پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۲۶
|
کد خبر: ۲۰۵
دکتر محمدعلی زلفی گل در سخنرانی تخصصی با موضوع نقش دانش علم سنجی در توسعه علم: باید دانشجوها را در یک رقابت سازنده شرکت دهیم تا شاخص های علمی و پژوهشی خود را ارتقا دهند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل استاد تمام شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا و دانشمند برتر جهان اسلام، صبح امروز در سخنرانی خود با موضوع نقش دانش علم سنجی در توسعه علم، در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه، هدف اصلی اینگونه نشستی را آموختن روش دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن با بیشترین دقت و صحت دانست و افزود: باید از تجربیات گذشتگان استفاده کرد و از دوباره کاری و هدر رفتن عمر و منابع انرژی جلوگیری کرد. به این منظور باید قبل از شروع کار تحقیقاتی، تمام زمینه ها و منابع موجود در آن مورد را بررسی و از دانش علم سنجی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در مورد سؤالات علمی و پژوهشی باید اطلاعات کافی بدست آورد و به سراغ منابع معتبر برویم. باید با انجام کارهای علمی درست، در دانشگاه ها رقابت ایجاد کنیم و برای جذب نخبه ها، باید رتبه علمی دانشگاه را بالا ببریم. بدین منظور باید دانشجوها را در یک رقابت سازنده شرکت دهیم تا شاخص های علمی و پژوهشی خود را ارتقا دهند. در واقع باید گفت که دانش علم سنجی زمینه رقابت سازنده ایجاد می کند.

زلفی گل در پایان گفت: باید منابع و فرصت ها را عادلانه توزیع کرد. اگر بخواهیم به عنوان یک سیاست گذار برای هر موضوعی که در سرنوشت کشور ما مؤثر است هزینه کنیم، باید پول را در جامعه توزیع کنیم. به این صورت که محققانی که در زمینه های مورد نظر فعالیت داشتند را شناسایی و از طریق پایگاه های موجود، تمام اطلاعات مورد نیاز را بدست آوریم، تا بتوان کارهای موفق و شاخصی را ارائه داد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری