پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۲۸
|
کد خبر: ۱۱۲۶
با تلاش عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا؛

کتاب گنجینه همدان چاپ شد

کتاب گنجينه همدان، فهرست تفصیلی نسخه های خطی دانشگاه بوعلی سینا با همت و کوشش دکتر عباس زارعی مهرورز، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و سرپرست گنجينه نسخه های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه، در سلسله انتشارات این دانشگاه در ۶۶۵ صفحه به چاپ رسید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، این کتاب حاصل سال ها تلاش دکتر عباس زارعی مهرورز، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا است که شامل فهرست توصیفی و علمی ۴۴۵ نسخه خطی موجود در گنجينه نسخه های خطی دانشگاه است (۷۴ جلد قطع الف: رحلی؛ ۶۳ جلد قطع ب: وزیری بزرگ؛ ۲۹ جلد قطع ج: عمومأ وزیری متوسط و کوچک؛ ۱۷۹ جلد قطع د: عموما ربعی یا بیاضی).

روش کار در این فهرست بر مبنای توضیحات کامل کتاب شناسی، ذکر جزئیات دقیق نسخه شناسی و شناسایی تا حد ممکن نسخه هایی است که آغاز و انجام یا بخش های دیگر آن افتاده است.

ویژگی مهم این فهرست در بخش کتاب شناسی، توجه به جزئیات و ذکر مطالبی است که در فهرست های دیگر نیامده یا به اشتباه آمده است. نگارنده نسخه هایی را که شامل دو تا چند رساله یا کتاب هستند (مجموعه ها)، هر کدام را جداگانه توضیح داده است .

در نسخه های جنگ اشعار و جز آنها نیز، هر شاعر یا عنوان به تفکیک صفحات توضیح داده شده است. در بخش نسخه شناسی، در نسخه هایی که تاریخ کتابت آنها ذکر نشده، نگارنده محدوده تشخیص دوره زمانی را به جای یک سده و دو سده، به ربع سده کاهش داده، که نوآوری و دقت فهرست نویسی او را نشان می دهد. همچنین، در مورد نسخه هایی که محل کتابت در نسخه ذکر نشده، اما نگارنده آن را تشخیص داده، محل را در درون قلاب قرار داده است. نگارنده درباره تشخیص کاغذ نسخه ها دقت بسیار صرف کرده و انواع کاغذها را تا حد امکان از هم تمیز داده است.

در پایان فهرست هر نسخه، فهرست منابع آمده است. برای جلوگیری از تطویل کلام، نشانه گزیده منابع آمده که البته در آغاز كتاب مهم ترین نشانه های گزیده از نام کتاب ها و فهرست های مورد استفاده آمده است. دو بخش کتاب شناسی و نسخه شناسی کاملا به صورت علمی از هم جدا شده اند. برای تشخیص ساده این دو بخش، بخش کتاب شناسی با فونت ۱۴ و بخش نسخه شناسی با فونت ۱۲ و حاشیه بیشتر صفحه آرایی شده است.

در پایان کتاب نمایه های ضروری، شامل الفبایی نام کتاب ها و رساله ها (با ذکر نام نویسندگان در ذیل هر کتاب و رساله)، الفبایی نام پدیدآورندگان و شارحان و مترجمان، نمایه موضوعی، نام كاتبان و محل کتابت، با جزئیات کامل آمده است. ضمنا، در پایان کتاب ۱۳۱ تصویر از نسخه های خطی، با ذکر نام و شماره آنها، به ترتیب شماره نسخه ها برگزیده شده است. ترتیب تصاویر بر اساس همان ترتیب نسخه های خطی است تا خواننده بتواند در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دیگر آنها دست یابد. منابع و مآخذ مورد استفاده نیز در پایان کتاب آمده است.

لازم به ذکر است که گنجينه نسخه های خطی دانشگاه بوعلی سینا از با ارزش ترین گنجینه های پزشکی و تاریخ پزشکی در ایران به شمار می رود، که علاوه بر موضوع پزشکی، موضوعات دیگری همچون فقه، الهیات، فلسفه، تاریخ، ادبیات، دیوان های شعر، نجوم و جغرافیا نیز در آن نگهداری می شود.

مشخصات کتاب: زارعی مهرورز، عباس، گنجينه همدان: فهرست تفصیلی نسخه های خطی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، دانشگاه بوعلی سینا، ۶۶۵ صفحه، قطع: وزیری، بها: ۳۶۰۰۰۰ ریال، ۱۳۹۷.

خبرنگار: زند


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری