پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۸۶۶
|
کد خبر: ۱۳۴۵
دکتر نادر فرهپور در گفتگو با بسنا عنوان کرد:

از رشته بیومکانیک ورزشی، به درمان ناهنجاری اسکلیوز رسیدیم

دکتر نادر فرهپور، عضو هيأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استاد تمام بیومکانیک ورزشی، در گفتگوی اختصاصی با بسنا، در خصوص کاربردهای گرایش بیومکانیک ورزشی توضیح داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

دکتر نادر فرهپور عضو هيأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استادتمام بیومکانیک ورزشی، پیرامون ماهیت رشته گرایش بیومکانیک ورزشی گفت: یکی از گرایش های علوم ورزشی، بیومکانیک ورزشی است که به مکانیک بدن انسان هنگام فعالیت فیزیکی از جمله فعالیت های ورزشی می پردازد.

وی افزود: در این گرایش علاوه بر تحلیل بیومکانیکی مهارت های ورزشی، موارد مختلفی از جمله عملکرد مفاصل و عضلات هنگام فعالیت های روزمره همانند راه رفتن، دویدن، تردد از پله، حمل بار و ...، تحلیل مکانیسم بروز آسیب در هر یک از این حالت ها، تحلیل بیومکانیکی در ناهنجاری های اسکلتی مثل کجی ستون فقرات، کیفوز و لوردوز پیشرفته، زانوی پرانتزی یا ایکس، کف پای صاف، مکانیسم درمانی استفاده از بریس یا ارتوزهای مختلف تحلیل عملکرد عضلات و مفاصل در ناهنجاری سیستم عصبی-عضلانی و نیز ارائه حرکات درمانی در برخی از بیماریهای ارتوپدی مثل درمان کمردرد، زانودرد، اصلاح انحرافات ستون مهره ای را مورد بحث و بررسی و همچنین درمان میدانی قرار می گیرد.

دکتر فرهپور خاطرنشان کرد: در مواردی هم تحقیقات بیومکانیکی در مورد ارائه مدل های جدید ارتوزها مثل کفی کفش یا بریس زانو و کمر و نظیر اینها است. در حقیقت این رشته با رشته ارتوپدی هم ارتباط تنگاتنگی دارد.

این عضو هيأت علمی دانشکده علوم ورزشی در ادامه پیرامون فعالیت های تخصصی و پژوهشی خود اظهار داشت: هم اکنون درحال انجام سه مسیر تحقیقاتی، در زمینه های بیماری اسکلیوز نوجوانی که از آن به عنوان کجی ستون فقرات که در سنین 10 تا 17 سالگی رخ می دهد یاد می شود، پارگی رباط ضربدری زانو و همچنین بیماری استئوآرتریت زانو و کمر درد هستم.

وی اضافه کرد: البته تحقیقات بنده در زمینه اسکلیوز از سال 1376 تا کنون بدون وقفه ادامه دارد، اما تحقیقات مربوط به زانو و کمردرد تا حدودی مقطعی بوده اند.

دکتر فرهپور در نهایت، از نتایج تحقیقات خود در جامعه پزشکی کاربردی گفت و تصریح کرد: بسیاری از نتایج این تحقیقات سلسله وار هستند و نتیجه آنها در درازمدت تجمیع می گردد و مورد استفاده قرار میگیرد؛ به طور مثال در خصوص اسکلیوز تحقیقات من نهایتا به یک پروتکل درمان ناهنجاری اسکلیوز با ورزش های ویژه منتهی شده که در حدود چهار ماه است، که عملا وارد کلینیک برای درمان شده است؛ این پروتکل حاصل حدود 20 سال پژوهش های پایان نامه ای دانشجویان بنده در رشته بیومکانیک ورزشی است.

خبرنگار: اسماعیلی

عکاس: اصلانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست