پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۱۱
|
کد خبر: ۱۳۷۱
دکتر اکبر خدابخشی گفت: باید کشور با برنامه‌ریزی مشخص از وابستگی به درآمدهای نفتی رها شود؛ به‌طوری که بتواند با ثابت کردن مالیات در 2 دهه، سالانه 2 تا 3 درصد از درآمدهای نفتی را کاهش دهد؛ در این راستا باید ساختارهای جدید مالیاتی را شناسایی کرده و از روش سنتی مالیات‌گیری فاصله بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اکبر خدابخشی اقتصاددان و عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود سی تا چهل درصد فرار مالیاتی در ارزش افزوده وجود دارد، می توانیم به کسب‌ و کارهای الکترونیکی روی آورده و آنها را به‌ عنوان پایه‌های مالیاتی قرار دهیم، مانند اسنپ‌ها و استارت آپ‌ها، که می توانند به عنوان پایه مالیاتی قرار بگیرند و با رعایت سازوکارهای مخصوص به خود در این روند همیار کشور باشند.

وی اظهار داشت: باید کشور با برنامه‌ریزی مشخص از وابستگی به درآمدهای نفتی رها شود؛ به‌طوری که بتواند با ثابت کردن مالیات در 2 دهه، سالانه 2 تا 3 درصد از درآمدهای نفتی را کاهش دهد؛ در این راستا باید ساختارهای جدید مالیاتی را شناسایی کرده و از روش سنتی مالیات‌گیری فاصله بگیرد.

دکتر خدابخشی افزود: متأسفانه موضوع فرار مالیاتی در بسیاری از افراد و شرکت‌ها وجود دارد که عدم شناسایی این افراد و شرکت‌ها سبب بی‌نظمی و بی عدالتی در مالیات شده و سطح درآمد خوب و مطلوب از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی اداره‌ کشور از طریق برقراری و دریافت مالیات است در این بین با وجود سوء‌استفاده‌های انجام شده از درآمدهای نفتی بازهم دولت‌ها حاضر به فاصله گرفتن از این درآمد برای تأمین هزینه‌های خود نیستند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: باید برنامه ای تدوین شودکه دولت سالانه با کاهش پنج درصدی درآمدهای نفتی، سهم این مورد را در بودجه کشور کاهش دهد و با برنامه ریزی مناسب و نظارت مجلس مالیات را به‌طور متناسب جایگزین آن کند.

وی تأکید کرد: ریشه اصلی وابستگی ما به درآمدهای نفتی دولت است؛ چرا که دولت هیچ اقدامی در راستای کاهش درآمدهای نفتی و وابستگی به آن نمی کند؛ اگرچه وجود عوامل بازدارنده‌ای سبب می شود که درآمدهای نفتی و هزینه‌های دولت کاهش نیابد، ولی باید در این راستا برنامه‌ای مدون داشته باشیم و مالیات را جایگزین آن کنیم.

خدابخشی با توجه به گفته‌ دولت درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در سال جاری مطرح کرد: کاهش درآمدهای نفتی ناشی از مسائل سیاسی بوده و این کاهش خواسته‌ دولت‌ها نبوده، چه بسا باید در این زمینه یک منبع مالیاتی مطلوب شناسایی کرد تا بتوانیم درآمدهای مالیاتی را در کشور افزایش دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: برخی افراد بدون پرداخت مالیات به سودهای کلان دست می‌یابند و در این بین صدور مجوز برای فعالیت استارت آپ‌ها راهی است که می توان با برنامه‌ریزی برای نحوه اخذ مالیات از آنها پایه‌های مالیاتی کشور را قوت بخشید؛ ولی متأسفانه در حال حاضر مالیات‌گیری در کشور سلیقه‌ای و بدون سازوکار مشخص انجام می شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر تحریم‌ها تأثیر زیادی بر درآمدهای نفتی دارد و براساس تجربه مشاهده می شود که در زمانی که به هر دلیلی درآمدهای نفتی کاهش یابد دولت با افزایش صادرات نفت این کاهش را جبران می کند، با وجود اینکه در این شرایط می تواند منابع دیگری را برای تأمین هزینه‌ها انتخاب و برای آن برنامه ریزی کند و همچنین از این راه درآمد نفتی را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: دولت در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار تعیین کرد در حالیکه از ابتدای سال هر بشکه نفت را به 70 دلار می فروشد؛ این موضوع در شرایطی است که با وجود تحریم‌های گذشته درآمد نفتی کشور به پنجاه درصد نرسیده است.

این اقتصاددان با اشاره به مشکلات حوزه مالیات‌گیری گفت: مشکلات این حوزه متأثر از دو بخش مردم و مسؤولین است که در این راستا مسؤولین باید به گونه‌ای قانون گذاری کنند که به‌طور شفاف از منابع درآمدی مردم مطلع باشند.

وی گفت: یکی از ضرورت‌های مالیاتی، ایجاد سازوکاری برای ثبت درآمدها و معاملات در کشور است، تا از این طریق بتوان ظرفیت‌ها و افرادی را که مشمول پرداخت مالیات می شوند شناسایی کرد.

خدابخشی مطرح کرد: با توجه به برقراری سیاست‌های یارانه‌ای در کشور، افرادی هستند که از یارانه و سوبسیت بالا استفاده می کنند و پرداخت سوبسید عادلانه انجام نمی شود؛ در حالیکه دولت می تواند با مدیریت سوبسیدها از این منبع نیز استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت یارانه باید برای اقشار کم درآمد تخصیص یابد و یارانه اقشار پردرآمد قطع شود تا تعادل سوبسیدی در کشور برقرار شود.

دکتر خدابخشی در نهایت گفت: سازوکار مالیات گیری در هر کشوری متناسب به شرایط کسب‌وکار در آن کشور متفاوت است، بدین معنا که شرایط کاری در هر کشور با دیگر کشورها متفاوت است؛ در کشور ما ساخت و ساز به راحتی و بدون پرداخت مالیات انجام می شود.

خبرنگار: معتمد


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست