پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۴۵
|
کد خبر: ۱۱۶۸
مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با بسنا:

نشست دانشجویان جدیدالورود برگزار می شود/ کار ما بسترسازی و مبنای کار مشارکت دانشجویان است

دکتر فرهاد سراجی اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی شده است، مقرر شده تا نشست دانشجویان جدیدالورود در هفته دوم یا سوم مهر ماه که متعاقبا جزئیات آن اعلام خواهد شد، برگزار شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

دکتر فرهاد سراجی، مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاهبوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، ضمن تبریک به دانشجویان و اساتید به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید گفت: یکی از برنامه های سال جاری که با توجه به نیاز سنجی هایی که در سال های اخیر انجام گرفته است، نشستی است که بین دبیران کانون ها و انجمن های علمی در مهرماه تحت عنوان، برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: چون فعالیت های فرهنگی اغلب محور دانشجویی دارند، طبیعی است که برنامه ریزی ما از سوی دانشجویان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؛ بنابراین کار ما بسترسازی است و مبنای کار مجموعه فرهنگی دانشگاه مشارکت دانشجویان است.

دکتر سراجی خاطرنشان کرد: اغلب دانشجویان با برنامه ریزی کردن برای کار فرهنگی آشنایی ندارند، به همین منظور برای دبیران کانون های فرهنگی هنری و انجمن های علمی دانشجویی کارگاه هایی برگزار خواهد شد تا دانشجویان با فرآیند برنامه ریزی آشنا بشوند، البته در صورت استقبال تشکل ها، آمادگی برگزاری این کارگاه ها را برای تشکل ها نیز داریم.

وی در رابطه با فعالیت های انجمن های علمی تصریح کرد: فعالیت های معمول در حوزه انجمن های علمی دانشجویی به شکل متنوعی برگزار می شود، به علاوه این که از سال گذشته طرحی را تحت عنوان کارستان با محوریت کارآفرینی آغاز کرده ایم، که در سال جاری با همان ابعاد و ویژگی ها ادامه خواهیم یافت و امیدواریم نسبت به سال گذشته استقبال بیشتری از این برنامه بشود، چون تا به حال بیشتر شناخته شده است.

وی افزود: در همین راستا کلیات این طرح در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان شورای کار آفرینی تشکیل شده است و درحوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین معاونت پژوهش و فناوری نیز در حال پیگیری است.

مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاهبوعلی سینا در ادامه در خصوص فعالیت های کانون های فرهنگی هنری اظهار داشت: برنامه های های کانون های فرهنگی هنری همانند سال های گذشته با قوت بیشتری صورت می پذیرد، البته تعدادی درخواست از طرف دانشجویان برای تشکلیل کانون های جدید در سال گذشته داشته ایم، ولی چون هدف ما افزایش کمی کانون ها نیست با همان تعداد کانون های موجود که در سال گذشته داشته ایم، کار را ادامه خواهیم داد و امیدواریم که فعالیت هایشان خلاقانه تر و مفیدتر برای دانشجویان باشد، چون این حوزه نیاز به ظرافت همراه با خلاقیت زیاد دارد.

سراجی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه و مراسم خاصی برای معرفی دانشگاه و هم چنین تشریح قوانین برای دانشجویان جدید الورود وجود دارد، بیان کرد: برنامه ایی که هر ساله توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تحت عنوان جشن دانشجویان جدیدالورود برگزار می شد، امسال با توجه به تقارن شروع سال تحصیلی جدید با ایام ماه محرم، به شکل سال های قبل برگزار نخواهد شد.

وی گفت: با هماهنگی هایی که با معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی شده است، مقرر شده تا کار مشترکی مانند سال های گذشته در هفته دوم یا سوم مهر ماه که متعاقبا جزئیات آن اعلام خواهد شد، برگزار شود.

وی افزود: این برنامه تحت عنوان نشست دانشجویان جدیدالورود که به صورت کلی برای همه این دسته از دانشجویان است، برگزار می شود که هدف ما در این برنامه این است که دانشجویان با ابعاد دانشگاه، معاونت ها و آیین نامه ها و قوانین موجود برای دانشجویان آشنا بشوند؛ البته طبق روال قبل، جلسه هایی توسط مدیران گروه ها برای دانشجویان هر گروه تشکیل شود و در آن جلسه ها به صورت جزئی تر گروه های آموزشی و دانشکده ها به دانشجویان معرفی می شوند.

دکتر سراجی همچنین در خصوص عملکرد کانون های فرهنگی هنری در سال گذشته، یادآور شد: کارهایی در حوزه کانون ها و در حوزه تشکل ها انجام گرفته، که در سطح کشور کم نظیر بوده است، مثلا کارهایی را که در خصوص محیط زیست انجام شده است، درسال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ هر سال رتبه کشوری گرفته و البته در سال ۹۵ سه بار موفق به دریافت جایزه برتر کشوری شده است.

وی اضافه کرد: البته سایر کانون ها نیز هرکدام علاقه مند به فعالیت بوده اند، به آنها کمک کرده ایم و اساسا به کارهای دانشجویی نه نمی گوییم مگر خلاف قوانین دانشگاه باشد، چون اساس کار ما مشارکت است و سعی داریم که تمامی برنامه های دانشجویان اجرا شود.

مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاهبوعلی سینا تأکید کرد: وقتی از برنامه ریزی صحیت به میان می آید، یک محور وجود دارد که مربوط به سیاست ها ی کلی است و مربوط به برنامه ریزی های داخل دانشگاه نیست پس اگر دانشجویان چه در کانون و چه در انجمن ها برنامه ای را بیاورند و مشکلی با قانون ها نداشته باشند برای اجرا حتما برنامه ریزی خواهد شد.

وی در رابطه با عملکرد انجمن های علمی دانشجویی تشریح کرد: در حوزه انجمن های علمی، سال گذشته کاری را که تحت عنوان کارستان انجام داده ایم، که انجمن های علمی ما را یک قدم نسبت به سایر انجمن های علمی کشور به جلو حرکت داد و علت این امر این است که در ترم اول سال تحصیلی گذشته در 7 محور و در ترم دوم در 9 محور در انجمن های علمی و مجموعا ۸۷ برنامه در طرح کارستان به انجام رسیده است، که محوریت همه آنها کارآفرینی بوده است و همه انجمن های علمی تبدیل به گفتمان شدند و دانشجویان دریافتند که کارآفرینی منحصر به کارهای فنی و مهندسی نیست و دانشجویان ما حتی در حوزه های علوم انسانی و علوم پایه نیز به می توانند به کار آفرینی نزدیک.

دکتر سراجی هم چنین در پایان خطاب به دانشجویان جدید الورود عنوان کرد: خواهش بنده این است که حتما در بحث ها و حوزه های فرهنگی وارد بشوند و بدانند که این گونه فعالیت ها در کنار کلاس درس خیلی می تواند به رشد و به اشتغالشان در آینده کمک کند؛ البته متاسفانه هنوز همه دانشجویان درگیر کارهای فرهنگی نیستند و باید ترقیب بشوند، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و خانه فرهنگ به طور جدی از ایده های دانشجویان استقبال می کند و اگر دانشجویان فکر می کنند در زمینه ای، کار فرهنگی انجام نگرفته است، می توانند در قالب های مختلف حوزه های مجازی، مکتوب، مسابقه و غیره وارد بشوند و فعالیت کنند و تجربه های خودشان را بیشتر کنند.

خبرنگار: هزاوه ای

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست