پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۹۱
|
کد خبر: ۱۱۴۹
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست بين المللي و كارگاه ايران شناسي:

نگاه مذهبي انسان در خاورميانه، يك نگاه طولاني است

دکتر یعقوب محمدی فر اظهار داشت: در حدود ٩٨٠٠ سال پيش، يكي از قديمي ترين محراب هاي مذهبي را در تپه شيخي آباد شناسايي شناسایی شده، که نشان دهنده اين است، نگاه مذهبي انسان در خاورميانه، يك نگاه طولاني است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، صبح شنبه ٣١ شهريور، دكتر يعقوب محمدي فر رئيس دانشگاه بوعلي سينا در نشست بين المللي و كارگاه ايران شناسي، با موضوع "اوضاع مركز و غرب ايران از مشروطه تا پايان قاجاريه" که با همكاري انستيتوي ايران‌شناسي اتريش در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، اظهار داشت: از مشروطه تا پايان قاجاريه برهه بسيار مهمي است و نقش عوامل متعددي را مي توان در آن ديد.

وي افزود: قديمي ترين دهكده غرب ايران كه تا حالا كشف شده، حدود يازده هزار و هشتصد سال پيش وجود داشته است که بقایای آن در روستاي شيخي آباد است.

دکتر محمدی فر در ادامه گفت: اين دهكده از قديمي ترين داده هایي است كه در دست ما است، پس دهكده هاي ما نسبت به سن انسان قدمت کمی دارند و در بازه زمانی چهار يا پنج هزار سال پیش، همين تعداد دهكده هاي كوچك را مشاهده می کنیم؛ اما در عصر مس سنگي است كه شاهد انفجار روستاها هستیم.

وی بیان کرد: در عصر مفرغ ما شاهد پديده جديدی هستيم و درواقع ساختار رتبه بندي جوامع در آن شروع مي شود. ساختار رتبه بندي به اين شكل است كه ما خان سالارها را داريم، كه يك خان در يك جايي از روستا مستقر و افرادي در حاشيه او قرار می گرفتند.

عضو هیأت علمی و استاد باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا تأكيد كرد: پس از كاووش در يك خانه بزرگ، استخوان هاي متعددي يافت شد كه هنگام آناليز كردن، متوجه بقاياي غذايي و استخوان هايي كه باقي مانده بود شدند؛ آن ها ديدند كه در آن خانه بزرگتر تنوع متعددي از استخوان ها اعم از استخوان غزال، بز، گوسفند، گاو و پرنده هايي كه در آن محدود بودند وجود دارد، اما در خانه هاي ديگر فقط استخوان گاو و گوسفند يافت شده بود.

وي افزود: هنگامي كه تيم باستان شناسي موزه سلطنتي كانادا (Royal Hotel Museum) در گودين تپه تا ماهي دشت، در حال كاووش بودند، يكي از نقاطي كه كاووش كردند تپه گودين بود (واقع در ١٠ كيلومتري شهر كنگاور)؛ زماني كه به لايه هاي عصر مفرغ و مس سنگ گودين رسيدند، آقاي يانگ نقشه خانه ١٩٧٠ سال پيش را با نقشه خانه ٦٠٠٠ سال پيش مقايسه کرد و مشاهده کرد که تفاوت چنداني ندارند.

رئيس دانشگاه بوعلي سينا ضمن اشاره به روستاي شيخي آباد گفت: در تپه شيخي آباد ما چندين اتاق داشتيم كه بزرگترين آنها نزديك به ده متر مربع، و به شكل T بود. در آنجا چهار بُز (كَلِ وحشي) كرمانشاه را داشتيم كه سقف آنها با گل و خاك پوشانده شده بود و يك ميش نیز در انتهاي راه واقع شده بود.

وی اضافه کرد: در حدود ٩٨٠٠ سال پيش، يكي از قديمي ترين محراب هاي مذهبي را در تپه شيخي آباد شناسايي شناسایی شده، که نشان دهنده اين است، نگاه مذهبي انسان در خاورميانه يك نگاه طولاني است.

دکتر محمدی فر در نهايت بيان كرد: آن چيزي را كه به نظر بايد به آن نگاه ويژه داشته باشيم علم باستان شناسي در کنار علم تاریخ است كه در پژوهش هاي تاريخي ما وجود دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبرنگار: غفاری

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست