پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۹۵
|
کد خبر: ۲۷۲
وزیر علوم در مراسم جشنواره دانشجوی نمونه:

باید از نگاه تیزبین و نقادانه دانشجویان نمونه بهره‌مند شویم

دکتر منصور غلامی گفت: نگاه تیزبین و نقادانه دانشجویان نمونه که از مسئولان آینده کشور هستند جای قدردانی دارد و باید بتوانیم از این نگاه بهره‌مند شویم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش بسنا و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر منصور غلامی در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد، تأکید کرد: مراسم انتخاب دانشجویان نمونه کشوری یکبار در سال برگزار می‌شود. در واقع این مراسم یک نماد است و تکلیف ما این است که همه ساله و همه روزه این نگاه را به دانشجویان داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دوره دانشجویی دوره ویژه‌ای است و رقابت‌ها نیز در این دوره بسیار محسوس است اما کسانی که به طور مستمر در دوره تحصیلی علاوه بر برتری تحصیلی در همه ویژگی‌های مورد انتظار از یک دانشجو را، کسب می‌کنند کسانی هستند که امروز به عنوان دانشجوی نمونه معرفی می‌شوند. در واقع این افراد ضمن اینکه خودشان شایستگی دانشجوی نمونه را دارند بلکه نماینده سایر دانشجویان نمونه دیگری هستند که تعدادشان در کشور کم نیست.

وزیر علوم به مهمترین انتظارات از دانشجویان نمونه اشاره کرد و گفت: برخی از این انتظارات به نگاه به آینده علم و دانش دانشجویان مربوط می‌شود و چون این دانشجویان خودشان در آینده مجریان و برنامه ریزان مهم هستند و باید نگاه نقادانه و تیزبینانه به مسائل را داشته باشند و البته این نگاه در بین دانشجویان وجود دارد.

دکتر غلامی افزود: ما باید تلاش کنیم تا زمینه‌های لازم برای رشد و وجود نگاه نقادانه در بین دانشجویان شکل بگیرد و خوشبختانه در کشور ما به جز اینکه دانشگاه‌ها زمینه‌های لازم را در حوزه‌های دانشجویی فراهم می‌کنند بنیاد ملی نخبگان نیز جزو نهادهایی است که حمایت و هدایت نخبگان کشور را انجام می‌دهد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: امسال نیز مواردی با عنوان تسهیلات از سوی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برای دانشجویان نمونه پیش بینی شده است. اگرچه این تسهیلات در حدی نیست که شایسته آنها باشد اما می‌تواند از بابت توجه به جامعه نخبگان مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر غلامی تأکید کرد: مجموعه کارهایی هر ساله برای انتخاب دانشجویان نمونه انجام می‌شود و این روند مدلی هست که سال‌های گذشته مورد توجه بوده و دانشجویان بر اساس آن انتخاب می‌شدند اما اگر دانشجویان، اعضای هیأت علمی و رؤسای دانشگاه‌ها برای تکمیل و ارتقای این مدل پیشنهاداتی داشته باشند می‌توانند به معاونت دانشجویی وزارت علوم و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت ارائه بدهند تا در سال‌های آینده با نگاه وسیع‌تری بتوانیم دانشجویان را انتخاب کنیم.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه افزایش سنوات نباید مانع استفاده از فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری شود، گفت: نباید این موضوع برای دانشجویان نمونه مانع ایجاد کند.

و ی گفت: دانشجویان نمونه که سال‌های قبل به فرصت مطالعاتی رفتند و بخشی از هزینه را از جیب خودشان پرداخت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به معاونت دانشجویی وزارت علوم هزینه‌های خود را دریافت نمایند.

دکتر غلامی در خصوص جذب دانشجویان نمونه با عنوان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها نیز گفت: جذب در هیأت علمی فرآیند و شرایط خاص خود را دارد که این شرایط تعریف شده است اما سعی می‌کنیم توصیه ویژه‌ای به هیأت های جذب داشته باشیم که در بررسی‌های خود برای جذب دانشجویان نمونه نگاه و اولویت ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه ما به دانشجویان نمونه به عنوان آینده سازان کشور نگاه بسیار ویژه‌ای است. بنابراین وظیفه ما است که برای حضور مؤثر آنها در آینده توجه ویژه‌ای داشته باشیم اما باید توجه کرد در شرایط فعلی مباحث اشتغال دانش آموختگان موضوع نگران کننده‌ای است و ما در وزارت علوم و بهداشت تلاش می‌کنیم در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و توسعه کشور نگاه ویژه‌ای به این افراد داشته باشیم.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم طرحی را برای مهارت آموزی شغلی دانشجویان اجرا می‌کنیم و دانشگاه علامه طباطبایی اولین دانشگاهی است که این طرح را با موفقیت انجام داد، در سایر دانشگاه‌ها نیز انجام می‌شود تا بر اساس آن دانشجویان بعد از دانش آموختگی مهارت‌های شغلی بیشتری نیز داشته باشند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست