پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۸۸
|
کد خبر: ۱۵۲۸
حمیدرضا حاجی بابایی در دانشگاه بوعلی سینا:

تولید علم، یکی از مؤلفه های اقتدار ملی است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما وقتی بحث هسته ای یا علوم دیگر را مطرح می کنیم، بحث هسته ای به عنوان یک علم و به دلیل ورود جمهوری اسلامی ایران و دانشمندان ایرانی در یک جایگاهی که برای جهانیان حرف دارند، یکی از شاخص های بزرگ اقتدار ملی است و به همین دلیل است که مسأله هسته ای در استراتژی امنیت قرار می گیرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی در چهارمین همایش تبیین اندیشه‌ دفاعی امام خامنه ای که در سالن همایش های سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: قطعا وقتی تبیین اندیشه های دفاعی را بخواهیم در مورد مقام معظم رهبری به بحث، فکر و اندیشه ورزی بگذاریم، به دنبال آن هستیم که مبانی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با استراتژی دفاعی جویا باشیم.

وی افزود: آنچه مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی هم در زمان امام و هم امروز دنبال می کنند، اول به اقتدار ملی با نگاه به صحنه بین المللی برمی گردد؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران برای زیست در دنیا و داشتن تعامل تعریف شده با کشورهای مختلف دنیا، حتما باید از اقتدار لازم، چه اقتدار ملی و چه اقتدار در صحنه بین المللی برخوردار باشد.

حاجی بابایی با بیان اینکه با وجود اقتدار ملی، امنیت ملی خواهیم داشت، بیان کرد: هر آنچه که باید اتفاق بیفتد، در سایه اقتدار و امنیت ملی می باشد؛ اگر چه خود امنیت ملی دارای مؤلفه های گوناگونی در جامعه می باشد که در صورت عدم قرارگیری آن مؤلفه ها در کنار هم، امنیت ملی و به دنبال آن اقتدار ملی و نیز به دنبال آن اقتدار بین المللی شکل نخواهد گرفت.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعضی از این مؤلفه ها که رهبری بر آنها تأکید داشته و مبانی جمهوری اسلامی هم آنها را به عنوان مؤلفه های اقتدار ملی و به دنبالش اقتدار بین المللی به بحث گذاشته و در مواقع گوناگون بر آنها تأکید شده و گاهی مواقع روی بعضی از مؤلفه ها، در داخل کشور به دلیل وجود دیدگاه های گوناگون بحث و جدل شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه های اقتدار ملی بحث تولید علم است، گفت: ما وقتی بحث هسته ای یا علوم دیگر را مطرح می کنیم، بحث هسته ای به عنوان یک علم و به دلیل ورود جمهوری اسلامی ایران و دانشمندان ایرانی در یک جایگاهی که برای جهانیان حرف دارند، یکی از شاخص های بزرگ اقتدار ملی است و به همین دلیل است که مسأله هسته ای در استراتژی امنیت قرار می گیرد و آمریکا برای برخورد با اقتدار ملی ایران، با به کارگیری از تمام امکاناتش در نظر دارد تا با تولید علم در کشور ما مبارزه کند. در نتیجه تولید علم یک مسأله دفاعی برای کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهمی که در استراتژی امنیت آمریکا در مورد آن کتاب ها نوشته شده، استراتژی امنیت در آینده و استراتژی دفاعی آمریکا می باشد.

حاجی بابایی افزود: آمریکایی ها در استراتژی دفاعی خود می گویند درآینده برای دفاع از کشور نباید فقط متکی به سلاح های نظامی، اقتصاد و... بود. استراتژی امنیت در آمریکا مبتنی بر نیروهای متفکر است.

دکتر حاجی بابایی ادامه داد: تکیه بر نیروهای بصیر، یکی از مولفه های دفاعی کشور ما است و امروز با تمام توطئه های که علیه کشور شکل می گیرد، مهمترین عامل ثبات کشور ما فهم و صبر مردم است و اعتماد عمومی نیز یکی از موضوعات دفاعی کشور است.

وی عنوان کرد: سیاست های انفعالی شاخص اقتدار ملی نیست، بلکه شاخص ضعف ملی می باشد و از دیگر مولفه های دفاعی کشور سیاست های تهاجمی و ایجاد فضاهای دینی و معنوی در کشور است. امروز یکی از مولفه های قوی قدرت جمهوری اسلامی ایران حرکت های خردمندانه مردمی می باشد.

وی به بحث مقابله با جریان نفوذ اشاره کرد و گفت: هر کشوری که بیشتر بتواند با نفوذ مقابله کند، از قدرت دفاعی بالاتری برخوردار است. پیچیده ترین موضوع بین المللی امروز، موضوع نفوذ است و دقیق ترین جایگاه نفوذ جایی است که از قرن ششم از زمانی که پیامبر اسلام اولین آیات بر ایشان نازل شد، تا امروز مورد توجه است و جریان نفوذ جریان بسیار عمیقی است و امروزه یکی از بزرگترین مشکلات در آمادگی دفاعی در کشور ما متاسفانه بحث نفوذ است که کاملا باید به آن دقت و توجه کرد.

وی در پایان گفت: استراتژی دفاع در دنیا، استراتژی نیروهای بصیر و آگاه است و هر چقدر آگاهی نیرو افزایش یابد، قدرت دفاعی کشور افزایش خواهد یافت. اقتصاد، فرهنگ و دفاع در سایه نیروی بصیر است و تأکید قرآن کریم بر تربیت نیروی بصیر و آگاه است به طوری که اگر انسان در جامعه خود توانست نیروی بصیر و آگاه را تربیت کند و در جامعه سرمایه بزرگی را ایجاد کند، قطعا بزرگترین قدرت دفاعی را در آن کشور ایجاد کرده است.

خبرنگار: مرسلی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی