پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۰۲
|
کد خبر: ۲۴۸
دکتر ستار عزیزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری؛

دولت زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی را فراهم کند

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری، بیان کرد: اصل ۱۵ قانون اساسی، ضرورت تدریس زبان مادری را در کنار زبان ملی ملزم دانسته اجرایی شدن آن برعهده دولت است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر ستار عزیزی عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری که به همت کانون ایران‌شناسی و جهانگردی در سالن شهید چمران برگزار شد، گفت: هر ملتی که زبان مادری خود را فراموش کند مانند فردی زندانی است که کلید زندانش گم‌شده باشد.

وی تأکید کرد: اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضرورت تدریس زبان مادری را در کنار زبان ملی ملزم دانسته و زیرساخت‌های اجرایی شدن این اصل را درگرو امکاناتی می‌داند که مسؤولیت آن به عهده دولت است.

دکتر عزیزی افزود: در یک بررسی کوتاه، با تاریخ مواجهه دولت‌ها با یکسان‌سازی زبان مادری شاهد هستیم که برخی دولت‌های غربی در پروسه دولت سازی به دنبال تحمیل یک‌زبان بر سایر ملت‌ها بوده‌اند تا زبان مادری ملت‌ها و قومیت‌ها را نابود کنند و نمونه آن را می‌توان دولت انگلستان نام برد.

وی با بیان اینکه برخی مسؤولین کشوری اندیشه‌های غربی صدسال پیش را دارند خاطرنشان کرد: در ابتدا سیاست دولت بر این بود که اگر در کشور تنوع زبانی نباشد همبستگی ملی تقویت می‌شود و دولت در آموزش ‌و پرورش تدریس زبان مادری را وظیفه خود نمی‌داند.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه دولت باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن اصل ۱۵ قانون اساسی را فراهم کند، گفت: استفاده از زبان مادری در کنار زبان ملی نوعی وحدت در کثرت است و ما مطابق تعهدات بین‌المللی که داریم باید به این موضوع رسیدگی کنیم.

خبرنگار: داوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر