پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۷۶
|
کد خبر: ۱۱۹۸
دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست با بانوان عضو هیأت علمی این دانشگاه تأکید کرد: همه نگاه‌ها باید به ارتقاء دانشگاه، دانشجو و فرزندان این کشور باشد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، عصر امروز دوشنبه 9 مهر 97، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشستی که با حضور بانوان هیأت علمی دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه‌ دانشگاه بوعلی سینا با دیگر مجموعه‌ها متفاوت است. این مجموعه به صورت مثلثی فعالیت می کند که یک سوی آن استاد، یک سو دانشجو و سوی دیگر کارکنان دانشگاه هستند‌؛ این سه جهت باید در یک راستا و مکمل هم فعالیت کنند تا بتوانند مسائل مربوطه را پیش ببرند.

وی افزود: تعداد همکاران خانم عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا 61 نفر است که این تعداد در مقابل چهارصد و چهل نفر هیأت علمی عدد مناسبی نیست؛ در بخش کارکنان دانشگاه نیز حدود دویست و هفتاد نفر نیروی خانم مشغول به کار هستند.

دکتر محمدی فر خاطرنشان کرد: در مجموعه دانشگاه یکی از الزامات، دقت در کار است. چرا که وظیفه ما در همین مجموعه، تعلیم و تربیت انسان‌ها است و این وظیفه یکی از مهمترین وظیفه ها است.

وی ادامه داد: تربیت هر انسانی ظرافت‌های خاص خود را دارد؛ همه شما ممکن است علاوه بر جایگاهی که در دانشگاه به عنوان استاد دارید، در کانون خانواده یک مادر باشید،که در این صورت مسؤولیت مدیریت خانواده بر عهده شما است؛ بنابراین باید علاوه بر تدریس علم در دانشگاه، به دانشجویان نگاه تربیتی داشته باشیم که در این قسمت خانم‌ها نقش پررنگ‌تری نسبت به آقایان دارند.

وی بیان داشت: در گذشته استادی را به یاد دارم که بسیار به فکر دانشجویان بود و چه بسا پسران و دختران زیادی را راهی خانه بخت کرد؛ با گذاشتن برنامه‌های بسیاری برای دانشجویان دختر و پسر به صورت مجزا، سبب ایجاد همدلی و صمیمیت با دانشجویان شد و کمک شایانی به آنان می کرد.

محمدی فر تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های دانشجویان جدیدالورود، جدایی دانشجو از خانواده و پا گذاشتن به عرصه جدیدی است که محور آن استقلال و زندگی به تنهایی است؛ این دانشجو وارد شهری می شود که در آن غریب است، همچنین در محیط جدید خوابگاهی قدم می گذارد و ممکن است دچار مشکلات عاطفی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده بیشترین درصد مشکلاتی که دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر متحمل آن می شوند در حدود سه ماه اول ورود به دانشگاه و خوابگاه روی می دهد؛ ما از همکاران خود در این حوزه تقاضای نهایت توجه به دانشجویان، به ویژه دانشجویان دختر را داریم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا افزود: یکی از بزرگترین معضلات و تهدیدهای جدی برای جامعه عدم وجود امید است و در این ناامیدی تمامی اعضای یک جامعه نقش دارند، از ارگان‌های بزرگ تا معلم‌های ساده و کوچک؛ این ناامیدی و یأس در فرزندان سبب اتفاقات ناخوشایندی می شود، بنابراین باید همگی در جهت دور کردن و ریشه کن کردن ناامیدی در فرزندان کشورمان تلاش کنیم.

دکتر محمدی فر خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم خیلی از دانشجویان را توانمند کنیم، آنها را به مشاغل مختلف جویای نیرو معرفی کنیم، باید دانشجویان را به کارهای مختلف مشغول کنیم و به آنها مسؤولیت بدهیم. این تقاضا را از جمع همکاران به خصوص بانوان حاضر در دانشگاه بوعلی سینا داریم که با تمام توان به دانشجویان کمک کنند.

وی بیان داشت: همه نگاه‌ها باید به ارتقاء دانشگاه، دانشجو و همچنین ارتقا فرزندان این کشور باشد؛ این دانشجویان شبیه گذشته خود ما هستند، ما نیز روزی ترم اول بودیم و سرگشته در دانشگاه به دنبال کلاس‌ها بودیم، ولی در حال حاضر نقشی را بر عهده دارید که می تواند مؤثر و ارزشمند باشد.

دکتر محمدی فر در ادامه گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و بین دانشگاهی ارتقاء یافته است؛ این ارتباطات در راستای هم‌افزایی و توسعه کمی و کیفی دانشگاه است. همچنین در سال جاری در رنکینگ لایدن در رتبه نهصد و سی و سه و در رتبه زیر هزار قرار گرفتیم و همچنین در تلاشیم تا وارد رنکینگ های دیگری همچون تایمز شویم.

وی اضافه کرد: سمینارها و کنفرانس های ملی و بین‌المللی متعددی در تابستان اخیر در دانشگاه بوعلی سینا، بدون هیچ بار مالی برای دانشگاه برگزار شده است که افتخار بزرگی برای این دانشگاه است.

محمدی فر گفت: امروزه باید خوب آموزش دهیم، پژوهش را به دانشجویان یاد دهیم و همچنین به فکر اشتغال آنان نیز باشیم؛ موضوع اشتغال‌پذیری موضوع بسیار جدی است و همچنین امید در این مسیر بسیار ضروری و تقویت کننده است. امیدواریم دانشگاه‌ها در مسیری پیش روند که آرامش درونشان حفظ شود و با آرامش ایجاد شده دانشگاه را توسعه دهیم و به فکر نسل چهارم دانشگاه‌ها باشیم.

وی گفت: باید به دنبال نسلی باشیم که برای حاکمیت‌ها خط و مشی تعیین کنند. اگر امروزه نقش پررنگ دانشگاه‌های بزرگ دنیا را می بینیم به دلیل سیاست‌گذاری صحیح آنان است، مثلا تمام تقشه و راه آمریکا را چند دانشگاه تهیه کرده و می نویسند. در این جا سوال پیش می‌آید که چرا دانشگاه‌های ما در حاشیه هستند؟ بنابراین باید در کنار تمامی دغدغه‌های فکری، پژوهشی و آموزشی به دنبال کارآفرینی باشیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در انتها از دکتر فخرالسادات نصیری به عنوان تنها عضو خانم شورای دانشگاه نیز بابت همکاری‌های دلسوزانه تشکر و قدردانی کرد.

خبرنگار: معتمد

عکس: محمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست