پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۶۷
|
کد خبر: ۲۴۶
در کرسی آزاداندیشی توهم شفافیت مطرح شد؛

ریشه کن شدن فساد به یک حرکت گام به گام نیاز دارد

میلاد ذوالفقاری، فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا، گفت: آنچه به ‌عنوان فساد در یک حکومت شناخته می‌شود را با یک حرکت بزرگ نمی‌توان ریشه‌کن کرد، بلکه یک فرآیند گام‌به‌گام می‌خواهد که شفافیت مهم‌ترین کارکرد را برای آن دارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار بسنا، کرسی آزاداندیشی «توهم شفافیت» با موضوع بررسی شفافیت در سیاست و حکومت جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یکشنبه در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

میلاد ذوالفقاری، دانشجوی ترم 6 کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در این کرسی آزاداندیشی، با بیان اینکه در قوانین ایران، اطلاعات به 4 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، داده‌ها به 4 دسته‌ عمومی، شخصی، امنیتی و تجاری تقسیم‌بندی می‌شود که اطلاعات عمومی در حوزه شفافیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فعال دانشجویی، زمان و مکان انتشار مناسب و نهاد و محتوای مشخص و استاندارد را از مؤلفه‌های اصلی شفافیت عنوان کرد و گفت: مادامی‌که انتشار آزاد وجود نداشته باشد، تحلیل داده و مطالبه گری از سوی مردم و رسانه‌ها صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت درباره نقش شفافیت در مبارزه با فساد، تصریح کرد: آنچه به‌عنوان فساد در یک حکومت شناخته می‌شود با یک حرکت بزرگ نمی‌توان ریشه‌کن کرد، بلکه یک فرآیند گام‌به‌گام می‌خواهد که شفافیت مهم‌ترین کارکرد را برای آن دارد.

ذوالفقاری با بررسی فرآیند ابلاغ سیاست‌های کلی نظام به‌عنوان یک سند بالادستی تأکید کرد: در این سیاست‌ها اشاره‌ای مستقیمی به شفافیت نشده است اما به‌طورکلی در اکثر سیاست‌ها بندهای مرتبط با شفافیت وجود دارد.

وی در صحبت‌های پایانی خود به بررسی شفافیت در سه سطح زیرساخت، نهادی و فردی پرداخت و درنتیجه گیری کلی تأکید کرد: باید عدم توجه کافی به شفافیت در ایران در عمق تاریخ بررسی شود و از نتایج آن به تحلیلی برای حل این مسأله پرداخت.

خبرنگار: داوری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو