پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۰۸۷
|
کد خبر: ۲۴۵۴
حجت الاسلام شیری بیان داشت: اگر بحث مهدویت کمرنگ شود، کوچکترین چیزی که ما از دست می دهیم انقلاب اسلامی است، زیرا انقلاب اسلامی و همچنین ولایت فقیه نشأت گرفته از مهدویت است؛ مهدویت در دنیا عامل بسیار محرکی است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام سعید شیری محقق و پژوهشگر مهدویت در نشست هم اندیشی اساتید با موضوع مدعیان دروغین مهدویت که در خانه فرهنگ دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: موضوع مهدویت از لحاظ اعتقادی (بر اساس آیات قرآن) و از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فردی موضوع مهمی است.
وی گفت: دشمن نیز در این زمینه کار‌های بسیاری را انجام داده است؛ دانشگاه‌ها و موسساتی را در زمینه مهدویت تاسیس کرده و محتوای بسیاری را در قالب‌های مختلف مانند فیلم و کلیپ تولید کرده اند.
شیری افزود: بنده در منزل ۱۴۴ عنوان کتاب در رد حضرت مهدی (ع) در اختیار دارم؛ شما در هیچ مسئله‌ای این تعداد کتاب در رد آن پیدا نمی‌کنید؛ یکی از آن‌ها کتابی است با عنوان "عجیب‌ترین دروغ تاریخ" که ۷۵۰/۰۰۰ چاپ داشته است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است، موارد متعددی مانند این کتاب موجود است.
وی بیان داشت: این تلاش‌ها نشان دهنده اهمیت موضوع است؛ اگر بحث مهدویت کمرنگ شود، کوچکترین چیزی که ما از دست میدهیم انقلاب اسلامی است، زیرا انقلاب اسلامی و همچنین ولایت فقیه نشأت گرفته از مهدویت است؛ مهدویت در دنیا عامل بسیار محرکی است؛ خود مسئله منجی گرایی باعث تشکیل اسرائیل شد، همچنین گروه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد مانند جیش المهدی در پاکستان، جیش المهدی در عراق و گروه‌های مختلف در کشور‌های دیگر.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: مدتی قبل در کشور ژاپن فرقه‌ای بنام "اوم شینریکو" بحث منجی گرایی را مطرح نمود و طولی نکشید که در ۱۰ کشور دنیا دارای طرفدار شد؛ حدود ۶ماه پیش بر اساس اتفاقاتی، این شخص و تعدادی از اعضای فرقه اعدام شدند و گروه آن‌ها متلاشی گردید؛ بسیاری از عرفان‌های نوظهور بحث منجی گرایی را مطرح می‌کنند که این مسائل جذابیت زیادی برای مخاطب دارد؛ کتاب‌های اشخاصی مانند اوشه، پائولو کوئیلو، سای بابا و مهربابا در هند؛ در بین مردم شهرت و طرفدار زیادی پیدا کردند که بدلیل پرداختن به منجی گرایی است.
حجت الاسلام شیری تصریح کرد: بررسی فیلم‌های برگزیده در جشنواره‌های هالیوودی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ نشان میدهد که از بین ۲۲ فیلم برتر، موضوع ۱۶ فیلم در رابطه با منجی گرایی بوده است، فیلم‌هایی نظیر مردان ایکس۳، آرماگدون و آواتار؛ در رژیم صهیونیستی هم اکنون موسسه‌ای به نام مرکز تخصصی مهدویت تاسیس شده است که رئیس آن آقای "اتان کلبرگ" می‌باشد، شخصی که به گفته خودش کتاب بحارالانوار را ۳۰ بار مطالعه کرده است، از این شخص حدود ۳۰ کتاب و مقاله به فارسی به چاپ رسیده است که عمدتا در رابطه با مهدویت است.
وی افزود: ما طی تحقیقات فراوان و جلسات متعددی که داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که دشمن برای گروه‌های مختلف مذهبی برنامه خاص خودش را دارد، در دین مسیحیت برای جذب افراد به سراغ کسانی که مذهبی نیستند، در وهابیت کسانی که فقیر هستند و به گونه‌ای به آن‌ها ظلمی شده است و در زرتشتیت به سراغ افراد تاثیرگذار مانند اساتید دانشگاه و پزشکان متخصص می‌روند و از طریق ملی گرایی و بحث عرب و عجم اقدام به فریب افراد می‌کنند.
حجت الاسلام شیری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری میفرمایند: " اسناد محرمانه‌ای به دست من رسید که گروه‌های مذهبی را میخواهند از طریق مهدویت به انحراف بکشند" از این احساس پاک انسان که منتظر امام زمان (عج) است، سو استفاده می‌کنند و آن‌ها را به انحراف می‌کشند؛ موضوع مهدویت هم مانند خیلی از مباحث دیگر ممکن است دچار آسیب شود، کشور‌هایی مانند انگلیس، امریکا، عربستان، امارات، اسرائیل و بعضا هم ترکیه متاسفانه در این زمینه فعالیت دارند و بدنبال این هستند که اصل اعتقادات را از بین ببرند و یا اینکه تحریفی در آن ایجاد کنند.
وی بیان داشت: یکی از آسیب‌های موضوع مهدویت، ادعای مهدویت، نیابت و بابیت می‌باشد، در این جلسه ما از بین این‌ها بطور ویژه درباره "احمد الحسن" بحث می‌کنیم؛ از دیگر افراد میتوانیم به منصور هاشمی خراسانی اشاره کنیم، فردی افغانی و دارای ۲ جلد کتاب که ادعای سید خراسانی بودن را دارد؛ احمد الحسن با نام اصلی احمد بن اسماعیل شخصی اهل بصره است، اکنون نیز این شخص به احتمال بسیار زیاد زنده نیست، زیرا حدود ۴سال است از وی هیچ صوتی منتشر نشده است و امکان دارد به منظور دستگیر نشدن و عدم اعتراف، توسط حامیان خودش به قتل رسیده باشد.
حجت الاسلام شیری افزود: این شخص به دستور صدام وارد حوزه علمیه محمد صادق صدر می‌شود، بعد از ۲سال به جاسوس بودن او پی برده و او را اخراج می‌کنند، سپس به دلیل فعالیت‌های او، به مدت ۲سال در زندان ابوقریب زندانی و پس از خروج از زندان بمدت چند سال ناپدید می‌شود.
وی گفت: به گفته آقای "علی کورانی عاملی" در کتاب "دجال بصره"، احمد الحسن طی این مدت در اسرائیل مشغول تحصیل بوده و زیر نظر "اتان کلبرگ" قصد تاسیس فرقه‌ای مانند وهابیت را داشته است، اما خود ادعا می‌کند که به دستور امام زمان در کشور‌های اروپایی تبلیغ دین می‌کرده است؛ احمد الحسن ادعا دارد که شخص "حیدر مشتت" همان سید یمانی در روایات است. پس از مرگ حیدر مشتت ادعای خود را پس میگیرد و خود را سید یمانی میداند.
شیری اضافه کرد: از دیگر ادعا‌های احمد الحسن این است که خود را پنجمین فرزند امام زمان با واسطه (نسل پنجم) می‌داند و همچنین می‌گوید من معصوم هستم و طبق حدیث وصیت من "مهدی اول" می‌باشم؛ طبق عقاید این شخص تقلید حرام است، پرداخت خمس به غیر معصوم حرام است، فلسفه و منطق بدعت می‌باشد و کسانی که به آن‌ها ملحق نشوند از دین خارج شده اند؛ از استدلال‌هایی که این شخص و طرفدارانش مطرح می‌کنند می‌توان به استخاره، خواب، حدیث وصیت و مباهله با اشخاص سرشناس اشاره کرد، این شخص می‌گوید به دلیل اینکه رهبری با من مباهله نمی‌کند پس من برحق هستم.
وی تصریح کرد: این گروه دارای نماد‌ها و پرچم‌هایی مانند ستاره داوود، پرچم البیعت لله و عدد ۱۰۳۱۳ هستند؛ طرفداران احمد الحسن هم اکنون در ۲۰ کشور دنیا نماز جمعه برگزار می‌کنند، در ایران هم تا ۲سال پیش این برنامه انجام می‌شد که متوقف شد؛ فعالیت‌های این گروه در بخش‌های علمی، حکومتی، تبلیغاتی و نظامی خلاصه می‌شود؛ از شخص احمدالحسن حدود ۴۷ جلد کتاب و از انصار آن هم حدود ۱۲۴ عنوان کتاب چاپ شده است؛ این شخص ادعا دارد که سید یمانی است و میخواهد مردم را به حضرت مهدی دعوت کند و پس از اینکه همه مردم به او ایمان آوردند، امام زمان (ع) ظهور می‌کنند؛ او می‌گوید که از بین علما تنها آیت الله صدر و امام خمینی را قبول دارد و بقیه علما فاسدند و مقابل امام زمان ایستاده اند.
حجت الاسلام شیری افزود: هم اکنون ما در زندان‌های ایران ۱۵ شخص داریم که ادعای امام زمان بودن را داشته اند؛ کسانی که که ادعای منجی گری می‌کنند یا از ابتدا برنامه‌ی دشمن هستند و یا اینکه پس از ادعا کردن، مورد حمایت دشمنان قرار می‌گیرند؛ بخش نظامی گروه احمد الحسن، "سرایا القائم" نام دارد و وظیفه آن تامین امنیت مالی و جانی انصار احمدالحسن است، این گروه در سال ۲۰۰۸ حمله‌ای به نیرو‌های عراقی داشتند و همچنین حمله‌ای که به کنسولگری ایران در بصره در ۱۶ شهریور ۹۷ انجام گرفت توسط همین گروه احمدالحسن بود.
وی بیان داشت: این شخص فتوا به قتل آیت الله سیستانی داده و به دروغ از جانب امام زمان مطرح کرده است که هر کس ایت الله سیستانی را به قتل برساند نزدیک‌ترین یار من خواهد بود؛ از لحاظ مالی این شخص خمس دادن به غیر معصوم را حرام و خود را شایسته دریافت وجوهات می‌داند و از آن در چاپ و نشر کتاب ها، شبکه‌های ماهواره ای، شهریه مبلغین و خرید تسلیحات استفاده می‌کنند؛ این جریان میتواند پیامد‌های ناگواری مانند گمراهی مردم، دوری مردم از مسیر اهل بیت و اختلافات دینی را به همراه داشته باشد؛ خواستگاه اینگونه جریان‌ها را می‌توان در عقده کم بینی، مشکلات اخلاقی، ضعف ایمان، تاثیر سیاسی دشمنان اسلام و دیگر موارد یافت؛ از راه‌های درمان و مبارزه با اینگونه جریان‌های انحرافی تقوا و تهذیب نفس، علم و بصیرت دینی و روشنگری علماست.
حجت الاسلام شیری گفت: پیشنهاد بنده به شما این است که به جای بحث از علائم ظهور در بین مردم، به شرایط ظهور بپردازیم وبه جای پرداختن به یمانی و سفیانی و دجال، زندگی و سیره شخصیت‌هایی که طبق روایات رجعت می‌کنند را بررسی کنیم، زیرا ما به رجعت عقیده داریم و در قرآن نیز آمده است؛ این شخصیت‌ها همانند سلمان، ابوذر و دیگر افراد را در جامعه زنده کنیم و از آن‌ها تبعیت کنیم، در اینصورت ما نیز از یاران امام مهدی (ع) خواهیم بود.
وی تصریح کرد: برای اینکه ظهور اتفاق بیافتد طبق روایت آمده است که هر حکومتی ۴ رکن دارد: حاکم، قانون، خواست مردم و کارگزاران (وجود یار)؛ ۲ رکن از این ارکان را خداوند خود عنایت فرموده است و ۲رکن دیگر برعهده ما است، باید برای امام زمان تشکیل یار دهیم که صفات آن در روایت آمده است و اینکه تلاش کنیم در مقیاس جهانی، مردم دنیا امام زمان را بشناسند و بخواهند. اشتباه مشهوری که وجود دارد این است که علائم ظهور قبل از ظهور اتفاق می‌افتد، که از ریشه غلط است؛ علائم ظهور مابین ظهور و قیام رخ میدهد.
حجت الاسلام شیری اظهار کرد: محتمل‌ترین روز برای ظهور امام زمان، روز ۲۳ ماه رمضان و مصادف با جمعه و محتمل‌ترین روز برای قیام روز شنبه و مصادف با روز عاشورا است؛ امام زمان ظهور می‌کنند و سپس قیام اتفاق می‌افتد؛ بین ظهور و قیام فاصله است؛ فایده این مسئله این است که جنبه کاشفیات دارد و اگر کسی ادعای منجی بودن کرد و علائم ظهور پیدا نبود، پی به دروغگو بودن اون میبریم.
وی در پایان گفت: ما نتوانستیم عرفان اسلامی را به خوبی تبلیغ و به جوانانمان آموزش دهیم تا جذب جریانات انحرافی نشوند؛ یکی از دلایل جذب افراد به این جریانات، نشان دادن مسیر‌های میان بر و راحت است و این سادگی مسیر برای مردم ایجاد جذابیت می‌کند.
خبرنگار: تقوایی
عکس: علی احمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر