پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۷۹
|
کد خبر: ۱۵۳۶
دکتر اسدالله نقدی، در کارگاه ملی طرح خانواده و بین نسلی:

جامعه جدید، جامعه غریبه‌هاست/ وقتی گفتگو نکنیم، به صورت هم چنگ می‌اندازیم

معاون دانشجویی و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، تشریح کرد: وقتی گفتگو نکنیم، به صورت هم چنگ می‌اندازیم، چرا که برای ارتباط با یکدیگر، باید گفتگو باشد و در صورت نبود گفتگو، به خشونت منجر خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در کارگاه ملی طرح خانواده و بین نسلی که در سالن اجتماعات مهمانسرای پردیس برگزار شد، اظهار کرد: نشست امروز کارگاه مسأله‌یابی مشارکتی با حضور کارشناسان و جامعه شناسان در حوزه خانواده تشکیل شده است که این افراد بسط دهنده و اشاعه دهنده ایده گفتگو هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با بیان این مطلب که بذرهای اولیه مسائل اولویت‌دار بین نسلی در این کارگاه ریخته و در گام‌های بعدی بین خانواده‌ها اجرایی می‌شود، هشدار داد: براساس داده‌های اجتماعی، دچار نوعی لکنت و لالی اجتماعی شده‌ایم و این موضوع به خانواده‌ها رسوخ کرده است.

وی افزود: از قدیمی‌ترین مهارت‌ها و وجوه تمایز انسان‌ها با سایر موجودات، ناطق بودن است که این مسأله رو به افول است؛ براساس آخرین آمار ملی، ایرانیان در روز فقط ۱۵ دقیقه با هم صحبت می‌کنند که این فاجعه بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی انسان‌ها باهم حرف نمی‌زنند یا با هم قهر می‌کنند و تارهای شبکه اجتماعی قطع می‌شود، به سوءتفاهم و نهایتا به بدفهمی منجر شده و بدفهمی به خشونت و عدم درک متقابل خواهد رسید.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: با افزایش سواد و ورود فضای مجازی از ارتباطات فیزیکی و گفتگوی های رو در رو کاسته شده که امری غیرقابل انکار است، از این رو، کمیت و کیفیت این رخداد مهم است.

وی گفت: این‌که فرزندان ما در تمامی طول روز در گوشی‌های تلفن همراه خود سیر می‌کنند، اتفاق هشداردهنده‌ای است.

نقدی افزود: این‌که میانگین مکالمه افراد با یکدیگر ۱۵ دقیقه بیان شده، نشان می‌دهد که نه در حوزه دولت و نه ملت بلکه در حوزه مادر و فرزند، معلم و شاگرد، کارمند و ارباب رجوع و ... هم دچار قطع ارتباط شده‌ایم.

این مدرس جامعه شناسی بیان کرد: حل مشکل کمبود صحبت کردن از خانواده که بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی است، آغاز می‌شود چرا که نهاد خانواده اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

وی اظهار داشت: برخلاف گذشته، جامعه جدید جامعه غریبه‌هاست و در این جوامع هنر این است که سرمایه اجتماعی داشته باشیم و اگر نداشته باشیم دچار خسران خواهیم شد.

دکتر نقدی افزود: هرچه ادامه و حیات زندگی یک جامعه را به خطر بیندازد، مانند اعتیاد، به آن مسأله اجتماعی گفته می‌شود.

وی تشریح کرد: وقتی گفتگو نکنیم، به صورت هم چنگ می‌اندازیم، چرا که برای ارتباط با یکدیگر، باید گفتگو باشد و در صورت نبود گفتگو، به خشونت منجر خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیار دشوار و دیربازده است، ادامه داد: افراد حاضر در کارگاه سرشاخه‌هایی هستند که از این پس برای ارتقاء اجتماعی و خانواده ها تلاش خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بالاترین مجازات برای افراد قطع ارتباط است، تصریح کرد: منطق دینی و روانشناسی نیز آدم‌ها را به زندگی مدنی و اجتماعی ترغیب کرده است.

دکتر نقدی با مقایسه زندگی‌ها در گذشته و حال، افزود: در جوامع گذشته با بزرگ بودن منازل و دور بودن از یکدیگر محبت‌ها بسیار زیاد بود و امروز با آپارتمان‌نشین شدن افراد، از لحاظ عاطفی از هم فاصله گرفتند.

وی با بیان این‌که گرایش به اجتماعی بودن در ایرانی‌ها بیشتر از سایر ملل است، تأکید کرد: قطع ارتباط برای ایرانی و فرزند ایرانی چهار برابر بیش از سایر جوامع اثر می‌کند، به طوری که جایگاه خانواده در ایران محسوس‌تر از سایر جوامع است.

این مدرس جامعه شناسی شهری گفت: تقدس خانواده در ایران نسبت به سایر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است و کارشناسان معتقدند خانواده باید به روال گذشته بازگردد.

وی با بیان این‌که شدت شکاف نسلی تا بخشی قابل درک است، عنوان کرد: تا روزی که نتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم، نمی توانیم همدیگر را درک کنیم.

نقدی اظهار کرد: موفق‌ترین جوامع آنانی هستند که کارگزاران جامعه پذیری به صورت مشترک یک حرف بزنند.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در نهایت بیان داشت: انشقاق کارگزاران رسمی درباره گفتگو به قهر اجتماعی دامن می‌زند که مخل آرامش ما خواهد بود.

خبرنگار: احمدلی

عکس: حسنی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر