پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۰۸
|
کد خبر: ۲۵۸۲
دکتر علی خاکی صدیق درباره اخذ شهریه در ترم نهم مقطع کارشناسی گفت: هیچ کدام از دانشگاه‌های دولتی برای ترم نهم شهریه نمی‌گیرند و این موضوع برای همه دانشگاه‌ها یکسان است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

دانشجویان در ترم نهم کارشناسی و ترم پنجم ارشد نباید شهریه پرداخت کنند

به گزارش بسنا و به نقل از ایلنا، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اخذ شهریه در ترم نهم مقطع کارشناسی گفت: هیچ کدام از دانشگاه‌های دولتی برای ترم نهم شهریه نمی‌گیرند و این موضوع برای همه دانشگاه‌ها یکسان است.

علی خاکی صدیق، با اشاره به پرداخت شهریه در ترم نهم که اغلب دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را با مشکل مواجه کرده است، گفت: هیات امنای همه دانشگاه‌ها مجوز رایگان بودن ترم نهم در مقطع کارشناسی را صادر کرده‌اند و از لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت. در واقع از ترم دهم به بعد است که دانشگاه‌های دولتی بابت ترم‌های اضافه از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند، به طور کل دانشجویان بدانند که تا تمام شدن ترم نهم هزینه دانشگاه برای آنها رایگان است.

وی افزود: باید توجه داشت که دولت فقط برای چهار سال هزینه تحصیل دانشجویان را تقبل می‌کند و آن ترم نهم در کارشناسی یا ترم پنجم در کارشناسی ارشد است که دانشگاه‌ها از بودجه‌های خودشان آن را پرداخت می‌کنند، یا به تعبیر دیگر دانشگاه‌ها از درآمدهایشان برای دانشجویانی که به ترم نهم کارشناسی و ترم پنجم کارشناسی ارشد می‌روند هزینه می‌‎کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی شهریه ترم نهم را دریافت نمی‌کند، در ادامه توضیح داد: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ کدام از دانشگاه‌های دولتی برای ترم نهم شهریه نمی‌گیرند و این مساله برای همه دانشگاه‌ها یکسان است. هیات امنای هر دانشگاهی عدم دریافت شهریه در ترم نهم را تصویب کرده و فکر می‌کنم تقریبا همه این کار را کرده‌اند.

خاکی صدیق اظهار داشت: گرچه ترم نهم در مقطع کارشناسی رایگان و دولتی محسوب می‌شود اما نکته مهم این است که دولت هزینه آن را به دانشگاه‌ها نمی‌دهد و دانشگاه از اعتبارات خودش هزینه می‌کند. همین امر موجب شده یک بار سنگین مالی بر دوش دانشگاه‌ها باشد. البته دانشجویان و مردم این را نمی‌بینند و نمی‌دانند میزان هزینه‌ها چقدر سنگین است.

وی در خصوص حذف رشته‌هایی که بازار کار ندارند، گفت: این رشته‌ها ساماندهی خواهند شد، در حال حاضر مجوز دادن به رشته‌ها به دقت رعایت می‌شود تا مشکلاتی از این قبیل دیگر پیش نیاید.برخی رشته‌ها یا متقاضی ندارند یا رشته‌هایی هستند که ما در آن دانش آموختگان زیادی داریم به همین دلیل برای مجوز گرفتن رشته سختگیری های زیادی وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: در حال حاضر در شورای گسترش با کنترل ظرفیت رشته‌ها به آنها مجوز داده می‌شود و بر اساس آمایش باید رشته‌‎ها با هم هماهنگ باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه