پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۵۸
|
کد خبر: ۱۶۵۱
زهره رحیمی اظهار کرد: در خصوص مساله خشونت علیه زنان، موضوع اصلی خود خشونت است و باید به آن توجه کرد که این دام را گروه های صاحب قدرت در سطح منطقه، جامعه و جهان ایجاد کردند و این عدم توازن و ناعادلانه بودن توزیع قدرت و ثروت باعث شده است که زمینه برای تشديد اين خشونت فراهم شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، زهره رحیمی، فعال سیاسی و فعال حقوق زنان، در مراسمي با موضوع منع خشونت عليه زنان كه با تلاش انجمن اسلامي فرهنگ و سياست، در سالن اجتماعات شهيد چمران برگزار شد، ضمن عرض تأسف از فقدان مریم فرهادی و تسلیت به بازماندگان ايشان بيان کرد: به جای اندوه و ناامیدی، احساس مسؤولیت و کنش گری را جایگزین کنیم.

رحيمي به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان از زاویه کنش گری سیاسی به بحث پرداخت و اظهار کرد: خشونت هایی اعم از خشونت فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی در جوامع مرد سالار وجود دارد و این موارد در تمام طبقات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تمام گروه های سنی یافت می شود.

وی تصریح کرد: در اکثر کشورهای جهان خشونت علیه زنان یکی از مشکلات اجتماعی است؛ به طوری که سازمان ملل متحد روز 25 نوامبر را روز بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده است.

وی افزود: این خشونت ها در مکان های خانوادگی، محل کار، مدارس، دانشگاه ها و محیط های عمومی و همچنین به طور گسترده، خشونت در فضای مجازی دیده می شود.

این فعال حقوق زنان اضافه كرد: اگرچه آمار این خشونت ها، آمار پراکنده ای است اما این موضوع به این معنا نیست که اگر آماري نباشد، مسائلی هم وجود ندارد؛ چرا که گاهی كسي كه قربانی خشونت شده است، به دلايلي ترجيح مي دهد سکوت كند.

زهره رحيمي در ادامه سخنانش تاکید كرد: بايد به جای تمرکز، صرف بر مجازات خشونتگر، به راهکارهای پیشگیرانه و جبران آسیب ایجاد شده به وسيله خشونت گر توجه بیشتری نشان داد و درمان خشونت گر را در منظر جبران آسیب وارد شده به خشونت دیده در نظر گرفت.

وي همچنین افزود:  نزدیک به نیم قرن است که مبارزه بر علیه این معضل آغاز شده که در ابتدا این اقدامات به صورت مخفيانه انجام می شد، اما بعدها ساز و کار و نهادهایی برای پیشگیری و پیگیری و سپس لوایح و کنوانسیون هایی ایجاد شد که رسانه ای شده و خشونت علیه زن را منع می کرد.

رحيمي در ادامه تشریح کرد: در خصوص مساله خشونت علیه زنان، موضوع اصلی خود خشونت است و باید به آن توجه کرد، که این دام را گروه های صاحب قدرت در سطح منطقه، جامعه و جهان ایجاد کردند و این عدم توازن و ناعادلانه بودن توزیع قدرت و ثروت زمینه را براي تشديد اين خشونت فراهم کرده است.

وی افزود: مساله فراگیر و جهانی كه نه تنها ایران بلکه دنیا با آن درگیر است، این است که دنیای ما یک دنیای مردانه است و اندیشیدن به مفهوم نابرابری جنسی پرسش های مهمی را پیش می کشد؛ اما در اينجا مساله جنسیت مد نظر نیست، بلکه این دیدگاه زنانه و گفتاری از جنس زن است که خلال آن احساس می شود.

رحيمي در ادامه سخنانش اظهار داشت: رقابت یک ارزش نیست بلکه مشارکتي با ارزش است. همیشه افراد محرومي در سطوح مختلف بوده اند که درجه هایی از تبعیض را حس کرده اند و به دنبال ترفند هایی به نفع خود می گردند که در این مورد زنان، باید بجاي روش هاي خشونتي، از نیروی شگفت انگیز زنانه خود استفاده کنند.

وي در پايان با اشاره به اينكه زنان باید از گفتمان مردانه عقب نشینی کرده و در بحث هاي زنانه مشاركت كنند عنوان كرد: زنان بايد شگفتی های وجودی خويش را غنیمت شمارند و پیوستگی روابطشان را در جامعه حفظ کنند، تا بتوانیم چشم اندازی روشن برای ایرانی بهتر داشته باشيم .

خبرنگار: ياري
عكس: اميني
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو