پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۹۲
|
کد خبر: ۱۴۰۱
عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه بوعلی سینا گفت: هدف اصلی تولید محصول بیولوژیک، تأمین امنیت غذایی برای جامعه است؛ دومین هدف آن اشتغال زایی مستقیم و غیر مسقیم و هدف سوم، بومی سازی دانش عوامل بیولوژیک است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکترمحمد خانجانی عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه بوعلی سینا، در نشستی که با موضوع بررسی و کنترل عوامل کم‌آبی و با حضور برخی از مسؤولین دانشگاه و استانی در دانشکده کشاورزی برگزار شد،ضمن معرفی شرکت دانش بنیان تحت مدیریت خود و بررسی تولید محصول بیولوژیک گفت: اهمیت دادن به سلامت مردم یک نعمت است و همچنین هدف این شرکت نیز تامین سلامت مردم است.

وی افزود: افزایش مقدار سم‌پاشی برای گیاهان سبب آسیب به اکوسیستم و از بین رفتن عوامل مفید در آن می شود.

دکتر خانجانی بیان کرد: ۵ درصد از سمی که به گیاه می زنیم به آفت اصلی می رسد و 95 درصد آن به صورت ناخواسته در اکوسیستم های ما اثر سوء ایجاد می کند.

عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: استفاده از عوامل بیولوژیک نه تنها این اثرات ناخواسته را ندارد بلکه باعث امنیت غذایی و منجر به بالا رفتن تنوع زیستی می شود؛ هرچه تنوع زیستی اکوسیستم بیشتر باشد آسیب پذیر بودن آن کمتر است.

وی در ادامه گفت: هدف اصلی درتولید محصول بیولوژیک تامین امنیت غذایی برای جامعه است؛ همچنین در دومین هدف آن می‌توان به اشتغال زایی مستقیم و غیر مسقیم اشاره کرد، که در حال حاضر در این آزمایشگاه 2 نفر با مدرک تحصیلی دکتری حشر شناسی کشاورزی و یک نفر کارشناس ارشد گیاه پزشکی مشغول به کار هستند.

دکتر خانجانی ادامه داد: هدف سوم بومی سازی دانش عوامل بیولوژیک است که این دانش در اختیار شرکت های چند ملیتی بوده و خوشبختانه به غیر یک مورد که آمبره زئوس سوریسکی که خارجی است، 2 گونه ای که بومی هستند در اختیار ما قرار دارد و در این آزمایشگاه پرورش داده می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: دومین محموله‌ای که قصد رهاسازی آن را در گلخانه داریم، محموله‌ ای است که می تواند ۴ نوع از آفات مهم گلخانه‌ای را مهار کند تا محصولی سالم را از گلخانه برداشت کنیم.

وی افزود: افزودن حتی یک حشره مفید به اکوسیستم ارزش بسیار بالایی دارد و به تعادل در اکوسیستم کمک شایانی می کند؛ تعادل در اکوسیستم سبب می شود که اکوسیستم بجای تهدید برای انسان‌ها نعمت باشد.

عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه گفت: ما امروزه در رابطه با استفاده از دشمنان طبیعی چند مطلب استراتژیک داریم؛ یکی از آنها حفظ حمایت از آن‌ها از طریق عدم سم باشی آنها است و همچنین ما از طریق رهاسازی می توانیم به افزایش جمعیت دشمن طبیعی کمک کنیم که در این صورت آنها به صورت ناخواسته از گلخانه بیرون می آیند و در محیط مسقر می شوند و در نهایت مورد استراتژیک سوم، برداشت محصول سالم است.

دکتر خانجانی اظهار داشت: یکی از روش هایی که می توانیم از نهاده های کشاورزی به صورت مدیرت شده استفاده کنیم در واقع عرصه های گلخانه ای است، چرا که در عرصه های گلخانه ای می شود همه عوامل تولید را مدیریت کنیم و از همه نهادها به نحوه مطلوبی بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: زمانی که شرایطی همچون نور، دما و رطوبت که سه فاکتور اصلی رشد گیاه هستند را در گلخانه برای تولید مطلوب محصول ایجاد می کنیم، همین شرایط هم باید برای حشرات و کنه های گیاه خوار که در گلخانه ها هستند فراهم شود.

وی بیان کرد: ما خوشبختانه در این منطقه با حمایت سازمان جهاد کشاورزی به ویژه ریاست سازمان، توجه بسیاری بالایی به تولید محصول سالم در عرصه های حفاظت شده گلخانه داشته ایم که در سطح کوچکی در اینجا انجام می شود.

وی اضافه کرد: در این شرکت دانش بنیان، عوامل بیولوژیکی که در گلخانه برای تولید محصول سالم نیاز داریم، تولید و دانش آن بومی سازی می ‌شود و با این توانایی می توانیم نیاز گلخانه ای مان را که یکی از عرصه های مهم تولیدمان محسوب می شود رفع کرده و با فراورده محصول بیولوژیک که در اینجا تولید می شود، نیاز داخل استان و خارج استان را فراهم می کند.

دکتر خانجانی گفت: هر گلخانه ای در هر سطحی از کشور ابراز نیاز کند، ما می توانیم تولید عامل بیولوژیک را انجام داده و در مواقعی که نیاز است این عوامل را به آنها عرضه کنیم.

وی همچنین در ادامه این نشست، به معرفی کنه آمبری زیئوس سوریسکی پرداخته و اظهار داشت: کنه ها را پس از بسته بندی در بخچال‌هایی با دمایی بین ۱۱ تا ۱۴ درجه نگهداری می کنیم.

وی افزود: دلیل نگهداری کنه‌ها در این دما این است که در این دما فعالیت بیولوژیکی آنها به حداقل می‌رسد پس از نگهداری در یخچال اگر مزرعه مورد نظر نزدیک باشد برای حمل آن احتیاجی به سردخانه نیست و می توان آنها را مستقیم حمل کرد.

خانجانی بیان کرد: کنه ها بیشتر از حس لامسه استفاده کرده و زیاد از قوه بینایی استفاده نمی کنند بنابراین از حسگرهای شیمیایی خود برای رفتن به سوی میزبان استفاده می کنند.

عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی گفت: عرضه عوامل بیولوژیک به دو صورت انجام می شود یکی به صورت ساشه( تی بک هایی که بالای بوته‌ها آویزان می شود که این روش برای مواقعی استفاده می شود که گیاه مستقر شده است و آفت و آلودگی زیادی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: ولی در مواقعی که آفت ها مستقر شدند و آلودگی زیاد است باید از روش رهاسازی انبوه استفاده کرد، به این شکل که باید جمعیت بیشتری را رها کنیم؛ در این راستا باکس‌های نیم لیتری با سری توری برای تبادل هوا تعبیه شده است.

خانجانی اضافه کرد: همچنین در اینجا از بسته غذایی، طعمه غذایی و پناهگاه استفاده می کنیم که پناهگاه سبب می شود که شکارگرها با وجود ارتباط نزدیکی که دارند به یکدیگر آسیب نزنند یکی از مخفیگاه‌ها و پناهگاه‌هایی که در حال حاضر برای کار مناسب است، سبوس و غذای زنده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر جمعیت آفات کم باشد در هر متر مربع ۲۰ عامل دیالوژیک استفاده می شود ولی اگر جمعیت آفات زیاد شود تعداد عامل دیالوژیک توزیع شده به ۱۰۰ عدد نیز میرسد.

دکتر خانجانی مطرح کرد: دشمن طبیعی در فضا به دنبال پچ می گردد، بدین معنا که به سمت فضایی می‌رود که جمعیت آفات آن بیشتر باشد؛ بنابراین یکی از فاکتورهایی که در انتخاب دشمن طبیعی لحاظ می کنیم گرایش به پچ هست.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی اظهار داشت: همچنین معیارهای دیگری که برای انتخاب دشمن طبیعی در نظر گرفتیم، مانند پرورش آسان، رهاساری آسان، قدرت جستجوی بالا و هماهنگی بین بیولوژی میزبان و بیولوژی آفت.

وی در نهایت گفت: مکان رشد این محصولات باید دارای نور، دما و اکسیژن کافی و مناسب باشد، که در این جا دو اتاق رشد با این شرایط فراهم کردیم که محصولات در آن رشد و پرورش می‌یابند.

خبرنگار: معتمد و آقایی

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری