پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۰۸۸
|
کد خبر: ۲۲۶۵
با تلاش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا؛

همایش مهندسی ایده و تکنولوژی برگزار شد + گزارش تصویری

با تلاش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، همایش مهندسی ایده و تکنولوژی با سخنراني دکتر حسین پور فرزانه، مدیر بخش هوایی مپنا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، همایش "مهندسی ایده و تکنولوژی" که با سخنراني دکتر حسین پورفرزانه، مدیر هوایی مپنا، در خصوص بخش" دستاوردها و چالش های پیشرانه های هوایی" و به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، در سالن آمفی تئاتر دانشكده علوم پایه برگزار شد.

دکتر پورفرزانه پیرامون انواع مختلف پیشرانه های هوایی توضیح داد و گفت: هوا به کمک ملخ تغییر مومنتوم خطی می دهد و انرژی کل سیال با پاشیدن سوخت و احتراق آن افزایش یافته و گاز داغ و پرسرعت از نازل خارج شده و این مومنتوم خروجی رانش تولید می کند.

وی افزود: انواع پیشرانه های هوایی در طبقه بندی، راکت ها(اکسید کننده ها+سوخت جامد و مایع) و یا هواتنفسی(که همان اکسیدکننده هوا می باشد)قرار می گیرند؛ لازم ب ذکر است که موتور پالس جت، توروبوجت، رم جت پیستونی و همچنین موتورتوربینی هوا در طبقه بندی پیشرانه های هواتنفسی جای می گیرند.

وی تشریح کرد: به منظور تعمیر و نگهداری موتورهای تجاری JT3D,JT8D,JT9D و هم چنین موتور های نظام TF30,JF9,T56و... شرکت صنایع هواپیمایی ایران در سال ۱۳۴۵تاسیس شد که در زمینه ورود درحوزه موتور صنعت قابل قبولی بوده است.

مدیر بخش هوایی مپنا اظهار داشت: از دیگر روند توسعه موتور هوایی در ایران میتوان به مهندسی معکوس برخی قطعات موتورهای جنگنده در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد که طراحی این دانش مهندسی معکوس و هنچنین چندین نوع موتور مینی جت و تولید آنها در وزارت دفاع از سال۱۳۷۷ تا کنون، خود گواهی بر این روند توسعه است.

وی اضافه كرد: مهندسی معکوس موتور جنگنده F5, موتور J85 و موتور اوج در سال۱۳۹۵، حاصل تلاش جهادی دانشمندان و متخصصان صنعتی دفاعی را اوج نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما به شمار می اورد.

پورفرزانه در ادامه اظهار داشت: در این روند توسعه، چالش های پیشرویی نظیر

۱دسترسی دشوار به مواد اولیه بخصوص مواد موردنیازقطعات داغ

٢عدم وجود تعداد سفارش کافی جهت بومی سازی مواد اولیه و قطعات

٣عدم کفایت زیرساخت و تولید موجود و لزوم بروز رسانی آن و همچنین عدم وجود دفاتر طراحی به حدکفایت در حوزه پیشرانش هوایی وجود دارد که همین چالش ها سرعت روند توسعه در این زمینه راکاهش میدهند.

وی تاکید كرد: موفقیت تنها باتحمل، تلاش و آنالیز شکست بدست می اید، همانگونه كه بعد از مدتها تلاش و آنالیز شکست در طی این سال ها در نهایت طراحی و ساخت اولین موتورمینی جت بومی به نام موتورTJ_HP1 در سال ۹۷در بخش خصوصی با موفقیت به اتمام رسید.

وی در پایان متذکر شد: ایران، اگر در حوزه طراحی و ساخت موتور از چین بالاتر نباشید به یقین از آن هم پایین تر نیست؛ به امید روزی نه چندان دور که کشورمان از تحویل قطعات متعلق به موتور ها به کشورهای بیگانه به هدف تعمیر آنها بی نیاز شود و صنعت داخلی با سرعت زیادی رونق بگیرد.

خبرنگار:یاری

عكس: اميني


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری