پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۴۶
|
کد خبر: ۲۰۷۱
دکتر ستار عزیزی عضو هیأت علمی گروه حقوق در مراسم گرامیداشت روز زبان مادری گفت: باید مراقب باشیم که در دام شومونیسم‌ و تاکید زیاد بر روی برتری زبانی و ‌برتری طلبی قومی نیفتیم.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری که به همت کانون ایران شناسی و گردشگری دانشگاه بوعلی سینا، در سالن شهید چمران برگزار شد، مهسا اطهمی دبیر کانون ایران شناسی و گردشگری گفت: این کانون یکی از کانون‌های فرهنگی دانشگاه است که شامل کارگروه‌های ترکی، کردی و لری می‌باشد.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل این کانون، اجرای برنامه‌ها و جلساتی است که بتواند آداب، رسوم و فرهنگ‌ ملیت‌های مختلف را در قالب برنامه‌ها شناسایی کند و همچنین محیطی را ایجاد کند که بتواند باعث تعامل فرهنگی بیشتر بین دانشجویان گردد.

اطهمی افزود: زبان مادری زبانی است که فرد، هویت اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی خود را پیدا می‌کند؛ آموزش زبان مادری نه تنها تهدید نیست بلکه باید به عنوان فرصت و نیاز فرهنگی به آن نگاه شود؛ اگر ارتباط ملل مختلف با زبانشان قطع شود، در اصل هویتشان از آنها گرفته شده است.

دکتر ستار عزیزی عضو هیأت علمی گروه حقوق در این مراسم ضمن تاکید بر ضرورت پاسداشت زبان مادری گفت: زبان فقط یک وسیله ارتباطی نیست بلکه یک بخش اساسی و انفکاک ناپذیر هویت انسانی و عنصر مقوم فرهنگ است، بنابراین در چهارچوب زبان است که جهان را درک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم که در دام شومونیسم‌ و تاکید زیاد بر روی برتری زبانی و ‌برتری طلبی قومی نیوفتیم.

دکتر طاهری از اساتید گروه ادبیات نیز در پایان گفت: اگر ما اعتقاد داشته باشیم که جهانی شدن به صورت یک پروسه باشد، برای طی این مسیر، لاجرم تمام زبان‌های زنده دنیا باید هویت ذاتی و اساسی خود را حفظ کنند؛ زیرا زبان ارتباط دهنده‌ همه اقوام و‌ملت‌ها است.

خبرنگار: میرزایی
عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر