پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۲۵۸
|
کد خبر: ۲۵۷۱
مریم بربط، نخستین زن جودوکار کشورمان که به فینال مسابقات آسیایی رسید گفت: می خواهم اولین بانوی طلایی جودو باشم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از ایران، مریم بربط، جودوکار وزن ۷۰ کیلوگرم به این مهم دست یافت و نام خود را به عنوان اولین بانوی تاریخ جودو ایران که در رقابت‌های قهرمانی آسیا به فینال می‌رسد، ثبت کرد. بانوان جودوکار کشورمان به دلیل نوع پوشش تنها می‌توانند در مسابقات آسیایی حضور یابند و قطعاً در صورت تأیید حجاب اسلامی این جودوکار 20 ساله و آینده دار می‌تواند در مسابقات جهانی هم افتخارآفرین باشد.

مریم بربط دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینا، درخصوص کسب مدال نقره مسابقات جودوی قهرمانی جوانان آسیا و اقیانوسیه گفت: اولین نفری هستم که توانستم در فینال مسابقات آسیایی جودو حضور یابم و مدال نقره آسیا را کسب کنم. پیش از این در بخش بانوان برنز آسیا را داشتیم اما مدال نقره‌ای که کسب شد برای نخستین بار بود و نخستین جودوکاری بودم که به فینال بانوان صعود کردم و از این بابت بسیار خوشحالم. من مدال نقره مسابقات نوجوانان آسیا را هم دارم و می‌توانم به مدال طلای این رشته هم برسم.» جودوکار وزن ۷۰ کیلوگرم ادامه داد: «متأسفانه ما به دلیل مشکلات مالی سالی یک بار به مسابقات اعزام می‌شویم و نمی توانیم در تمامی مسابقات حضور یابیم و تجربه کسب کنیم، به این دلیل کسب مدال برای ما سخت تر می‌شود.  سطح این دوره از مسابقات جودو بالا بود و همه خوب‌های آسیا در این مسابقات حضور داشتند. جودوکارانی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی و قزاقستان که متأسفانه من در فینال مقابل حریف قزاق شکست خوردم و نتوانستم به هدفم که کسب طلای مسابقات بود، دست یابم.

او با اشاره به این موضوع که ما تنها می‌توانیم در مسابقات آسیایی و بازی‌های آسیایی حضور یابیم، بیان داشت: نوع پوشش ما در سطح آسیا مشکلی ندارد اما نمی‌توانیم در مسابقات جهانی و حتی المپیک حضور یابیم. من چندین بار سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب کردم اما اجازه حضور در این مسابقات را نداشتم چرا که نوع پوشش ما مورد تأیید فدراسیون جهانی نیست. این موضوعات باعث می‌شود تا جودوی بانوان ایران نتواند در مسابقات جهانی و المپیک حضور یابد. اگر این موضوع اتفاق می‌افتاد، آنقدر انگیزه دارم که مدال جهانی و حتی المپیک را کسب کنم.

این جودوکار 20 ساله بیان داشت: برای تأیید حجاب و حضور در مسابقات جهانی با فدراسیون جودو صحبت کردم و فدراسیون می‌گوید که طلای مسابقات آسیایی را کسب کنید و پس از آن با فدراسیون جهانی درخصوص حضور با حجاب اسلامی صحبت کنیم. در حال حاضر سقف آرزوهای ما جودوکاران بانو کسب مدال طلای آسیا است و امیدوارم در صورت کسب طلا بتوانیم در مسابقات جهانی و المپیک هم حضور یابیم و افتخارآفرین باشیم.

جودوکار وزن 70 کیلوگرم این گونه در خصوص علاقه اش به جودو صحبت کرد: عاشق جودو هستم و این موضوع باعث شد تا سمت ورزش دیگری نروم. جودو به من آرامش می‌دهد. از زمانی که وارد این رشته شدم تمریناتم را به صورت روزانه برگزار   کردم و حقیقتاً از ابتدا به دنبال قهرمانی نبودم و همیشه دوست داشتم که بهترین باشم اما با ورود به دنیای قهرمانی اهدافم تغییر کرد و حالا برای کسب بهترین مدال در آسیا می‌جنگم. می‌خواهم اولین بانوی طلایی جودو باشم و می‌دانم که رسیدن به آن روز خیلی دور نیست.

بربط از مسئولان ورزش کشور درخواست کرد تا موضوع حجاب در این رشته را حل کنند تا بتواند در مسابقات جهانی و حتی المپیک حضور یابد و برای ایران افتخار آفرین باشد. او بیان داشت: جودو تکنیک‌هایی مثل خفه کردن دارد و این امکان وجود دارد که خفگی با مقنعه تشدید شود.  به این دلیل است که فدراسیون جهانی با این موضوع مخالف است اما می‌توان با کلاه مخصوص در مسابقات حاضر شد.

دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا به رشته‌هایی همچون کاراته اشاره کرد و گفت: در کاراته بانوان ما با کلاه مسابقه می‌دهند البته فرم کاراته با جودو متفاوت است و تکنیک‌های کاراته مشت و لگد است و حریفان همدیگر را نمی گیرند تا کلاه از سرشان بیفتد. همانطور که گفتم می‌توان نوعی کلاه تهیه کرد که هنگام مبارزه از سر نیفتد و ما هم بتوانیم همانند کاراته و رشته‌های رزمی دیگر در مسابقات جهانی حضور یابیم و مدال بگیریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی