پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱۵
|
کد خبر: ۱۲۷۷
دکتر منصور غلامی با عنوان اینکه دانشگاه به عنوان بخش عاقله نظام همواره مدافع عقلانیت و سیاست‌های بخردانه و مدبرانه بوده است، تصریح کرد: ایجاد فضای آرام و بدون تنش در دانشگاه‌ها شرط اساسی برای توسعه علمی است. نهاد دانشگاه بلوغ خود را در برابر همه تحرکات و هجمه‌های خارج از دانشگاه نشان داده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷

دکتر منصور غلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فقط مرکز تولید دانش فنی و مادی نیست؛ بلکه مرکزی بی‌بدیل برای تفکر و تولید دانش، بینش و مسؤول انتقال سنت‌های فکری، ارزش‌های اجتماعی و فرهنگ ملی و دینی است.

وی افزود: بر این مبنا جدای از اینکه نهادی علمی است، نهادی اجتماعی و فرهنگی با کار ویژه جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری عمل می‌کند. مهم‌ترین کار ویژه دانشگاه، تولید انسان دانشگاهی و فرهیخته است. انسانی که طلایه‌دار و پیشاهنگ معرفت و فرهنگ است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها امروز آماده کمک به دولت در همه زمینه‌های دانش و سیاست هستند تا کشور با اقتدار بیشتر در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دستاوردهای بیشتری را کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: نظام آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور بنا به شواهد موجود همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار و متعهد به آرمان‌های دینی و ملی بوده‌اند، نقش‌آفرینی و سهم این نهاد در تحقق انقلاب اسلامی، ایام جنگ تحمیلی و در فرایند توسعه و پیشرفت کشور در دوره بعد از جنگ تا به امروز سهمی درخور توجه و محل اعتنا است.

غلامی با عنوان اینکه دانشگاه به عنوان بخش عاقله نظام همواره مدافع عقلانیت و سیاست‌های بخردانه و مدبرانه بوده است، تصریح کرد: ایجاد فضای آرام و بدون تنش در دانشگاه‌ها شرط اساسی برای توسعه علمی است. نهاد دانشگاه بلوغ خود را در برابر همه تحرکات و هجمه‌های خارج از دانشگاه نشان داده است.

وی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۷ در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، کشور ایران با رشد ۸.۹ درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با رشد ۶.۶ و ۴.۳ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته، و با توجه به جایگاه مکتسبه؛ رقابت علمی ایران دیگر در مجموعه کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در گردونه رقابت با کشورهای توسعه یافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با فعال برشمردن دیپلماسی علمی کشور در سال گذشته گفت: به لحاظ ارتباطات علمی بین‌المللی، در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۱۰۰ دانشمند، رئیس دانشگاه و عضو هیأت علمی خارجی برای همکاری‌های دوجانبه، سمینارها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در ایران حضور پیدا کرده‌اند و متقابلاً ۱۴۵۰ تن از اعضای هیأت علمی کشور در قالب حضور در سمینارها و پروژههای پژوهشی در دانشگاه‌ها و سمینارهای معتبر جهانی حضور پیدا کرده‌اند که نشان از فعالیت دیپلماسی علمی کشور دارد.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها آماده کمک به دولت در همه زمینه‌های دانش و سیاست هستند تا کشور با اقتدار بیشتر در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دستاوردهای بیشتری را کسب کند، عنوان کرد: دانشگاه سختی‌های کار دولت را و الزام‌های حاکم به شرایط تحریم را هم می‌داند و بر این باور است که در این شرایط هیچ فرصتی را نباید از دست داد، حتی از تحریم، با سعی و تلاش مجدانه باید دل در گرو نیل به خود اتکایی، رفع وابستگی و تقویت استقلال علمی کشور، استفاده از نیروهای بومی و داخلی داده و حمایت از تولیدات علمی، دانشی و صنعتی داخلی را وجه همت خود قرار دهیم.

دکتر غلامی بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی را مؤثر برشمرد و گفت: عملکرد این تشکل‌ها که در عرصه‌های علمی، صنفی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالیت دارند، در توانمندسازی دانشجویان و ایجاد رونق، نشاط و امید بیشتر در فضاهای آموزشی کارساز است.

وی تصریح کرد: کرسی‌های آزاداندیشی، فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان، درباره مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند. این کرسی‌ها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتگوهای انتقادی و سازنده و از رهگذر آنها می‌توان آستانه تحمل و مدارا را بالا برد و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و با نشاط ایجاد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: رصد مسائل روانی اجتماعی و شرایط فرهنگی و اقتصادی دانشجویان در قالب طرح‌هایی چون سنجش سلامت اجتماعی دانشجویان به‌جد و عالمانه و سیاستگذاری لازم در باب افزایش خدمات دانشجویی به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان در دست انجام است که موجب افزایش رضایت دانشجویان از خدمات دریافتی بوده است. هر چند که این تلاش‌ها باید برای نیل به مطلوب‌های بیشتر تداوم یابد.

وی در پایان سخنان خود، بر تلاش در جهت توانمندسازی مجموعه عناصر دانشگاهی در ابعاد علمی، فنی، حرفه‌ای، اجتماعی و فرهنگی تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به تقویت سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در دانشگاه‌ها می‌طلبد که در نظام بودجه‌ریزی و تخصیص اعتبار به افزایش سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها اهتمام شود و هم‌چنین برنامه‌ریزی برای افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره‌های کارشناسی با هدف توانمندتر ساختن آنها برای ورود به بازار کار از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است که امیدواریم با اجرای آن کاستی‌های موجود رفع و توانمندی‌های عملی دانش آموختگان دانشگاه‌ها افزایش یابد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست