پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۲۸
|
کد خبر: ۱۹۵۰
معاون وزير جهاد كشاورزي، در دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد:

۸٥ درصد خانوار های ایرانی با تلاش و کوشش كشاورزان نمونه تأمین می شوند

محمد علي طهباسبي، معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني، در سي و سومين دوره برگزيدگان بخش كشاورزي استان همدان، كه در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، بيان كرد: امروزه ۸٥ درصد خانوار های ایرانی با تلاش و کوشش كشاورزان نمونه تامین می شوند، البته در زمینه بعضی محصولات مانند خوراک طیور وابستگی هایی هست که ان شا الله آیندگان این وابستگی را قطع کنند و ما در این زمینه هم به خود کفایی برسیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، محمد علي طهباسبي، معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني در سي و سومين دوره برگزيدگان بخش كشاورزي استان همدان، كه در محل سالن سرو دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، بيان كرد: انتخاب افراد نمونه نسبت به سال هاي قبل تفاوت هایی دارد، در سال های گذشته صرفا عملکرد مورد نظر بود، یعنی افراد در هر هکتار چند تن محصول برداشت می کنند اما امسال، علاوه بر راندمان تولید عواملی چون سلامت محصول، استفاده از فناوری های نوین، کاربرد درست نهاده ها، ارتباط با دیگر کشاورزان به شاخص ها انتخاب افراد نمونه اضافه و باعث شده است که سر دمداران و پیش آهنگان تولید انتخاب شوند.

وي ضمن اشاره به چهلمین سال پيروزي انقلاب اسلامي آماری را ارائه داده و گفت: در سال 1356 ما 35 میلیون نفر جمعیت داشتیم که حدود 16 میلیون و 700 هزار نفر را جمعیت شهری تشكيل ميدادند، حال بالغ بر 82 میلیون نفر جمعیت داریم که حدود 61 میلیون نفر آن جمعیت شهری می باشد. در سال 56 جمهیت روستایی 18 میلیون و 300 هزار نفر و در سال 97 جمعیت روستایی به 21 میلیون نفر ارتقا یافته است، یعنی یا روستا ها بزرگ شدند یا روستا ها در حاشیه شهرهای بزرگ به شهرها اضافه شدند، و یا خشکسالی و دیگر عوامل باعث مهاجرت روستاییان به شهر شده است. در سال 1356 طبق آمار حدود 26 میلیون تن در زمینه تولیدات کشاورزی و باغی و شیلات و دامی داشتیم، در سال 97 این آمار به 122 میلیون تن رسیده است، حال اگر ما از 26 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیده ایم حاصل زحمات شما بوده است و شما محمر و اساس این کار بوده اید.

طهماسبي بيان كرد: امروزه ۸٥ درصد خانوار های ایرانی با تلاش و کوشش كشاورزان نمونه تامین می شوند و این دستاورد بزرگی است، البته در زمینه بعضی محصولات مانند خوراک طیور وابستگی هایی هست که ان شا الله آیندگان این وابستگی را قطع کنند و ما در این زمینه هم به خود کفایی برسیم.

وي اظهار داشت: در زمینه آب استان همدان داراي فرهنگ بالای کشاورزي است كه می تواند الگویی باشد برای ساير استان ها 
طهماسبي خطاب به منتخبين بخش كشاورزي گفت: شما وظیفه دارید که از آموخته های خود به همکاران و دوستانتان آموزش دهید؛ از عوامل نمونه شدن یادگیری دانش و مهارت های فنی و آموزش آن به دیگران است.

وي اضافه كرد: واقعیت این است که مسئولین همدان مخصوصا تویسرکان، یک تغییر بزرگ ایجاد کردند؛ گردوی همدان یک برند است، وقتی تویسرکان سر شاخه کاری را شروع کرد، در استان های کردستان و مرکزی و خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و اصفهان نیز به تقلید از تویسرکان این کار را شروع کردند و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات تویسرکان پیشتاز کشوری شد و باعث شد که یک تغییر بزرگ در کشور به وجود بیايد كه نقش تویسرکان بسیار بارز بوده است، و اگر عوامل طبیعی باعث کاهش محصول نشود قسمت عظیمی از تولیدات کشور مدیون تویسرکان است.

طهماسبي افزود: حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در زمینه پیوند گردو تربيت شده كه تشکیل یک سرمایه انسانی بسیار ارزشمند برای کشور ما است و آموزش ۲۵۰ نفر از سطح کشور در شهرستان تویسرکان افتخار عظیمی برای کشور ما می باشد و جاي تشکر دارد.

وي در پايان به اين نكنه اشاره كرد كه این موقع از سال زمان جابجایی نهال است، یعنی عده ای از سایر استان ها در تویسرکان نهال گردو خریداری می کنند و یا مثلا عده ای از همدان به دنبال پیاز زعفران در مشهد هستند، بنابر اين از تمامی فعالین در این زمینه تقاضا دارم که به مسائل بهداشتي توجه داشته باشند، مهم این است که ما نهال خوب بکاریم و این یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

خبرنگار: مولوي 
عكس: اميني


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی