پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۰۹
|
کد خبر: ۱۴۳۴
دکتر یعقوب محمدی فر در دومين نشست فرهنگي با اساتید جوان، گفت: يأس برای جامعه بستر خطرناکی است، جامعه ای که از آن نشاط گرفته شود، در واقع مرگش فرا مي رسد؛ وقتی ما امید و شادابي را از دانشجويان می گیریم، زمینه خروج سرمایه های بزرگ را فراهم می کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در دومين نشست فرهنگي با اساتید جوان این دانشگاه بيان كرد: امروزه، اخلاق مداري، اخلاق انسانی و اخلاق حرفه ای یک بحث جدی در همه تعاملات انسانی محسوب مي شود، بحث اخلاق حرفه ای چیزی نیست که ما به سادگی از آن بگذریم؛ در کنار ذات یک معلم، ویژگی هایي وجود دارد که اخلاق حرفه ای جزئی از آن می باشد.

وي افزود: مهم ترین بحث ما اخلاق در آموزش و پژوهش و تأکید بر اخلاق مداری و روابط صحیح انسانی در دانشگاه است، توقع داریم جوانان، رنسانسی را در این قسمت ایجاد کنند و این موضوع عادی شود.

دكتر محمدي فر تأکید کرد: ما باید با هم افزایی و همكاري يكديگر، بحث تربیت صحیح بر مبانی اخلاق انسانی را در دانشگاه رواج دهيم، زيرا یکی از نیازهای جدی ما اين موضوع است و دست استمداد و طلب به سوی عزیزان داریم که ان شاء لله کمکمان می کنند.

وي اظهار داشت: يأس برای جامعه بستر خطرناکی است، جامعه ای که از آن نشاط گرفته شود، در واقع مرگش فرا مي رسد؛ وقتی ما امید و شادابي را از دانشجويان می گیریم، زمینه خروج سرمایه های بزرگ را فراهم می کنیم.

رئيس دانشگاه بوعلي سينا اضافه كرد: بسياري از افراد هستند که می توانند در شرایط بهتری در دیگر کشورها زندگی کنند اما ارق، علاقه و احساس هويت به وطن مانع از رفتن آن ها شده است؛ اما متأسفانه شاهد هستیم که انسان های آموزش دیده و متعهد، کم کم کشور را خالی می کنند و این مسأله یکی از تهدید هایي است که باید در مورد آن فکر کرد.

وي خاطرنشان كرد: آماری که اخيرا از مرکز نخبگان منتشر شد، نشان مي دهد از بین افراد خارجی که مشغول به تحصیل در ایالات متحده امریکا هستند، 95 درصد دانشجویان ایرانی به کشور باز نمی گردند، در اين آمار در کشور چین بیشترین و در كشور هندوستان كمترين ضریب را دارد؛ بايد ببينيم چه اتفاقی افتاده که بیشترین روند مهاجرت نخبه ها از کشور را به کشور های دیگر داریم؟

محمدی فر تشريح كرد: در گذشته بحث دانشگاه ها فقط آموزش بوده و صحبتی از مقاله های علمی نبوده است، اما تقریبا دو دهه است که بحث در مورد مقاله ها بیشتر شده و پژوهش هم به دانشگاه اضافه شده و دانشگاه ها نسل دو را کنار گذاشتند و وارد حوزه کارآفرینی شده اند، بنابراين می بینیم که نقش دانشگاه ها پر رنگ تر شده و ما نیاز داریم این رویکرد ها را آهسته آهسته به فرزندان خودمان آموزش بدهیم؛ در کنار دانشگاها باید مراکز مختلفی همكاري كنند که کارافرینی را آموزش بدهند، همچنین امروزه نیاز است افرادی که توان اشتغال پذیری دارند را خلق و به آنها آموزش بدهیم.

وي تصريح كرد: دانشگاه تنها با محیط دانشکده و رئیس، نمی تواند موفق شود، بلكه خوش نامی، اعتبار و رتبه دانشگاه بايد با همكاري همه أعضاء آن صورت پذيرد؛ همچنین مهم ترین بحثی که یاری شما اساتید را می طلبد این است که همه ما در تربیت فرزندانمان نقش داشته باشیم.

رئيس دانشگاه بوعلي سينا اشاره کرد: در بهترین دانشگاه های دنیا ارتباطات به شدت صمیمی و تحت یک سری از پروتکل ها و قواعد است، اما شرح وظایف شناخته شده و بسیار سخت گیرانه انجام می شود؛ ما بايد ارتباطاتی با بیرون از دانشگاه ایجاد کنیم تا دانشجويان با صنعت و جامعه در رشته های مختلف به فراخور نوع نگاه آن رشته ارتباط داشته باشند و باعث ایجاد انگیزه در آنها شويم.

وي تصریح كرد: بحث دیگر ایجاد هویت مکانی در دانشگاه است، افتخار به دانشگاه اهمیت دارد و ما بايد دانشگاه خودمان را باور داشته باشیم و تلاش كنيم كه شايسته نام بوعلی سینا باشد؛ همچنین معتقديم كه برند سازی دانشگاه از ديگر مسائل مهم است که بيشتر از همه باید از طریق اساتید شکل بگیرد.

دكتر محمدی فر از اساتید جوان دانشگاه خواست که به مقالات علمی توجه بیشتری داشته باشند و در ادامه گفت: نوشتن مقالات مسؤولیت دارد، کپی از مقالات دانشگاه های دیگر به چهره دانشگاه آسیب می زند؛ موضوع تخلفات پژوهشی و مقالات بحث بسیار جدی است كه باید بیشتر به آن دقت کنید.

وی توضيح داد: از زمان ساخت دانشگاه بوعلی سینا، 250 هکتار زمین به آن اختصاص داده بودند که ما در حال حاضر 160 هکتار تملک داریم، 20هکتار بلامناضع و 40 هکتار هم علوم پزشکی است كه بعدا به اين مجموعه اضافه شد؛ این میزان وسعت به اين دليل است كه منطقه وسیعی، حتی تا کردستان را هم پوشش بدهد.

رئيس دانشگاه بوعلي سينا در پایان تأکید كرد: ما نیاز داریم از کل ظرفیت و بدنه دانشگاه استفاده کنیم، يكي از آسيب هاي كنونی كشور، ضعف بدنه گروه کارشناسی در جاهای مختلف است و به نوعی پيچيده شدن وظایف به یکدیگر است؛ ما نیاز به گفتگو در سطح گروه ها داریم، مسائل حاشیه اي در سطح بعضی گروه ها زیاد است، سعی کنید این مسائل را کم کنید و به حواشی دامن نزنید.

خبرنگار: آقایی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
United Arab Emirates
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
دلیل عدم بازگشت نخبگان، امثال شما هستید که با پارتی بازی دانشجویان خود را عضو بنیاد ملی نخبگان می کنید و به عنوان هییت علمی دانشگاه جذب می کنید.
صفحه نخست