پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۸۵
|
کد خبر: ۱۶۸۱
یادداشتی از فاطمه محمدی به مناسبت روز مجلس؛

10 آذر، یادآور آیت الله مدرس

متنی که می خوانید یادداشتی از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا است، که به مناسبت روز مجلس نوشته است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

متنی که می خوانید یادداشتی از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا است، که به مناسبت روز مجلس نوشته است:

طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی، دهم آذرماه به مناسبت شهادت آیت الله مدرس روز مجلس نام گذاری شد. مدرس با عضویت در انجمن مقدس ملی اصفهان که اصلی ترین نهاد سیاسی و تصمیم گیری آن شهر در دوره مشروطه اول بوده، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

آیت الله مدرس همراه با روحانیون دیگر در این انجمن دست به فعالیت های گسترده ای نظیر ایجاد بسیج گسترده و بی نظیر مردم در جهت حمایت از اهداف نهضت مشروطه، تلاش در زمینه پاسخگو بودن مسؤولان در قبال مردم و همچنین اصلاح امور مالی و نظامی زدند.

پس از گذشت چندی و تشکیل دوره دوم مجلس شورای ملی که بعد از استبداد صغیر برپا شد، به عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی راه پیدا کرد و در دوره بعد نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد. ولی این مجلس به دلیل آغاز جنگ جهانی اول بیش از یکسال دوام نیاورد. اما فعالیت آیت الله مدرس به اینجا ختم نمی شود و در بحبوحه جنگ جهانی اول و حمله روس و انگلیس به ایران، عده ای از روحانیون به همراه آیت الله مدرس، کمیته دفاع ملی ایران را برای مقابله با این حملات تشکیل دادند.

پس از کودتای 3 اسفند 1299 رضاخان، مدرس به قزوین تبعید و در آن جا زندانی شد. بعد از سه ماه حبس به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد. در دوره بعد و روی کار آمدن رضا خان، مدرس رهبری اقلیت محافظه کار مذهبی مجلس را برعهده داشت. از مخالفت های وی با رضاشاه می توان به حذف سلطنت و تبدیل به جمهوری اشاره کرد که مدرس آن را حمله ای به اسلام و شریعت تلقی کرد و بعد از مخالفت های فراوان مدرس، رضاشاه درخواست کرد که لایحه جمهوری شدن به تصویب نرسد.

یکی دیگر از وقایع مهم این مجلس استیضاح رضاخان توسط مدرس به همراه شش تن دیگر از نمایندگان بود، که نهایتا رأی نیاورد.

سرانجام رضا خان در 16 مهر 1307، آیت الله مدرس را دستگیر و به دامغان و مشهد و خواف تبعید کرد و او را بعد از 9 سال به طرز مشکوکی به شهادت رساند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست