پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۶۵
|
کد خبر: ۱۴۸۸
دبیر هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به خبرنگار بسنا گفت: سیاست و هدف اصلی هیأت اجرایی جذب و انجام فراخوان، به گزینی، شایسته سالاری و رعایت عدالت اجتماعی است، که در این راستا مکانیسم فراخوان از طریق سایت مرکز جذب وزارت علوم پیش بینی شده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷

دکتر بیژن حاجی عزیزی عضو هیأت علمی گروه حقوق و دبیر هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا به شرح فعالیت های دبیرخانه هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی پرداخت.

وی در مورد مکانیسم جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه گفت: از تاریخ 1/10/1387 فرایند جدیدی برای جذب و استخدام اعضای هیأت علمی به وجود آمده است؛ مبنای این تشکیلات مصوبه 608 شواری عالی انقلاب فرهنگی درسال 1386 بوده، که براساس آن مصوبه، مقررات و آیین نامه ها تصویب و ابلاغ شده است.

دکتر حاجی عزیزی افزود: دراین زمینه سه ارگان و نهاد فعالیت می کنند که در رأس تشکیلات جذب، هیات عالی جذب قرار دارد و در زیرمجموعه آن، هیأت مرکزی جذب که در وزارت علوم مستقر می باشد و زیرمجموعه هیأت مرکزی، هیأت اجرایی جذب در دانشگاه ها می باشد که در دانشگاه های مادر و مهم استقرار دارند.

دبیر هیأت اجرایی جذب دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به این سوال که فراخوان جذب در چند بازه زمانی اتفاق می افتد پاسخ داد: از زمانی که فرایند جدید جذب ابلاغ شد، روند استخدام از 2 طریق صورت می پذیرد؛ اولین مسیر استخدام ازطریق فراخوان است که در هرسال 2 بار انجام می شود، یکبار در بهمن ماه و یکبار هم در شهریور ماه.

وی اضافه کرد: مسیر دوم از طریق جایابی است برای کسانی که در خارج یا داخل کشور تحصیل کرده اند و بورسیه وزارت علوم هستند، اما هنوز جذب نشده اند، که طی نامه ای از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها معرفی می گردند و دانشگاه ها براساس نیاز ممکن است اقدام به جذب آنها نمایند.

دکتر حاجی عزیزی در مورد سیاست جذب و روند مراحل جذب از طریق فراخوان این چنین بیان کرد: سیاست و هدف اصلی هیأت های اجرایی جذب و انجام فراخوان، به گزینی، شایسته سالاری و رعایت عدالت اجتماعی است، که در این راستا مکانیسم فراخوان از طریق سایت مرکز جذب وزارت علوم پیش بینی شده است؛ دانشگاه ها قبل از شروع فراخوان در هماهنگی با مرکز جذب واقع در وزارت علوم نیازهای خود را برای استخدام بارگزاری می کنند و سایت چند روزی برای مراجعه متقاضیان و بارگزاری مدارک و ثبت نام باز می شود؛ بعد از اتمام فراخوان مدارک ارسال شده به صورت آنلاین در اختیار دانشگاه ها قرار داده می شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه ها دبیرخانه هیأت اجرایی جذب در ابتدا بررسی های مقدماتی را انجام می دهد و براساس مقررات، کارگروه هایی برای بررسی صلاحیت علمی و عمومی از متقاضیان وجود دارد و در ابتدا مصاحبه علمی در کارگروه بررسی توانایی علمی صورت می پذیرد، که متشکل از پنج نفر می باشد، 2نفر متخصص و هم رشته با متقاضی و رئیس دانشکده، مدیر گروه و نماینده هیأت اجرایی جذب در دانشگاه، سایر اعضای این گروه می باشند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مصاحبه علمی، صلاحیت عمومی از طریق دفتر تحقیق استان مورد بررسی می گیرد، و مصاحبه حضوری نیز در کارگروه بررسی توانایی عمومی که اعضای آن متشکل از نماینده رئیس دانشگاه، نماینده مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و 3 نفر عضو حقیقی که از هیأت عالی جذب حکم دارند، انجام می شود.

وی در ادامه گفت: اولویت بندی با توجه به نمرات متقاضیان، سوابق و صلاحیت های علمی و عمومی آنها می باشد.

دبیر هیأت اجرایی جذب دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: همه ملاحظات دانشگاه در چهارچوب قانون بوده و قاعدتا کسانی که بیشتر امتیاز را کسب می کنند در اولویت قرار می گیرند.

دکتر حاجی عزیزی همچنین در مورد مدرسین حق التدریس اشاره کرد: مدرسین حق التدریس توسط گروه های آموزشی دعوت می شوند؛ البته دانشگاه ها برای این نوع جذب نیز مقرراتی دارند و برخی گروه ها مصاحبه علمی برگزار می کنند، اما آنچه که به هیأت اجرایی جذب مربوط می شود، بررسی سوابق آنها است که پس از تکمیل فرم هایی که در سایت دبیرخانه هیأت اجرایی جذب قرار دارد، باید به این دبیرخانه تحویل داده شود.

وی در ادامه مهمترین هدف هیأت اجرایی جذب را شایسته گزینی و اجرای عدالت اجتماعی دانست و اظهار داشت: از سال 1387 تا به حال، قریب به 10سال است که این تشکیلات ایجاد شده و در دانشگاه بوعلی سینا حدود 180 نفر از این مسیر جذب شده اند و به طور متوسط 2 بار در سال فراخوان صورت گرفته است.

دبیر اجرای هیأت اجزایی جذب دانشگاه بوعلی سینا درپایان گفت: متقاضیانی که از تاریخ 1/7/1396 در قالب طرح سربازی جذب دانشگاه شده اند، بعد از اتمام چهار سال طرح، باید دوباره در فراخوان جذب شرکت کنند و مراحل مصاحبه و فرایند جذب را طی نمایند.

خبرنگار: قیاسی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست