پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۶۱۰
|
کد خبر: ۲۶۶۶
دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: هیئت‌امنای این صندوق برای سال تحصیلی جدید علاوه بر افزایش ۶۰درصدی وام ضروری از ۶۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون تومان، وام‌های شهریه را هم برای مقاطع مختلف تحصیلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داد.
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش بسنا، دکتر ناصر مطیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به بدهی دانش‌آموختگان اظهار داشت: دانشجویان در سال‌های گذشته بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی به صندوق رفاه دانشجویان داشتند و در ۱۰ سال گذشته مبلغ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق رفاه توسط این دانش‌آموختگان تسویه و بخشی از وام‌های دانشجویی با مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل این مطالبات پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این صندوق هنوز ۸۸ میلیارد تومان از دانش‌آموختگان طلب دارد، ادامه داد: امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی اعم از شهریه، دکتری، ضروری و ودیعه مسکن پیش‌بینی‌شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به منابع این صندوق تأکید کرد: منابع صندوق رفاه ترکیبی از اعتبارات سنواتی، وصول مطالبات و کمک‌های خیرین و واقفین است که با توجه به محدودیت دو منبع اول بیشترین تأکید صندوق روی جذب بیشتر کمک‌های خیرین است.

دکتر مطیعی گفت: بودجه مصوب صندوق رفاه دانشجویان از مجموع درآمدهای محل وصول مطالبات صندوق به‌علاوه بودجه اختصاص‌یافته از سوی دولت با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی، ۶۶۱ میلیارد تومان است.

به گفته این مسئول صندوق رفاه دانشجویان، تاکنون حدود ۲۵ درصد بودجه صندوق با احتساب پرداخت تنخواه سازمان برنامه‌وبودجه در ابتدای امسال پرداخت‌شده است.

دکتر مطیعی خاطرنشان کرد: وام‌های دانشجویی به‌طورمعمول در سنوات گذشته هم هرسال افزایش پیدا نمی‌کرد؛ چون به ازای هر افزایشی منابع مالی باید برای آن دیده شود تعدادی از وام‌های دانشجویی افزایشی ندارند؛ چراکه در سال تحصیلی گذشته افزایش داشتند.

وی علت افزایش وام‌های ضروری و شهریه را افزایش شهریه دانشگاه‌ها اعلام کرد و افزود: وام ضروری در موارد خاص به دانشجویان اعطا می‌شود و موارد پزشکی، درمانی، کمک به دانشجویان آسیب‌دیده از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را شامل می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تأکید کرد: تمام وام‌های ویژه دکتری به دانشجویان پرداخت شده است و اگر وام دکتری از سال قبل وجود دارد، با نقص در مدارک پرونده دانشجویان ارتباط دارد.

وی بابیان اینکه دانشجویان بدهکار باوجود ضامن هنوز بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند، تأکید کرد: به استناد قانون صندوق رفاه دانشجویان و مصوبات هیئت‌امنا تأکید شده است که برای برقراری عدالت ناگزیر هستیم سازوکار حقوقی لازم برای بازپرداخت این وام‌ها را پیش‌بینی کنیم.

دکتر مطیعی خاطرنشان کرد: برای درصد خاصی از دانشجویان که واقعاً در پرداخت وام‌ها مشکلاتی دارند، صندوق رفاه دانشجویان تمهیداتی در نحوه تقسیط این وام‌ها پیش‌بینی کرده است و با اجازه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مساعدت می‌شود.

وی در مورد پرداخت وام به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: هرچند دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیردولتی محسوب می‌شود اما دانشجویان این دانشگاه از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان بهره می‌برند و پرداخت وام شهریه به دانشجویان دانشگاه آزاد در دستور کار قرار دارد.

دکتر مطیعی به یک ناهماهنگی میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در پرداخت وام‌های شهریه دانشجویان اشاره کرد و گفت: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد سال گذشته بعد از دریافت وام‌های شهریه صندوق رفاه دانشجویان، آن را بین واحدهای خود توزیع نکرد که مشکلاتی در روند آموزشی دانشجویان ایجاد کرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از سوی دانشجویان مشخص شد که وام آن‌ها از سوی صندوق رفاه پرداخت‌شده اما به واحدها ارائه نشده است.

دکتر مطیعی گفت: با احتساب دانشجویان خوابگاهی که از سه وعده غذا استفاده می‌کنند و سایر دانشجویان غیرخوابگاهی ۱۲۴ میلیون پرس غذا در سال تحصیلی جدید طبخ و توزیع می‌شود.

وی اظهار داشت: منابعی که صرف هزینه‌های تغذیه می‌شود، شامل منابع بودجه‌های سنواتی دانشگاه‌ها و مبالغی است که از دانشجویان برای ارائه غذا دریافت می‌شود.

دکتر مطیعی گفت: ازآنجایی‌که جامعه دانشجویی ما معمولاً از اقشار متوسط جامعه هستند و شرایط فعلی کشور شرایط خاصی برای خانواده‌ها ایجاد کرده، تلاش مجموعه صندوق رفاه دانشجویان بر این است که فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها تا جایی که امکان دارد کمتر به دانشجویان منتقل شود.

وی ادامه داد: قیمت اقلام غذایی بالا رفت و جمعیت هدف درخواست‌کننده غذای دانشجویی هم بین ۱۵ تا ۲۵ درصد در دانشگاه‌های مختلف افزایش یافته است.

دکتر مطیعی، درباره وضعیت خوابگاه‌های متأهلی اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت خوابگاه‌های متأهلی برای یک هزار و ۵۰۰ زوج است اما اگر قرار باشد ظرفیت این خوابگاه‌ها برای دو هزار و ۷۰۰ زوج افزایش یابد با احتساب در نظر گرفتن یک سوئیت ۴۵ متری برای هر زوج و متوسط ساخت هر سوئیت با متری سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به‌طور کلی مبلغ ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها خوابگاه‌های متأهلی ندارند و این دو هزار و ۷۰۰ نفر زوج هم متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن بودند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: برخی از دانشگاه‌ها که ظرفیت خالی ندارند، در دفترچه‌های سازمان سنجش تأکید می‌کنند که امکان ارائه خدمات اسکان به دانشجویان ندارند.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها حداکثر تلاش را می‌کنند در محدوده ظرفیت خود هیچ دانشجویی را بدون سرپناه در ابتدای سال تحصیلی نگذارند؛ حتی اگر به‌طور موقت در سالن‌های جمعی و نمازخانه اسکان دهند تا خوابگاه‌های دانشجویی آماده شوند.

دکتر مطیعی، درباره افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها اظهار داشت: اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی افزایش می‌یابد که جزییات این افزایش قیمت به اطلاع دانشجویان می‌رسد.

وی افزود: این اجاره‌بها بین ۱۲ تا ۱۸ درصد به‌تناسب رتبه خوابگاه‌ها افزایش خواهد یافت. درصورتی‌که این اجاره‌بها افزایش نیابد دانشگاه‌ها نمی‌توانند اقدامات ارتقاء، تجهیز و بهبود فضای خوابگاه‌ها را تکمیل کنند.

دکتر مطیعی در مورد خوابگاه‌های دختران تأکید کرد: تنظیم سند آمایش خدمات رفاهی در عرضه جغرافیای ملی و دانشگاهی کشور در سه برش یا مقطع است و سند آمایش تلاش می‌کند وضعیت دقیق‌تر از سراهای دانشجویی و نیازهای آن‌ها برای تکمیل ظرفیت و ارتقا شاخص‌ها ارائه دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه