پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۲۲۵
|
کد خبر: ۲۷۱۴
دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: ۸۰۰ سال پیش، قبل از آن‌که دستگاه گردش خون معرفی شود، بوعلی‌سینا به عنوان پدر قلب ایران معرفی شد؛ اگر بخواهیم فارغ از احساس و هیجان بنگریم متوجه نقش کم‌بدیل بوعلی بزرگ در سایر عرصه‌ها به جز مباحث تجربی و پزشکی می‌شویم؛ بوعلی‌سینا بیش از ۱۰۰۰ سال جلوتر از زمان خود فکر می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در افتتاحیه اولین همایش ملی اخلاق علمی و اخلاق کاربردی با محوریت اندیشه‌های دانشمند حکیم شیخ‌الرییس بوعلی‌سینا که در سالن همایش‌های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، به عنوان رئیس همایش ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این همایش گفت: یکم شهریور روز پزشک و روز همدان است که شاید بتوان گفت این مناسبت و ‌حتی روز پزشک پنهان مانده است.
وی عنوان کرد: همدان در پس تاریخ خود محلی برای اجتماع و گردآوری مردمان، دانشمندان و محققین بوده است؛ ما افتخار می‌کنیم که همدان همواره در تاریخ خود نقش تاثیرگذاری را در فرهنگ این مرز و بوم داشته و خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ۸۰۰ سال پیش، قبل از آن‌که دستگاه گردش خون معرفی شود، بوعلی‌سینا به عنوان پدر قلب ایران معرفی شد؛ اگر بخواهیم فارغ از احساس و هیجان بنگریم متوجه نقش کم‌بدیل بوعلی بزرگ در سایر عرصه‌ها به جز مباحث تجربی و پزشکی می‌شویم؛ بوعلی‌سینا بیش از ۱۰۰۰ سال جلوتر از زمان خود فکر می‌کرد.
رئیس همایش ملی اخلاق علمی و اخلاق کاربردی خاطرنشان کرد: یکی از جدی‌ترین گرفتاری‌های بشر مبحث اخلاق کاربردی است که روز به روز کمرنگ تر می‌شود.
وی افزود: وقتی صحبت از اخلاق می‌شود صحبت از صداقت، راست‌کرداری، شفافیت، رازداری، بی طرفی، حرمت، احترام، تابع قانون بودن و وفاداری می‌شود که این‌ها فاکتور‌های کاربردی زندگی امروز ماست و متاسفانه امروز در بسیاری از موارد فراموش شده‌اند.
وی ادامه داد: امروز دروغ بلایی است که چون خوره بر سر خانواده‌ها و ملت‌ها آمده است؛ امروز تب و درد بشریت در اخلاق جدی است.
محمدی‌فر تبیین کرد: بیشترین چیزی که باید به آن توجه کنیم بحث مسوولیت اجتماعی افراد و دانشگاه است؛ متاسفانه امروزه عرصه دانشگاه‌ها که چشم و چراغ جامعه هستند، به کمیت‌گرایی رسیده‌اند.
وی توضیح داد: بخشی از اخلاق، فردی است و بخش دیگر آن به زندگی اجتماعی بشر از زمانی که خانواده‌ها در کنار هم قرار گرفتند، برمی‌گردد و لزوم ایجاد قوانینی جهت ثبات اجتماعی و هم‌زیستی به وجود آمد؛ این قوانین ضامن ثبات و بقای جامعه شدند و با کنار گذاشتن هر کدام از آن‌ها ثبات اجتماعی مورد حمله قرار می‌گیرد. همچنین ما نیاز داریم رجعتی به خویشتن داشته باشیم.
یعقوب محمدی‌فر گفت: اخلاق از دید فردی و سازمانی و محیطی مطرح است. ما نیازمند اکوسیستم ‌اخلاقی در جامعه هستیم چون اکوسیستم کنونی ما دچار ایراد جدی شده‌است و هدف را گم ‌کرده است؛ اگر امروز به دامان بوعلی بزرگ بازگشته‌ایم نشانگر این است که به نظر می‌رسد بخشی از راه را اشتباه رفته‌ایم.
وی تشریح کرد: کمیت‌گرایی که جامعه امروز ما دچار آن شده‌، یک آفت جدی است که بر دامان آموزش عالی ما لکه وارد کرده است؛ ‌امید است از پایه و مراکز علمی و‌ دانشگاه‌ها این مشکل حل شود.
وی خاطرنشان کرد: نقش آموزش در اخلاق به عنوان یک مساله کلیدی بحثی جدی است که باید به آن رسیده شود.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: در حوزه اخلاق کاربردی نیازمند خودانتقادی جدی هستیم ‌و ‌باید از انتقاد نترسیم؛ نقد، دیدن همه زوایای یک ‌موضوع است.
وی در نهایت گفت: امیدواریم این برنامه و برنامه‌های مشابه زنگی برای بیداری جامعه باشد و همچنین امیدواریم بتوانیم از ذخایر عظیم تمدن ایرانی فارق از مرز‌های سیاسی بهره ببریم.

خبرنگار: میرزایی
عکس: امامی‌زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست