پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۲۲
|
کد خبر: ۲۰۸۸
عضو هیأت علمی بازنشسته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا گفت: تکنولوژی بهترین راه و روش را برای رسیدن به مقصد نشان می دهد؛ تکنولوژی آموزشی در بستر تعلیم و تربیت، هدایت گر به مقصد انسانی است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر منصور خوشخویی عضو هیأت علمی بازنشسته فلسفه تعلیم و تربیت، در بزرگداشت دکتر داریوش نوروزی و گرامیداشت سالروز امور تربیتی و تربیت اسلامی که با تلاشن انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی در سالن شهید چیت سازیان برگزار شد، عنوان کرد: هدف ما تربیت انسان است یعنی هدایت او به آنچه که باید به کمال زندگی برسد. علوم تربیتی برای هدایت انسان به این شاخه ها تالیف و تدوین شده است؛ ما عهده دار تربیت هستیم، سخت ترین کار جهان تربیت است چرا که موضوعش انسان است و انسان موجودی بزرگ است‌.

وی ادامه داد: رشته علوم تربیتی از نظر بنده افضل رشته های علوم انسانی است‌. شرافت هر علم به موضوع آن علم است، در تقسیم بندی علوم برای علوم پایه جایگاه پایینی قائل هستند.

عضو هیأت علمی بازنشسته رشته فلسفه تعلیم و تربیت مطرح کرد: رشته های مختلف علوم تربیتی هر یک جنبه از وجود انسان را تربیت می کنند. روان شناسی یک علم پایه علوم تربیتی است ولی این گفته روانشناسان غلط است که می گویند ما انسان تربیت می کنیم، فلسفه تعلیم تربیت تبیین دانش های تعلیم و تربیت همه در بستر تعلیم و تربیت و با سوق دهی این رشته پیش می روند.

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی بهترین راه و بهترین روش را برای رسیدن به مقصد نشان می دهد؛ تکنولوژی آموزشی در بستر تعلیم و تربیت هدایت گر به مقصد انسانی است.

خوشخویی گفت: زبان تربیت هنر است؛ استفاده از هنر در بستر فلسفه تعلیم و تربیت انسان را ارتقاء می بخشد. چه بخواهیم تحقیقات نظری انجام دهیم چه تحقیقات پژوهشی و چه از بعد کاربردی حتما باید دیدگاه مشخص شود. نظریه پردازی ها مبتی بر فلسفه تعلیم و تربیت است.

وی متذکر شد: امروزه در جهان یک جبهه بزرگ به نام لیبرالیسم باز شده است. دیروز در قرن۲۰ مارکسیسم و فاشیستم است، اینها ایدئولوژی بودند. آیا ایدلوژها انسان را هدایت کرده یا مکاتب فلسفی؟ مارکسیم یک ایدولوژی یافته ذهن انسان بود یا بافته ذهن انسان؟ برخی از مکاتب فلسفی یافته های ذهن انسان است یعنی بعدی از وجود انسان را مشخص می کند، ابعادی را پردازش می کند و مکاتب مختلف را تدوین و طراحی می کند و پیش می برد. برخی از مکاتب بافته ذهن انسان است. امروزه در جهان ایدئولوژی لیبرالیسم در برابر یک مکتب یک ایدولوژی به نام اسلام.

دکتر خوشخویی در ادامه افزود: شعار لیبرالیسم، بهشت زمینی را برای شما فراهم می کنیم است، مدرنیسم همین شعار را می داد اما دربعد اخلاقی لیبرالیسم به سقوط اخلاق رسید‌.

وی تشریح کرد: یک ایدئولوژی به نام اسلام به وجود آمد که وعده آن فراهم کردن بهشت زمینی است و هم بهشت آسمانی. اسلام انسان را یک بعدی تعریف نمی کند بلکه انسان را با همه ابعاد وجودی تعریف می کند.

این عضو هیأت علمی بازنشسته فلسفه تعلیم و تربیت در پایان بیان کرد: علی رغم جهان مسموم کنونی، دانشجویان پژوهش کنند و ببینند کدام مکتب را برای زندگی و تربیت کردن خواهند پذیرفت؛ چرا که فردا کرسی تعلیم و تربیت فرزندان این جامعه را عهده دارد خواهید شد.

خبرنگار: حوائجی
عکاس: حسنی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری