پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۷۴
|
کد خبر: ۲۵۹۴
میرحمایت میرزاده با بیان این‌که تنوع در نوع مدارس در راستای عدالت آموزشی نیست، اظهار کرد: تنوع مدارس باید جمع شود؛ چون نتیجه آن به ضرر مدارس دولتی تمام خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

نفرات برتر کنکور ملاک درستی برای قضاوت نظام آموزشی نیست/ باید تنوع مدارس جمع شود

به گزارش بسنا، میرحمایت میرزاده در واکنش به برخی گلایه‌ها درباره نبود عدالت آموزشی با توجه به اعلام نفرات برتر در کنکور سراسری اظهار کرد: در این باره باید موضوع را از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ اول این‌که نمی‌توان نظام آموزشی کشور را با رتبه‌های اول کنکور مقایسه کرد؛ نفرات برتر همه از یک مدرسه شهر و استان نیستند که بگوییم مدارس در موفقیت آنها تاثیر بسیاری داشته است یا این‌که کلاس‌های کنکور یا کلاس‌های مدرسه نقش‌شان بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این بود که مدرسه و کلاس‌های مدارس در موفقیت نفرات اول کنکور نقش بیشتری داشته باشند سوال این است که چرا همه دانش‌آموزان آن رتبه خوبی کسب نکرده‌اند و یا این‌که چرا نفرات دوم و سوم کنکور از آن مدرسه نبودند. این احتمال وجود دارد که این مدارس از قبل براساس آزمون‌هایشان افرادی را انتخاب کرده و به صورت جداگانه با آنها کار کرده‌اند تا برندی برای مدرسه‌شان باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تلاش دانش‌آموزان در کسب رتبه‌های اول کنکور تاثیر زیادی داشته است، گفت: با خیلی از نفرات اول کنکور صحبت کردم آنها به اتفاق تلاش خود و نه کلاس کنکور و نه کتب خاص در کسب موفقیت‌هایشان تاثیرگذار می‌دانستند، پس مدارس نقش‌آفرینی زیاد داشتند ولی بدان معنا نیست که کسی که در مدرسه دولتی درس خوانده نمی‌توانسته در کنکور رتبه خوبی کسب کند.

میرزاده در ادامه تنوع زیاد مدارس در کشورمان را درست ندانست و اظهار کرد: مدارس هیچ کجای دنیا این قدر تنوع ندارد. باید تنوع مدارس جمع شود چون نتیجه‌ای جز ضرر برای مدارس دولتی نخواهد داشت. همچنین باعث می‌شود کسانی که وضع مالی‌شان بهتر است در یک جا جمع شوند و حتی شاید امکانات دولتی هم به خوبی توزیع نشود. این باور به وجود نیامده که مدارس خاص باید امکانات بهتری داشته باشند که نتیجه آن نبود امکانات برای سایر مدارس است.

وی با بیان این که تنوع در مدارس از عدالت آموزشی دور است، گفت: اکنون مدارس دولتی با تراکم دانش‌آموزان مواجه هستند که ما به عنوان نمایندگان مردم به این وضع معترضیم و معتقدیم این حجم از تنوع در مدارس غلط است و در راستای سند بنیادین نیست و حتی برخلاف آن است. باید هرچه زودتر این وضع سامان پیدا کند تا عدالت اجتماعی هم برقرار شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزایش تنوع در مدارس باعث دور شدن عدالت آموزشی و کم شدن امکانات در مدارس دولتی می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش