پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۲۰۰
|
کد خبر: ۱۶۶۷
یادداشتی از فاطمه محمدی، به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید؛

شیخ مفید، زنده کننده اسلام و نابود کننده بدعت ها و انحرافات بدعت گذاران بود

متنی که می خوانید یادداشتی است از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا، که به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید نوشته است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

متنی که می خوانید یادداشتی است از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا، که به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید نوشته است:

مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان، ملقب به شیخ مفید، در سال 336هجری در حوالی بغداد دیده به جهان گشود. در آن زمان بغداد مرکز علوم اسلامی بود و در پایگاه خلفای عباسی فقه مذاهب مختلف تدریس می شد. او که تحصیلات ابتدایی را در خانواده و زادگاهش به پایان برد، راهی بغداد گردید و در آنجا از محضر اساتید و دانشمندان به کسب علم و دانش پرداخت تا در علم و کلام و فقه و اصول سرآمد دانشمندان شد و در کنار مکاتیب دیگر، مکتب شیخ مفید جلوه خاصی پیدا کرد.

شیخ مفید در سایه دانش سرشار خود در بسیاری از علوم اسلامی تألیف و تصنیف دارد و بیشتر آن ها پاسخ پرسش های گوناگون علمی است که از شهر ها و کشور های اسلامی از وی کرده اند. بنا بر گفته شیخ طوسی از او بیش از 200 عنوان کتاب از جمله الایضاح، النصرة فی فضل القرآن، البیان فی تألیف القرآن و... به یادگار مانده است.

هرچند علم کلام پیش از مفید نیز در میان شیعیان سابقه داشته است، اما به دلیل محدودیت های سیاسی موجود این موضوع از مرحله تألیف و تدوین کتاب تجاوز نمی کرد؛ اما مفید، با استفاده از مبانی علم کلام و اصول فقه و همچنین تدریس و تعلیم راه بحث و استدلال را به روی شیعیان باز کرد و تلاش های متقدمین را به صورت دلپذیری درآورد و در عصر خود مرجعیت شیعه به او منتهی گردید.

از دیگر اثر گذاری های وی، می توان به بحث برتری دهنده روایت های متعارض اشاره کرد، که بر اساس معیار هایی چون درستی سند حدیث، هماهنگی با مشهور و اجماع و ناسازگاری با عامه روایتی بر دیگر روایات برتری داده می شود. همانطور که حاج میرزا حسین نوری طبرسی گفته شیخ، زنده کننده اسلام و نابود کننده بدعت ها و انحرافات بدعت گذاران بود. با نوآوری های خود بسیاری از احادیث و روایات را از خطر تحریف دور کرد.

نزد شیعه مشهور است که هنگام تشییع وی در سال 413 هجری قمری با حضور هشتاد هزار نفر از شیعه و سنی جنازه او را تشیع کردند. همانطور که پادشاهان و دانشمندان زمان خود به وی اعتقاد و احترام داشته اند، هنوز هم با گذشت قرن ها عده کثیری از پیروان شیخ و معتقد مکتب او هستند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست