پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۵۹
|
کد خبر: ۱۴۸۷
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، تأکید کرد: نهاد رهبری به دنبال مطرح شدن خود نمی باشد، نفس عمل و حمایت از اقشار مختلف دانشگاهیان برای ما اهمیت دارد که در حقیقت همه این ها تبیین و پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در دانشگاه است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: وظایف و اهداف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طبق آیین نامه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است، یعنی همان مرجع قانون گذاری در دانشگاه ها که همان مرجع هم برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اهدافی را مشخص نموده است.

وی افزود: از جمله اهداف و وظایفی که برای این نهاد مشخص شده را می توان به توسعه و تعمیق آگاهی ها و علایق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزش های اسلامی، ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه و رشد فضایل اخلاقی در بین دانشگاهیان، رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکل های دانشجویی و دانشگاهی، حاکمیت بخشیدن به ارزش های اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی، مقابله با ترویج افکار انحرافی و تهاجم فرهنگی، تقویت روح خودباوری و استقلال فکر و تقویت پیوند حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

عباسی خاطرنشان کرد: بالطبع برای این اهداف راهبردهایی تعریف شده و در ذیل آن راهبردها، وظایف و فعالیت هایی در مجموعه نهاد برنامه ریزی می کنند که ما نیز در دانشگاه بوعلی سینا همین راهبردها و وظایف را داریم.

وی ادامه داد: طبق سال قبل ما بخشی از فعالیت هایی که در حوزه تبیین اندیشه های دینی و بینش سیاسی و بصیرت سیاسی دانشگاهیان انجام دادیم، اولویت بندی انجام شد که در اولویت اول اساتید و بعد دانشجویان و سپس کارمندان قرار می گیرند. در این راستا معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت دانشجویی و همچنین تشکل ها و خود دانشجویان ، ورود های خیلی خوبی در فعالیت های فرهنگی دارند، اما در بحث اساتید کمتر فعالیتی انجام می گیرد. در حوزه دانشجویی ما بیشتر سعیمان بر این بوده که نقش نهاد یک نقش حمایتی و هدایتی باشد و سعی می کنیم حمایت خودمان را از اکثر فعالیت های تشکل ها انجام دهیم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، تصریح کرد: در این جا لازم به ذکر است که برای نهاد رهبری صرفا نفس عمل مهم است، نیاز به تابلودار بودن از سوی نهاد وجود ندارد. حمایت، هدایت و نظارت از طرف نهاد صورت می گیرد، اما به نام تشکل و یا به نام کانونی باشد و نیاز نمی بینیم در فضای دانشگاه فعالیتی به نام نهاد انجام شود. لذا در حوزه کرسی های آزاد اندیشی، در اجرای همایش ها و سخنرانی ها و ظرفیت های خوبی که در حوزه فرهنگی و مذهبی هست، هیأت های دانشجویی و غیره از حمایت های خوب نهاد رهبری همواره برخوردار هستند.

وی بیان کرد: با توجه به انشقاقی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است و تفکر ها و نگاه های سیاسی، شکافی که ایجاد کرده اند، باعث شد ما تدبیری اتخاذ کنیم که باعث ایجاد انس و الفت و محبت بین همکاران و اساتید بشود و دانشگاه که موتور پیشرفت و پیشران جامعه، چه در حوزه فنی و مهندسی و چه در حوزه علم و سیاست است، بتواند این انس و الفت را نیز به جامعه تسری دهد، لذا در این راستا نشست های هم اندیشی را با اساتیدی از طیف های مختلف سیاسی برگزار کردیم که با استقبال خوبی نیز همراه شد و در ابتدا با تعداد اندک 10 تا 15 نفر شروع شد و با تعداد 30 تا 40 نفر ادامه پیدا کرد و ان شاءالله با برنامه ریزی های که انجام گرفته است، ادامه این مسیر را با حمایت اساتید پیش ببریم و نقش نهاد در اینجا صرفا مدیریت جلسه بوده و خود اساتید مباحث سیاسی که مطرح می شود را پاسخگو هستند و یکدیگر تعامل دارند.

عباسی ادامه داد: در همین راستا برنامه هایی همچون اردوهای مختلف فرهنگی و تفریحی را با حضور این اساتید داشتیم و همچینین جلسات تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه که به صورت ماهانه و با مشارکت اساتید برگزار می شود و ارائه کننده این مباحث نیز خود اساتید هستند و می توان جزو جلسات فاخر دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه های کشور به حساب آورد.

وی گفت: با توجه به اهداف نهاد سعی و تلاش ما بر این بوده که بتوانیم از حضور علمای دینی در دانشگاه استفاده کنیم؛ با پیگیری هایی که صورت گرفته و مشارکت علما و روحانیون استان و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، هرهفته 15 مبلغ و مبلغه جهت پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی دانشجویان وارد خوابگاه های دانشگاه می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: اعزام 160 زوج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا به مشهد مقدس، برگزاری دوره ای حلقه های معرفت با حضور قریب به 1200 نفر از دانشجویان، دوره های حوزه علوم اسلامی دانشجویان که در سال جاری با برگزاری نظام اندیشه سازی و فکری اسلام و با تعاملی که با تشکل های اسلامی و کانون ها انجام گرفته در غالب دوره شهید حججی همراه بود، برگزاری نشست هایی با دانشجویان خارجی به عنوان فرصت مغتنمی که بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را به این عزیزان نشان بدهیم تا بتوانند به عنوان سفیران انقلاب ما در کشور های خودشان حضور پیدا کنند و فعالیت های دیگری که با مشارکت نهاد در سطح استان و دانشگاه انجام شد را می توان از اقدامات و فعالیت های این نهاد در دانشگاه نام برد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، تأکید کرد: نهاد رهبری به دنبال مطرح شدن خود نمی باشد، نفس عمل و حمایت از اقشار مختلف دانشگاهیان برای ما اهمیت دارد که در حقیقت همه این ها تبیین و پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در دانشگاه است.

وی افزود: هم مقام معظم رهبری و هم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید دارند که باید اقداماتی در جهت تسهیل فعالیت های جریان انقلابی در دانشگاه صورت بگیرد، که با توجه به حمایت های فکری و اعتبارات و بضاعت های مالی که داریم، سعی می کنیم که این مطالبه مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان همدان همچنین گفت: سال گذشته اعتبار فرهنگی نهاد در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان یکی از موفق ترین و فعال ترین نهاد های کشور، مبلغ 4 میلیون تومان بوده است، اما با این حال فعالیت های نهاد تحت تأثیر این مبلغ قرار نگرفت و تمام این مبلغ هم در اختیار مجموعه ها و تشکل های اسلامی و فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت. تمام فعالیت هایی که انجام شده با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مجموعه های دانشجویی دانشگاه صورت گرفته است.

عباسی خاطرنشان کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان فرمودند که گاهی اوقات بعضی از مسائل در دید مسؤولین مغفول می ماند، که با تذکرات و انتقادات و توجه مجموعه جوان و دانشجویان این غفلت مرتفع می شود و آن مسأله مورد غفلت، مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: ما سعیمان بر این است که تمام ظرفیتمان را در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری به کار بگیریم و در این مسیر نیاز به همفکری و کمک همه اساتید، دانشجویان و فعالین فرهنگی دانشگاه داریم و از همه مجموعه های دانشگاهی که گاهی اوقات با نقدهای خود، توجه ما را به راهبردهای رهبری معظم انقلاب بیشتر جلب می کنند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

خبرنگار: روزبهانی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست