پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۶۰۴
|
کد خبر: ۲۵۵۲
مسوول انجمن ووشو وزارت علوم در گفتگوی اختصاصی با بسنا گفت: هدف ما همگانی کردن ورزش، مخصوصا تای‌چی‌چوان است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

محمد فتحیان مسوول انجمن ووشو وزارت علوم و مسوول برگزاری کارگاه آشنایی با ورزش تای‌چی چوان و چی‌کونگ، ورزش رزمی کونگفو چین ووشو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: عنوان این کارگاه آشنایی با ورزش ووشو سبک تای چی چوان چینی است که یک نوع تمرین متشکل از ورزش است.
وی اظهار داشت: جدا از اینکه پایه‌های اصیل کونگ فو چینی است و قدمت بیش از ۴۰۰۰ ساله دارد، از انجمن‌های تازه تاسیس وزارت علوم است که به همت همکاران ما در وزارت علوم از جمله دکتر علیزاده قوت گرفت و با موافقت وزارت علوم قرار شد اولین کارگاه تای چی برای اولین بار وارد المپیاد دانشجویی شد.
فتحیان تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های ما در انجمن برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش است؛ به صورت ویژه بر روی تای‌چی‌چوان نیز تمرکز داریم که به نوعی یک ورزش درمانی هم محسوب می‌شود و قابلیت استرس‌زدایی دارد.
وی افزود: ما در کارگاه بر جنبه همگانی ورزش دانشجویی متمرکز هستیم؛ اینکه دانشجویان می‌توانند با سطح فعالیت متوسط به پایین اما با بازخود بالا از لحاظ روحی و روانی، در هر مکانی از جمله خوابگاه و بی سر و صدا به انجام این ورزش بپردازند.
مسوول انجمن ووشو وزارت علوم بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم با برگزاری کارگاه‌ها و آموزش این ورزش که زیر شاخه ووشو محسوب می‌شود ورزش را همگانی کنیم.
وی تبیین کرد: دانشجویان زیادی در کل دنیا در حال تحقیق بر روی این ورزش هستند و این ورزش بر روی بیمارانی ‌مانند MS، دردهای کمر، مشکلات زانو، تعادل‌های بدنی کار شده و جواب داده است.
فتحیان گفت: از آنجا که سیستم تمرینی شناخته شده‌ای در ایران برای تای‌چی وجود دارد و بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به استفاده این روش برای تحقیقات خود در رشته‌های آسیب شناسی، فیزیولوژی، رفتارهای حرکتی، روانشناسی و‌... هستند، این ورزش مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.
وی درباره هدف برگزاری کارگاه‌ها گفت: اولین هدف ما انجام رسالت‌مان در بخش دانشجویی به عنوان مسوولین انجمن است؛ دومین هدف نیز همگانی کردن ورزش مخصوصا تای‌چی‌چوان است.
محمد فتحیان توضیح داد: شاید بتوان گفت که تای‌چی‌‌چوان تنها ورزشی است که می‌توان در خوابگاه‌ها و در نمازخانه خوابگاه‌ها با کمترین امکانات کار کرد.
وی ابراز کرد: استاد این کارگاه آقای باقری مسوول آموزش تای‌چی در وزارت علوم هستند که از ایشان دعوت کردیم و ایشان قبول زحمت کردند.
فتحیان تبیین کرد: در این‌ زمان که‌ استرس‌ها به عنوان عامل بسیاری از بیماری‌ها در جامعه حاکم شده است، این ورزش به عنوان یک ورزش صبحگاهی، انرژی خیلی کمی مصرف می‌کند و از نظر روانی و جسمی نیز بسیار تقویت‌کننده است.
وی متذکر شد: حتی در طب سنتی بوعلی سینا نیز به این ورزش اشاره شده است. همچنین این ورزش بوکس سایه می‌دهد یعنی یک انرژی که نشانه‌ای از انرژی درونی سالم و اثرگذار است و اصطلاحا به آن مشت سایه می‌گویند که بیشتر بر تمرین‌های درونی و تنفس تمرکز دارد تا تمرین‌های بیرونی؛ این ورزش هم جنبه رزمی دارد و یک هنر رزمی است و هم جنبه سلامت جسمی دارد که در هر سنی می‌توان آن را انجام داد.
مسوول انجمن ووشو وزارت علوم تشریح کرد: زمانی که اسم کونگ فو و ورزش رزمی است اصولا سختی و‌ خشونت به ذهن انسان‌ها می‌آید اما فلسفه کونگ فو و ورزش‌های رزمی فلسفه‌ از نرمی به سختی است یعنی از آرامش به سختی می‌رسد و حتی نحوه سلام دادن در کونگ‌فو‌ نیز بیانگر همین نرمی به سختی است؛ سختی به معنای داشتن یک بنیه قوی در دفاع از شخص است.
وی اضافه کرد: همچنین برای بالابردی روحیه فرد و اعتماد به نفس نیز مفید است؛ فرد در مراحل تای‌چی به نیروهای بسیار فوق‌العاده‌ای دست پیدا می‌کند که بتواند از توان جسمانی خود نهایت استفاده را ببرد.
وی عنوان کرد: یک بعد درونی هم دارد؛ هر چقدر بیشتر کار شود اراده بیشتری در فرد پدید می‌آید.
محمد فتحیان گفت: در این کارگاه یک توضیح کلی درباره تاثیرات تای‌چی و تمرین عملی برای کسانی که تمایل دارند گفته می‌شود.

خبرنگار: میرزایی
عکاس: رضا علی احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی