پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۴۶
|
کد خبر: ۲۳۸۳
حميد حاجي همداني، دبیر انجمن اسلامي دانشجويان معتدل در كرسي آزاد انديشي با موضوع "دين و سياست" گفت: عدالت از واژه عدل، به این مفهوم است که هر چیز باید در جای درست خود قرار گیرد، بنابراین طبق عدل بایستی دین و سیاست هر کدام در جایگاه های خود قرار گیرند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حميد حاجي همداني، دبیر انجمن اسلامي دانشجويان معتدل در كرسي آزاد انديشي با موضوع "دين و سياست" كه با تلاش پژوهشكده تمدن اسلامي بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، گفت: دین مجموعه ای است از احکام شرعی که بایستی یک فهم منظبط از گزاره های اخلاقی را دربرگیرد.

وی بیان كرد: هر هویتی مستلزم هویت جمعی است و در حکومت مدرن و آزادی مدرن، حق متقدم بر قانون است.

وی افزود: عدالت از واژه عدل، به این مفهوم است که هر چیز باید در جای درست خود قرار گیرد، بنابراین طبق عدل بایستی دین و سیاست هر کدام در جایگاه های خود قرار گیرند.

همدانی اظهار داشت: تفاوت چنداني بین رویه و مباحث موجود در عربستان و رویه دین در ایران وجود ندارد.

وی در ادامه تشریح کرد: عشیره داری در عرب اسلام وجود داشته تا اینکه بعد از حمله به روم و ایران و فتح آنها، اقوام بیایان گرد که توانایی اداره سرزمین ها را نداشته اند، شیوه حکومت داری ایران و روم را در پیش گرفتند؛ درواقع ایرانی ها هستند که به این اقوام یاد دادند که چگونه سرزمین های بزرگ را به سامان کنند. تمام این ها بر پایه اندیشه های یونانی پولیت و اندیشه ایران گردی شکل می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان عقل گرایی در اسلام کم کم رو به زوال می رود و ما با انحطاطی مواجه شده ايم که بر تمدن هایی که بر پایه این مباحث شکل گرفته اند، نیز تاثیر می گذارد.

خبرنگار: ياري

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو