پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۴۱
|
کد خبر: ۲۱۸۲
دکتر ستار عزیزی دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا در یادداشتی برای پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا(بسنا) واقعه تروریستی نماز جمعه شهر "کرایست چرچ" را بررسی کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

دکتر ستار عزیزی دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا در یادداشتی برای پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا "بسنا" واقعه تروریستی نماز جمعه شهر "کرایست چرچ" نیوزلند را بررسی کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

روز جمعه 24 اسفندماه 1397، مطابق با 15 مارس 2019، در شهر کوچک "کرایست چرچ" 2 یا چند نفر که دارای تفکرات افراطی نژادپرستانه بودند، نمازگزاران نماز جمعه را به رگبار بستند. یکی از عاملان این کشتار دارای تابعیت استرالیایی بوده و در شبکه های مجازی، تفکرات افراطی و نژادپرستانه علیه مسلمانان مهاجر را تبلیغ می کرد.

متاسفانه چندی است که گروهی تندرو در کشورهای اروپایی و غربی این ایده را تبلیغ می کنند، که ماهیت دین اسلام، خشونت آمیز است و اسلام افراطی و معتدل وجود ندارد؛ به اعتقاد مروجان این ایده، می بایست حضور اسلام و مسلمانان و مظاهر وجودی فرهنگ اسلامی مانند مساجد، حجاب و... را در جوامع غربی برچید، ولو آنکه این کار با ابزار خشونت آمیز انجام شود. سرمنشاء این ایده افراطی، "اسلام هراسی" (Islamophobia) می باشد.

در سال 2013 و متعاقب پیشنهاد رئیس جمهور اسلامی ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای با عنوان "جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE)" در 17 دسامبر 2013 به تصویب رسید تا همه کشورها را متعهد سازد با اندیشه های افراطی که نابردباری را ترویج می دهند مبارزه شود.

در بند 4 این قطعنامه بر این نکته تأکید می‌شود که دولت‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای، سازمان‌های غیردولتی، نهادهای مذهبی و رسانه‌ها نقش مهمی در زمینه اشاعه بردباری و احترام به تنوع مذهبی و فرهنگی ایفا می‌کنند و در بند 6 نیز همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به ترویج آگاهی همگانی و روشن‌سازی افکار عمومی نسبت به مخاطرات ناشی از بردبار نبودن و خشونت‌های فرقه‌یی تشویق می کند.

متاسفانه به نظر می رسد که برخی دُوَل غربی در انجام این تعهد خود قصور کرده اند. تحقیقات اولیه پلیس در خصوص کشتار نماز جمعه شهر کرایست چرچ نشان می دهد که مرتکب اصلی این اقدام، بیش از دو سال است که به تبلیغ اندیشه های افراطی گرایی ضد اسلام در شبکه های اجتماعی مبادرت ورزیده و متاسفانه نهادهای امنیتی با آن برخورد نکرده اند. این در حالی است که به موجب ماده 19 میثاق حقوق مدنی و سیاسی که دولت نیوزیلند نیز عضو آن است، دولت ها متعهد هستند که در برابر ترویج تنفر قومی و مذهبی اقدام کنند و حتی آن را جرم انگاری نمایند.

در مواجهه با این اقدام تروریستی که می توان بر آن عنوان جنایت "ژنوسید" (نسل کشی) نیز اطلاق نمود، می طلبد که همه کشورهای جهان به تعهدات بین المللی خود در ریشه کن سازی و مقابله با تفکرات افراطی و نابردباری به ویژه اسلام هراسی مقابله نمایند.

خبرنگار: اسماعیلی

عکس: محمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست