پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۴۰
|
کد خبر: ۲۵۴
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در دانشگاه بوعلی سینا:

گُل با قیمت پایین در اختیار جوانان ما قرار گرفته است!

سرهنگ هادی قزوینه در کرسی هم اندیشی با محوریت اعتیاد و پیامدهای آن، در دانشگاه بوعلی سینا گفت: توزیع کنندگان، اینگونه القا می کنند که گل و شیشه اعتیاد آور نیست و تا زمانی که این ذهنیت نادرست از ذهن مردم پاک شود قربانیان زیادی در این راه خواهیم داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، ، امروز سرهنگ هادی قزوینه ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان، در کرسی هم اندیشی با محوریت اعتیاد و پیامدهای آن، در سالن اجتماعات شهید چمران دانشکده علوم پایه، اظهار داشت: زمانی ما مواد مخدر را در پشت مرزها می دیدیم و این دام در خارج از مرزها بود، به عنوان مثال تریاک در افغانستان و پاکستان و شیشه در آمریکای شمالی، مالزی و اندونزی بود، ولی متأسفانه با تحقیق های انجام شده اخیر، مواد مخدر و روان گردان وارد مرزهای ما شدند.

وی افزود: در سال 2004 میلادی مصادف با سال 1384 شمسی، جلسه مبتنی بر آینده امنیتی دنیا در آمریکا تشکیل شد. در این جلسه، آمریکا گریزی بر امنیت آینده جهان زد و بیان کرد که در آینده نزدیک پرونده مواد مخدر را می بندیم، ولی این به این معنا نیست که مواد مخدر را ریشه کن می کنیم بلکه مواد مخدر را به زیرزمین خانه ها می بریم تا هر کس در هر لحظه ای که اراده کند مواد مخدر در اختیار داشته باشد. پس از این جلسه در سال 1386 شیشه وارد ایران شد و در آن زمان 7/5 درصد مردم مصرف کننده شیشه بودند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: متأسفانه هر روز یک ماده مخدر جدید وارد ایران می شود. ابتدا کراک بود، سپس شیشه و در حال حاضر هم گل، گریبان گیر کشور و جوانان است. گل از بذر گیاه شاهدانه بدست می آید. این بذر تغییر ژنتیکی دارد به این معنا که هم دارای نر و هم دارای مادگی است. این ماده که بسیار توهم زا است از کشورهای هلند، بلژیک و انگلیس وارد می شود. البته به تازگی به کمک مأموران نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر 25 محموله گل در مرزهای کشور کشف و ضبط شده است.

قزوینه ادامه داد: متأسفانه گل در مرزهای ایران بسیار گسترش پیدا کرده است زیرا توزیع کنندگان اینگونه القا می کنند که گل و شیشه اعتیاد آور نیست و تا زمانی که این ذهنیت نادرست از ذهن مردم پاک شود قربانیان زیادی در این راه خواهیم داد. برای نمونه می توان به باند عنکبوت اشاره کرد که به تازگی دستگیر شدند و شامل 15 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های آمریکا، مالزیو بعضی دانشگاه های داخل کشور بودند. در دستگیری هایی که انجام شد اکثر سرباندها افرادی با تحصیلات پائین و اعضای اصلی باند افرادی با مدارک و تحصیلات بالا بودند.

وی ادامه داد: در حوزه روان گردان ها و مواد مخدر اولین تجربه همان اعتیاد است، زیرا اولین تجربه به مصرف کننده اوج لذت را می دهد و مصرف کننده در پی تجربه همان لذت اولیه، بارها به سراغ مواد می رود، در صورتی که دیگر هرگز همان لذت اولیه را تجربه نخواهند کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان تصریح کرد: چیزی به اسم ترک اعتیاد وجود ندارد بلکه ما فقط مصرف مواد را قطع می کنیم. مصرف کننده ای که از کمپ خارج شده یا با هر راهی اقدام به ترک اعتیاد کرده است به اصطلاح می گوید "من 5 سال پاکی دارم" اما مطرح نمی کند که ترک کردم زیرا هنوزم بستر لغزش در فرد وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز موضوع مواد در افغانستان که توسط انگلیس در حال کنترل و مدیریت است به اوضاع بحرانی رسیده است. تولید مواد در این کشور به 9 هزار و 200 تن رسیده که 800 تن آن هروئین است. قیمت هروئین در مسکو و لندن گرمی 85 دلار و در ایران گرمی 25 هزار تومان است، که جای تأمل دارد چرا این مواد مخدر را اینقدر با قیمت پایین در اختیار جوانان ما قرار می دهند.

خبرنگار : معتمد

عکس: شهروز


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو