پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۱۶
|
کد خبر: ۲۶۰۵
معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر بودجه دانشگاه افزایش پیدا نکند نه تنها فعالیت‌های علمی و پژوهشی ما از سرعت کمی که دارد می‌ایستد بلکه اساتید و اعضای هیأت علمی ما انگیزه خود را از دست می‌دهند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از فارس، دکتر مهدی موسوی کوهپر معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس درباره فعالیت معاونت پشتیبانی دانشگاه گفت: این معاونت حوزه‌های آموزشی، پژوهشی دانشجویی و مالی را مدیریت می‌کند به طوری که هدایت این 4 حوزه با توجه به بودجه کمی که به دانشگاه تخصیص داده شده است بسیار سخت و دشوار است.در واقع می توان گفت باشرایط نامطلوبی در حال فعالیت هستیم که اگر اینگونه ادامه یابد دانشگاه در مسیر اصلی اش به مشکلات بیشتری رو به رو می شود.

امسال رشد اعتباری این دانشگاه منفی است

وی افزود: بودجه دانشگاه تربیت مدرس امسال 15 درصد افزایش داشته است اما با توجه به افزایش حقوق باید بگویم رشد اعتباری این دانشگاه منفی است. به طوریکه در حال حاضر ما در بخش‌های خوابگاهی و تغذیه دانشجویی با مشکل شدید کمبود اعتبارات مواجه هستیم. همچنین برای تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و سفرهای مطالعاتی اساتید بودجه کافی نداریم. از طرفی باید بگویم خیلی از فعالیت‌های دانشگاه متوقف شده است. چرا که متوسط بودجه‌ای که به دانشگاه از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود 80 درصد است که این 80 درصد برای پرداخت دستمزد اساتید صرف می‌شود که در این رابطه باید دولت و خزانه‌داری کشور توجه ویژه‌ای به مراکز و دانشگاه‌ها کند. 

کمک صندوق رفاه کارگشا نیست

موسوی‌ گفت: مهمترین بخش در حوزه دانشجویی مسئله خوابگاه‌های این دانشگاه است که از تعداد 30 خوابگاه که ما داریم دو سوم آن استیجاری بوده و از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. در حال حاضر دانشگاه 6 ماه از اجاره خوابگاه‌های خود را به پیمانکار پرداخت نکرده که در این رابطه کمک صندوق  رفاه با توجه به محدود بودن آن برای این دانشگاه کارگشا نیست.

4ماه است قرارداد غذای دانشجویی به پیمانکار را پرداخت نکرده‌ایم

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس  اضافه کرد: دومین مشکل جدی دانشگاه مسئله غذای دانشجویی است که ما برای تامین غذای دانشجویی هزینه بسیار زیادی را اختصاص می‌دهیم اما با توجه به اینکه تعداد غذاخورهایدانشگاه افزایش یافته است در تامین بودجه آن دچار مشکل هستیم. به طوری که در حال حاضر 4 ماه است قرارداد غذای دانشجویی به پیمانکار را پرداخت نکرده‌ایم.

تاکنون 24 درصد از بودجه را به دانشگاه پرداخت کرده‌اند

دکتر موسوی کوهپر اظهار داشت: بودجه سال گذشته این دانشگاه 250 میلیارد تومان بوده است که امسال 35 درصد بودجه دانشگاه افزایش پیدا کرده است اما تاکنون 24 درصد از بودجه را به دانشگاه پرداخت کرده‌اند. در حالی است که طبق قانون باید 50 درصد از بودجه را در مرحله اول به دانشگاه‌ها بپردازند تا آنها بتوانند فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی خود را فعال کنند.از طرفی باید بگویم بودجه‌ای که تاکنون به دانشگاه داده‌اند فقط برای حقوق و مزایای اساتید و کارکنان استفاده می‌شود.

دانشگاه برای فکر کردن و ارائه راهکار باید آرامش داشته باشد

وی ادامه داد: ما به عنوان دانشگاه و متولی تعلیم و تربیت، شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنیم اما باید به این نکته توجه کرد که دانشگاه برای فکر کردن و ارائه راهکار باید آرامش داشته باشد اما اکنون بیشترین وقت مسئولان دانشگاه‌ها را تامین هزینه‌های جاری به خود اختصاص داده است. به طور مثال امسال 60 میلیارد تومان از بودجه این دانشگاه را با توجه به اینکه 6 ماه از سال می‌گذرد را پرداخت نکرده‌اند که همین امر مشکلات زیادی را برای دانشگاه ایجاد کرده است.

مبلغ 15 میلیارد تومان دانشگاه به اساتید حق التدریسی بدهکار است

موسوی بیان داشت: در حال حاضر مبلغ 15 میلیارد تومان دانشگاه به اساتید حق التدریسی بدهکار است که این مبلغ مربوط به دو سال اخیر دانشگاه است. در واقع4 ترم از سال تحصیلی را ما به اساتید خود حقوق نداده‌ایم که همین امر باعث می‌شود انگیزه اساتید کمرنگ شود. 

اساتید دانشگاهی وضعیت مطلوبی ندارند

وی تصریح کرد: اساتید دانشگاهی هم وضعیت مطلوبی ندارند. به معنای واقعی باید بگویم ما برای جلوگیری از خروج اساتید نخبه و متخصص کشور باید با اعتبارات بالا آنها را حفظ کنیم. به طور مثال یک استاد جوان ما که در طول یک سال در دانشگاه‌های ایران مبلغ 40 میلیون تومان دریافت می‌کند در کشورهای اروپایی 85 هزار دلار که بیش از 100 میلیون تومان می‌شود درآمد دارد که این یعنی خلاء در سیستم آموزشی کشور که باید دولت و مجلس برای آن راه حلی را پیدا کند.

کشورهای غربی برای اساتید ایرانی چک سفید امضا می‌دهند

موسوی کوهپر ادامه داد: باید بگویم کسی که برای کشور تولید علم و ثروت می‌کند نباید دغدغه مالی داشته باشد این در حالی است که اعضای هیأت علمی ما با درجه استاد تمامی تنها 12 میلیون تومان دریافت می‌کنند اما همین استاد اگر در کشورهای اروپایی به فعالیت بپردازد چندین برابر بیشتر می‌تواند درآمد داشته باشد. در واقع می‌توان گفت کشورهای غربی برای اساتید ایرانی چک سفید امضا می‌دهند.

نخبگان ما در شرایط خوبی نیستند

وی گفت: متأسفانه نخبگان ما دارای مشکلات زیادی هستند من معتقدم باید برای نیروی انسانی ارزش قائل باشیم در حال حاضر نخبگان ما در شرایط خوبی نیستند و در واقع برای آنها ارزش قائل نیستیم. به طوریکه وقتی آنها هیچ حمایتی از سوی دولت را نمی‌بینند بلافاصله از کشور خارج می‌شوند و در کشورهای اروپایی در دانشگاه‌ها و صنایع مختلف اشتغال پیدا می‌کنند.

نباید توزیع مساوی فقر بکنیم

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: معتقدم نباید توزیع مساوی فقر بکنیم؛ در حال حاضر در دانشگاه‌ها هیچ عدالتی رعایت نمی‌شود چرا که برای حقوق و مزایایی که به اساتید می‌دهیم هیچ تعرفه‌ای وجود ندارد. در حال حاضر استاد تمامی که ماهی 15 میلیون تومان در کشور به آن می‌دهیم در خارج کشور می‌تواند حداقل 100 میلیون تومان ماهانه حقوق بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کنم که اساتید ما به کشور عرق ملی دارند و بسیاری از سختی‌ها را مانند دوران جنگ تحمیلی تحمل می‌کنند. اما اساتید جوان و نخبه کشور نیز این صبر را ندارند و با کوچکترین سختی و عدم حمایت به بهانه‌های مختلف مانند فرصت‌های مطالعاتی از کشور خارج  می‌شوند. به عقیده من با این وضعیت نمی‌توان تمدن سازی داشته باشیم. باید دولت با حمایت از اساتید باعث تولید ثروت شود و انگیزه را بین قشر دانشجویی بالا ببرد.

در بشکه‌های نفت را ببندیم

وی تبیین کرد: یکی از راهکارهایی که در وضعیت کنونی می‌توان پیشنهاد داد این است که باید  در بشکه‌های نفت را ببندیم و به دانشگاه‌ها ماموریت بدهیم. اگر هر دانشگاهی ماموریت گرا شود در مدت زمان کوتاهی مشکلات کشور حل خواهد شد. به طوری که در بخش نانو و بیوتکنولوژی کارهای خوبی انجام شده است. در واقع دانشگاه‌ها اگر پژوهش محور شوند دستاوردهای خوبی را به بار خواهند آورد که این مستلزم آرامش مالی و فکری اساتید دانشگاه است. 

باید به دانشگاه‌ها، نخبه‌ها و اساتید بها دهیم

موسوی گفت: اگر می‌خواهیم کشور توسعه پیدا کند باید به دانشگاه‌ها، نخبه‌ها و اساتید بها دهیم. نمی‌شود با نگاه کلی همه این افراد را یکسان دید. چرا که اگر در دانش سرمایه‌گذاری شود مطمئنا ماندگار خواهد شد و همچنین تجدیدپذیر است. از آنجا که دانش جریان ساری و جاری است هر چقدر در این حوزه فعالیت انجام شود و حمایت‌های مالی صورت گیرد نتیجه‌اش پیشرفت علمی کشور است.

نمایندگان مجلس در مقابل دانشگاه‌ها جبهه می‌گیرند

وی افزود: متاسفانه مدتی است نمایندگان مجلس در مقابل دانشگاه‌ها جبهه می‌گیرند و آنها را تافته جدا بافته می‌نامند این در حالی است که آنها باید به فکر دانشگاه‌ها باشد چرا که آنها اگر به جامعه کمک فکری بدهند بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه حل خواهد شد.

به نقل از مقام معظم رهبری باید علم السلطان شویم 

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد: به نقل از مقام معظم رهبری کشور باید علم السلطان شویم به این معنی که کشوری که دارای دانش و علم است می‌تواند به عنوان حاکم در دنیای امروز مطرح باشد. در واقع اگر از علم و دانش حاکمیت درست کنیم می‌توانیم مقابل دشمنان بایستیم. به عنوان مثالسرنگونی پهپاد آمریکایی یعنی اعتماد به دانشمندان ایرانی. امروز اگر موشک‌های ایران به تکنولوژی رسیده‌اند فعالیت دانشمندان و دانشگاه‌ها است. پس نتیجه می‌گیریم مهمترین پیشرفت در کشور حمایت از دانشگاه و دانشگاهیان است.

مسوولان نظام به دانشگاه‌ها اعتماد کنند

وی تأکید کرد: مسئولان نظام به دانشگاه‌ها اعتماد کنند و شرایطی برای آنها مهیا کنند که بتوانند در آرامش فعالیت علمی و پژوهشی خود را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند. در واقع با این اتفاق زیست منطبق دانشجویان اتفاق می‌افتد و نتیجه‌ای که در آینده نزدیک خواهیم گرفت پرچمداری علمی کشور در دنیا است چرا که ما می‌توانیم با مقاومت و تلاش و کوشش نه تنها پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های نظامی داشته باشیم بلکه می‌توانیم تحریم‌ها را شکسته و کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست