پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۵۰
|
کد خبر: ۲۱۳۹
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تویسرکان، در نشست تخصصي بررسي عشق و محبت از ديدگاه عارفان مسلمان بيان كرد: امام جایگاه و محل شناخت خدا و آخرین حائل بین عبد و معبود است و کسی که می خواهد خدا را بشناسد، بايد امام را بشناسد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، محمد علی برنا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تویسرکان، در نشست تخصصي بررسي عشق و محبت از ديدگاه عارفان مسلمان كه در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که صحبت از عشق و محبت به ميان مي آيد، این سوال مطرح می شود که، کسانی که اندک بهره ای از ایمان برده اند و انوار جمال و جلال خدای متعال را در وجودشان حس می کنند، چه راهی رفتند که به چنین سعادت و مقاماتی رسیده اند؟ اگرچه همه عارفان و عاشقان از رسیدن به معبود صحبت می کنند، ولی راه رسیدن به سلوک و اعتقاداتشان با یکدیگر متفاوت است، و هریک نوع خاصی از سلوک را دارا بودند. براي مثال از فقیهان و عارفانی چون انصاری همدانی و عین القضات هردو در آثارشان از عشق و محبت صحبت کرده اند ولی راه رسیدن به سلوک و اعتقاداتشان باهم متفاوت است.

برنا افزود: از دیدگاه مرحوم قاض، راه رسیدن به عشق، ریاضت، عبادت، محبت و یا به عبارتی دیگر نهایت راه ریاضت براساس شریعت نور است که همه این ها از مبانی رسیدن به عشق هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تویسرکان من باب "جذبه" در عارفان تشریح کرد: نحوه جذبه به دو گونه حاصل می شود؛ کسانی که صادقانه به دین خدا و مومنین و اهل اسلام خدمت می کنند و خداوند قلب آن ها را با انوار الهی پرمی کند، و گونه دوم حالت فطری اولیه یا به عبارتی طهارت نفس است، یعنی نفوسی که دارای طهارت بوده و مورد آلودگی قرارنمی گیرد، مانند حقیقت امامتی که در حضرت معصومه پدیدار و آینه وجود امامت شدند. به اعتقاد ایشان اگر محبت و عشق را در اخلاص ضمیمه کنیم به عرفان میرسیم.

برنا متذکر شد: به اعتقاد مرحوم انصاری همدانی، شأن امام زمان نسبت به سالک به گونه اي است که سالک را به چنان جایگاهی می رساند که با چشم و دریچه معرفت امام، خدا را می شناسد.

وي در پایان افزود: امام جایگاه و محل شناخت خدا و آخرین حائل بین عبد و معبود است و کسی که می خواهد خدا را بشناسد، بايد امام را بشناسد.

خبرنگار: ياري

عكس: امامي


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر