پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۸۳
|
کد خبر: ۲۴۷۹
نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان با محوریت نقد و بررسی بیانیه گام دوم انقلاب، در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه بوعلی سینا با محوریت نقد و بررسی بیانیه گام دوم و با حضور دکتر حسینعلی ترکمانی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی رئیس نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری  در سالن فجر سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین عباسی بیان داشت: انقلاب کبیر اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن چهلمین سالگرد پیروزی و قدم به دهه ی پنجم حیات خود، با صدور بیانیه "گام دوم انقلاب" به تبیین دستاوردهای شگرف 4 دهه گذشته پرداخته و به منظور "جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ" این بیانیه را ارائه داده است.

وی اظهار داشت: با تامل دربیانیه ای از مقام معظم رهبری در 22 بهمن اعلام کردند متوجه می شویم مباحث مطرح شده، مباحث جدید و متفاوتی از مباحثی که امام خمینی در 40 سال پیش بیان کرده اند نیست؛ اما چیزی که نوین است به هم پیوستگی مباحث می باشد.

عباسی ادامه داد: طبق سخن رهبر بایستی نسبت به این بیانیه، گفتمان سازی صورت بگیرد، محل گفتمان سازی آن نیز دانشگاه ها است؛ اگر کسی بخواهد نظریات کارشناسی رهبری را نقد کند به این معنا نیست که ضد ولایت فقیه است و این کارهیچ منعی ندارد . وی در پایان تاکیید داشت: فضای دانشگاه بایستی فضای نقد باشد که بتوان در کمال امنیت و با دلیل و برهان و همچنین استدلال مباحث را مورد نقد قرار داد.

در ادامه نشست دکتر ترکمانی گفت: از نقدی که منجر به چالش شود باید خودداری کرد و با نگاه مثبت به اصل بیانیه پرداخت.

وی اظهار داشت: عدد 40 دارای قداست نیست اما اگربخواهیم از دیدگاه واقع گرایی به آن بنگریم، همانگونه که انسان در مسیر رشد امواج و فرکانس های مختلف را طی کرده و در هر مقطع بخشی از شخصیت او شکل می گیرد، انقلاب نیز مانند یک انسان در سن 40 سالگی به بلوغ رسیده است.

دکتر ترکمانی در ادامه افزود : همانگونه که ما در بحث فقهی بخشی داریم به نام بلوغ که بعد از آن به رشد میرسد رهبر معظم انقلاب اسلامی با اقتباس به ایات قرآن ،40 سال انقلاب را دوران سختی و بلوغ و گام دوم آن را دوران قدرت و اوج و مرحله ی رشد میداند.

وی در ادامه به تشریح 3 بخش اساسی بیانیه یعنی مدخل،نگاهی به گذشته و راهبرد های اینده پرداخت و افزود: از آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی، آمادگی برای ظهور و ایجاد تمدن نوین است؛ برای برداشتن گام های استوار در آینده و ایجاد تمدن نوین بایستی گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت چرا که اگر از این راهبرد ها غفلت شود دروغ ها بر جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدید های ناشناخته قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: انقلاب ما انقلابی فطری و پویا است که در هر مکان و زمانی میتواند از بن بست های ایجاد شده خارج شود، چرا که بسیار انعطاف پذیر است.

وی ادامه داد: در مواضع سیاسی نیز انقلاب ما قابل انعطاف است و قابل انفعال نیست؛ زیرا انعطاف به معنای پذیرش خطاهاست و انفعال به معنای تبیین مواضع به نفع قدرت های دیگر است.

ترکمانی خاطرنشان کرد: آزادی، خالق، معنویت، عدالت، عزت و استقلال از شعار های جهانی و در خشان زنده ی انقلاب است که به هیچ نسل و جامعه ای مربوط نیست و هرگز نمی توان مردمی را تصور کرد که از این چشم اندازها زده شوند و دلزدگی های پیش آمده بخاطر روی گردانی مسؤلان از ارزشهای دینی بوده است ونه از پایبندی به آنها.

وی اظهار داشت: مهم ترین مؤلفه در گام دوم انقلاب خود سازی است، چرا که اگر در این راستا اقدام کنیم خود به خود در راستای جامعه سازی و سپس تمدن سازی قدم برداشته ایم.

ترکمانی بیان داشت: درابتدا این انقلاب با شعار نه شرقی نه غربی،جمهوری اسلامی شکل گرفت اما در ادامه این قطب های سه گانه به دو قطب تبدیل شده و دو قطب فرهنگی و معنا گرا یعنی اسلام و استکبارشکل گرفت.

وی با اعتقاد برتقابل دو گونه ی اسالم و استکباراز پدیده ها ی برجسته ی جهان معاصر، خاطر نشان کرد: زنده نگه داشتن و احیای ظرفیت های انسانی مانند، استاد، پژوهشگر، محقق و.. در راستای تحقق این بیانیه مخصوصا راهبردهای آینده در حوزه اقتصاد، پژوهش، سیاسی، عدالت، سبک زندگی و.. مهم واقع شوند.

در ادامه عضو هیأت علمی دانشگاه با یادآوری چندین مورد از دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته نظیر، ثبات و امنیت کشور، تقویت موتور پیشران، برقراری عدالت در تقسیم امکانات عمومی و افزایش بینش سیاسی مردم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و بااراده بوده که به اصول خود به شدت پایبند است.

وی در پایان متذکر شد: بایستی، کارآزموده و پر انگیزه از این انقلاب که دوره ی بلوغ خودرا پشت سر گذاشته است حراست کرده و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایتی عظیم اماده کنیم.

خبرنگار: یاری

عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست