاها سبب می‌شود دانش‌آموختگان دانشگاهی در راستای انجام وظایف‌شان موفق‌تر عمل کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: در سال‌های جاری به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در حل مسائل و مشکلات جامعه تأکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت نیروی انسانی به لحاظ فراهم کردن امکانات، استاد و همچنین فضاهای دانشگاهی به نسبت خوب عمل کرده‌ایم و بروندادهای خوبی نیز داشته‌ایم، هرچند زمینه‌های زیادی برای افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش رویکرد‌های حل مسائل کشور تا حدودی تحت تأثیر حوزه آموزش بوده است، افزود: در پژوهش‌هایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌دهند به نسبت، مسائل و مشکلات پیش روی جامعه کمتر مشاهد می‌شود تا علومی که در گسترش دامنه‌های علم و حرکت در لبه‌های علم جدید اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این امر در جای خود مطلوب بوده و باعث ارتقای جایگاه کشورمان در سطح بین‌الملل بوده است و نام ایران سال‌های متمادی است در میان کشور‌هایی که رشد علمی خوب داشته‌اند، می‌درخشد و در منطقه حرف اول را می‌زنیم.
به گفته وزیر علوم، مردم کشورمان دانش‌دوست هستند و مانند آنچه در تاریخ گذشته ثبت شده، هنوز کمک به توسعه علم در دنیا جزو برنامه و اهدافشان است.
دکتر غلامی افزود: امروزه نگاه ویژه‌ای به بحث حل مسائل و معضلات کشور داریم و دانشگاه‌ها، محققان و دانشجویانی که در حال گذراندن تحصیلات عالیه خود هستند، میل و رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند و ما نیز در برنامه‌های حمایتی‌مان تلاش می‌کنیم بخشی از فعالیت‌های پژوهشی به حل مسائل و معضلات پیش روی کشور متمرکز شود.
وی عنوان کرد: اخیراً کنسرسیومی از دانشگاه‌ها پروژه کلانی برای حل مسائل و مشکلات محیط زیست تشکیل شده است که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
وزیر علوم افزود: در دو دهه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در دنیا و منطقه رخ داده و به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، کشورمان با معضلاتی مواجه شده و با توجه به پتانسیل‌های بالایی که مجموعه دانشگاه‌های کشور وجود دارد قطعاً از عهده تبیین مسئله و ارائه راهکار و حل آن برخواهند آمد.
دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حوزه صنعت نفت در زمینه ساخت تجهیزات مختلف در دانشگاه‌ها فعالیت‌های مطلوبی صورت گرفته است گفت: در حوزه اکتشاف نفت چندین دانشگاه به خصوص دانشگاه‌های شهرستان‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و توفیقات خوبی نیز کسب شده است.
وی تصریح کرد: نگاه ما در آموزش عالی برای دراز مدت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف است که در این خصوص باید راهکار‌هایی تدوین کنیم و در این راستا از پیشنهاد‌ها و اظهار نظر‌ها و علاقه‌مندی‌هایی حامیان محترم آموزش عالی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم برنامه‌ها را تقویت، جهت دهی و سرعت دهی کنیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه چابکی، چالاکی و به‌روز بودن را یکی از برنامه‌های وزارت علوم قرار داده‌ایم، افزود: تلاش ما در بخش‌های مختلف برای تدوین راهکار‌ها، حمایت‌ها و تسهیلات قانونی در حال انجام است؛ همکاران ما در حوزه ستاد این بخش را با دریافت نظراتی که در چنین نشست‌هایی اتفاق می‌افتد به صورت دقیق و کاراتر پیگیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بسیاری با مراکز پژوهشی مهم جهان داشته‌ایم عنوان کرد: نزدیک به ۴۴۰ پروژه مشترک تحقیقاتی با حمایت‌های مالی دو طرف اجرا شده که نشان دهنده آن است که در بخش علمی، با کشورهای مختلف، زمینه‌های همکاری خوبی داریم.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میهمان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا برای کار‌های تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حضور در سمینارهای بین‌المللی به عنوان شخصیت‌های علمی داشته‌ایم که این امر علاوه بر مشارکت در ارائه دانش و اطلاعات علمی، ظرفیت و فضای علمی کشورمان را در کشورهای دیگر مطرح کرده و توسعه علمی را به ارمغان آورده است.
وی درخصوص تقویت توانمندی‌های دانشجویان در حین تحصیل برای اشتغال‌پذیری در جامعه پس از دوران دانش آموختگی اظهار داشت: این طرح در سال گذشته بازخوردهای خوبی داشته است.
وزیر علوم افزود: یک فضای کلی در حوزه آموزش عالی برای تأثیرگذاری بیشتر و قوی‌تر بخش آموزش و تحقیقات در سطح جامعه و کاهش مسائل و مشکلات شکل گرفته است و این مجموعه به حمایت‌های قوی‌تری نیاز دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش عالی به نکته‌ای که به آن باید بیشتر بپردازیم آن است که سطح آموزش عالی را در دانشگاه‌ها برای خدمات‌دهی و سرویس‌دهی به داوطلبان تحصیل از سایر کشور‌ها ارتقا دهیم.
چهارمین گردهمایی خیرین آموزش عالی با حضور جمعی از خیران سراسر کشور امروز در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست